چاپ کد خبر: 37401
13 آبان 1399

بلاتکلیفی در الحاق به شیراز، دستگیری برخی اعضا و استعفای دسته‌جمعی شورای شهر صدرا

صدرا 3

فارس: در پی آن و در اتفاقی عجیب‌تر شاهد استعفای دسته‌جمعی دیگر اعضای شورای شهر صدرا شدیم، پنج عضو باقی‌مانده‌ای که با اعلام استعفای خود به فرمانداری شیراز، خواستار الحاق صدرا به کلان‌شهر شیراز شدند.

بر این اساس بحث مشکلاتی چون عدم توسعه زیرساخت‌ها و نبود ادارات دولتی در این شهر جدید بار دیگر پر‌رنگ‌تر رخ نمایاند و سبب شد موضوع الحاق جدی‌تر شود.

وجود مشکلات زیرساختی و عدم امکانات رفاهی به کرات از سوی مردم شهر صدرا عنوان شده است که در راستای پیگیری آنها از سوی مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا توضیحاتی ارائه شد.

بارگذاری بیش از حد مجتمع‌های مسکن مهر صدرا را با چالشی جدی رو به رو کرد

خلیل حاجی‌پور با اشاره به اینکه، سیاست شهرهای جدید در ایران شاید بزرگترین تجربه شهرسازی عملیاتی پس از انقلاب است، گفت: در استان فارس، از ابتدا با مکان‌یابی، عملیات آماده‌سازی شهر جدید صدرا در ۱۵ کیلومتری شهر شیراز، از اوایل دهه هفتاد آغاز شد و تقریباً روند جمعیت پذیری را از سال ۷۴ شروع کرد. 

وی افزود: در سال‌های ابتدایی، شهر صدرا جمعیت اندکی داشت به طوری که در سرشماری سال ۷۵ هزار نفر جمعیت در این شهر ساکن بودند.

حاجی پور افزود: در سال ۸۵ جمعیت صدرا به واسطه اجرای پروژه‌های مسکن مهرافزایش یافت و بر اساس آخرین سرشماری جمعیت شهر صدرا در سال ۹۵، به ۹۲ هزار نفر بالغ شد و اکنون در سرشماری بعدی عمومی نفوس و مسکن برآوردها حاکی از استقرار جمعیتی حدودا بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار نفر در شهر صدرا است. 

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا ادامه داد: همه استحضار دارند که اولین طرح جامع شهر صدرا سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر اساس طرح جامع اول، قرار بود که شهر جدید صدرا جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر را در افق خود ساکن کند.

اما در ادامه و در دو دهه اخیر تغییرات مختلفی که در ارتباط با کاربری‌ها در شهر صدرا اتفاق افتاد به‌ویژه بزرگ‌ترین مداخله برنامه‌ریزی نشده و پیش‌بینی نشده در ارتباط با صنعت طرح جامع صدرا استقرار حدود ۲۳ هزار واحد مسکن مهر بود که به طور عمده اختصاص یافته و بارگذاری بیش از اندازه مجتمع های مسکن مهر چالشی را در ارتباط با تأمین خدمات برای شهر صدرا ایجاد کرد که تا به امروز هم در شرکت عمران شهر صدرا درگیر این موضوع هستیم.

حاجی‌پور ادامه داد: بنابراین شرکت عمران شهر جدید صدرا که به طور قانونی وظیفه تامین زیرساخت‌ها را برای شهر جدید دارد، مجبور شد برای جبران عقب‌ماندگی خدمات روبنایی مثل فضاهای آموزشی، مذهبی، احداث کلانتری‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بخشی از هزینه‌ها و درامد هایی که قانونا باید برای تامین زیرساخت‌ها هزینه می‌کرد را در ارتباط با ساخت این پروژه‌ها هزینه کند.

وی گفت: چنانچه ما از ابتدای دهه ۹۰ تا به امروز بیش از ۱۵ مدرسه و مجتمع آموزشی با کیفیت با استفاده از منابع داخلی شرکت عمران ساخته و تحویل اداره کل نوسازی مدارس استان داده‌ایم. بیش از ۱۲ مجموعه مذهبی و دو مجموعه کلانتری و بسیاری از پروژه‌های روبنایی که جزء تکالیف ما نبود. اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان بر اساس ماده پنج قانون شهرهای جدید به وظایف و تکالیف‌شان نسبت به ساخت پروژه‌های روبنایی و ارائه خدمات به شهر صدرا عمل می‌کردند شرکت عمران هم می‌توانست به وظیفه ذاتی‌اش که تامین و ارتقاء زیرساخت‌های با کیفیت بود می‌رسید.

13990813000063 Test PhotoN

موافق الحاق نیستم

شهردار صدرا فرد دیگری است که در این زمینه الحاق صدرا به شیراز را عاملی جهت عدم پیشرفت این شهر با این میزان جمعیت عنوان کرد و اظهار داشت: خواسته مردم صدرا استقرار ادارات دولتی در این شهر است تا زمان و هزینه رفت‌و‌آمد به شیراز بر آنها تحمیل نشود.

بهزاد پرنیان ، ضمن تاکید بر لزوم ارتقای شهر صدرا به شهرستان گفت: استقرار ادارات دولتی در صدرا فقط در صورت ارتقای صدرا به شهرستان محقق می‌شود اما اگر الحاق صورت گیرد، صدا تبدیل به منطقه ۱۲ شهرداری شیراز شده و از توسعه و پیشرفت باز می‌ماند.

شهردار صدرا با اشاره به اینکه باید اعتبارات دولتی بیشتری به این شهر تعلق گیرد، گفت: شهر صدرا زمین‌های مرغوب بسیاری دارد که اکثرا در تصرف اوقاف است و ذره‌ای از آن برای صدرا هزینه نشده است، چرا که مسئولان اوقاف معتقدند نمی‌توان برخلاف نیت واقف عمل کرد لذا پیشنهاد می‌شود از این زمین‌ها جهت احداث پارک یا دیگر موارد عام‌المنفعه استفاده شود و درامد حاصل از ان صرف نیات واقف گردد.

پرنیان در ادامه با اشاره به شکل‌گیری جلسات شورای شهر صدرا گفت: اعضای شورای شهر صدرا در پی استعفای دسته‌جمعی خواستار الحاق صدرا به شیراز شدند که فرمانداری خواستار استعفای هر یک از آنها به صورت جداگانه شده است.

موضوع الحاق صدرا در صلاحیت وزارت کشور است

رئیس شورای شهر شیراز اما در این‌باره گفت: موضوع الحاق صدرا به شیراز در صلاحیت وزارت کشور است و مسیر اداری خاصی دارد.

عبدالرزاق موسوی  ضمن اشاره به اینکه در صورت الحاق صدرا به شیراز، مسائل و مشکلات این شهر باید در شورا بررسی شود، گفت: این موضوع را جدی نمی‌بینیم؛ چرا که به‌صورت جدی و رسمی عنوان نشده و هنوز در مراحل ابتدایی است و تا کنون به صورت رسمی و از سوی مراجع رسمی چیزی به شورا انتقال پیدا نکرده است و در صورت انتقال رسمی این بحث، شورا نظر خود را اعلام خواهد کرد.

13990813000062 Test PhotoN

صدرا به شیراز ملحق نمی‌شود/ توسعه صدرا با الحاق ممکن نیست

معاون عمرانی استانداری فارس عدم الحاق صدرا به شیراز را با جدیت عنوان می‌کند و به‌عنوان فصل‌الخطاب می‌گوید: صدرا یک شهر جدید است که طرح جامع ان نیز مصوب شده و طرح تفضیلی‌اش در حال تدوین است.

محمود رضایی با اشاره به شرایط این شهر جدید به‌ لحاظ قرار گیری در محدوده خارج از حریم شهر شیراز، میزان جمعیت و مسایلی از این قبیل، اظهار داشت: این شهر در حریمی خارج از شهر شیراز واقع شده و دارای جمعیت قابل ملاحظه‌ای بوده و طرح توسعه ان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه وجود مشکلات و کمبودها باعث نمی‌شود که بحث الحاق این شهر جدید مطرح شود، گفت: مشکلات وجود دارد؛ چرا که این شهر جدید است و توسه اپآن زمان‌بر؛ چنانچه در حال تکمیل راه‌های دسترسی بهتر این شهر به شیراز هستیم، اتصال صدرا به آزادراه شیراز، اصفهان، اجرای تصفیه‌خانه، شبکه فاضلاب، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی و … از اقداماتی است که در انجام شده یا در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پایان با تاکید بر رفع کمبودها، گفت: برخی ادارات دولتی در صدرا موجود است و برخی دیگر باید ایجاد شود و اینکه در فضای رسمی هیچ بحثی درباره الحاق صدرا مطرح نیست.

سخنگوی شورای شهر شیراز نیز چندی پیش در جلسه علنی شورای شهر شیراز، در نطق پیش از دستوری از الحاق صدرا به شیراز حمایت کرد و به بررسی مزایا و معایب این الحاق پرداخت که گزیده‌ای از آن در زیر آمده است.

الحاق صدرا می‌تواند شیراز بزرگ را ایجاد کند

سعید نظری در این باره اظهار داشت: همچنان که از طریق رسانه‌های جمعی با خبر شدیم، حوزه مدیریت شهری شهر صدرا چند ماهی‌ است در تب و تاب برخی چالش‌ها می‌سوزد و اخیرا همکاران عضو شورای اسلامی این شهر با انتشار نامه‌ای مشترک طرح پیشنهاد الحاق شهر صدرا به کلان‌شهر شیراز را مطرح کردند.

وی افزود: این پیشنهاد با توجه به سکونت جمعیت قابل توجهی از شهروندان در شهر صدرا که مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را روزانه در کلان‌شهر شیراز دنبال می‌کنند، قابل تأمل است.

هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهرهای جدید ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تأمین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، این مطالعه فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

نظری ادامه داد: هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهرهای جدید ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تأمین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، این مطالعه فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

وی افزود: در عین حال شهر صدرا با وجود قریب به ۱۳۰ هزار نفر شهروند با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو است و آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این شهر را هدف گرفته است که البته کلان‌شهر شیراز نمی‌تواند از این آسیب‌ها در امان باشد. بنابراین به‌رغم آنکه پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر صدرا مبنی بر الحاق صدرا به شیراز در نگاه اول شتابزده و متاثر از حوادث اخیر در حوزه مدیریت شهری این شهر به نظر می‌رسد، اما این پیشنهاد قابل تامل و مطالعه‌ است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: در نظام برنامه‌ریزی شهری، توسعه و گسترش شهری به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد، افزایش محدوده‌های شهری از طریق الحاق یک شهر یا چند روستا نمونه‌ای از این راهکارهاست که با هدف گسترش عدالت در بهره‌مندی از امکانات و خدمات شهری، افزایش مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، کارآیی و انعطاف‌پذیری، واقع‌گرایی، حفظ تعادل و توازن محیط‌های شهری و‌ حفظ ارزش‌های کالبدی صورت می‌پذیرد.  

هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد که باز هم با این اقدام قلب و مغز متفکر تحولات حاکم بر محدوده شیراز بزرگ، شهر شیراز است

نظری افزود: هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد که باز هم با این اقدام قلب و مغز متفکر تحولات حاکم بر محدوده شیراز بزرگ، شهر شیراز است و روابط متقابل نهادهای اجتماعی و اقتصادی در بستر ساختارهای محیطی اشکال خاصی از روابط و الگوهای فعالیتی، سکونتی و سازمان فضایی را به وجود می‌آورد. 

وی در ادامه اظهار داشت: در سازمان فضایی شیراز بزرگ شامل (شیراز، دوکوهک، صدرا و …)، صدرا از مهمترین شهرهای موثر در این ساختار فضایی خواهد بود. وجود مراکز مهم آموزش عالی، مراکز درمانی و مجتمع‌های گردشگری و باغ شهرها در پیرامون شهر صدرا از مهمترین عواملی هستند که سبب ایجاد رابطه و تعامل میان شهر شیراز و شهر صدرا می‌شوند و شیراز بزرگ را رقم خواهند زد.

وی افزود: الحاق صدرا به شیراز از دیدگاه‌های شاخص شهرسازی از جمله دیدگاه نومنطقه‌گرایی قابل بررسی است؛ در دیدگاه نو منطقه‌گرایی که از دهه ۱۹۹۰ در عرصه نظری ظاهر شد، با بررسی مسائل متعددی که مناطق کلان‌شهری با آن دست به گریبان هستند، بار دیگر بر روی ساختار نهادی منفک متمرکز شده است. 

وی گفت: در این الگو به جای تأکید بر ساختارهای نهادی پر حجم بر فرایندهای همکاری و مشارکت تأکید می‌شود و در الگوی حکمروایی کلان شهری، توسعه اقتصادی و نقش منطقه کلان شهری در اقتصاد جهانی(با تشدید مزیت‌های رقابتی آن) مورد توجه قرار می‌گیرد؛ لذا از این جهت دامنه تاثیرگذاری متقابل شیراز و صدرا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. 

13990813000064 Test PhotoN

سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: خروج روزانه صدها شهروند صدرایی به مقصد شیراز با هدف کسب و کار و یا تأمین نیازهای روزانه و سیر بازگشت عصرانه شهروندان به سمت صدرا حاکی از تنیده شدن منافع جمعیت دو شهر در همدیگر است.

وی افزود: باید اذعان کنم ضعف مدیریت شهری و نبود ساختار اداری، عملیاتی و نظارتی در شهر صدرا باعث بروز چالش‌ها و آسیب‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و هدر رفت منابع موجود این منطقه شده است.

فقدان ساختار متمرکز تصمیم‌گیری با وجود سازمان توسعه عمران و شهرداری صدرا بر عدم شفافیت در تخصیص منابع و منافع در این شهر سایه انداخته است

فقدان ساختار متمرکز تصمیم‌گیری با وجود سازمان توسعه عمران و شهرداری صدرا بر عدم شفافیت در تخصیص منابع و منافع در این شهر سایه انداخته است و از طرفی به‌دلیل سکونت بسیاری از شهروندان شاغل شیرازی در شهر صدرا، شهرداری شیراز به ناچار مجبور است بخشی از خدمات و منابع خود را تا دروازه‌های صدرا بگستراند که احداث چپ‌گرد و یا توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و اتوبوسی و تحمیل و تحمل ترافیک سنگین در بلوارهای حسابی و میرزای شیرازی نمونه‌ای از این اقدامات است.

وی همچنین بروز مشکل در برنامه‌ریزی در حوزه حفاظت از محیط زیست شهر شیراز به دلیل نبود مدیریت یکپارچه را از دیگر مسائل بیان کرد و افزود: تخلیه برخی از فاضلاب‌های خانگی شهر صدرا در رودخانه خشک نمونه بارزی از آن است.

بنابراین الحاق صدرا به شیراز می‌تواند راهکار موثری در کاهش آسیب‌های منطقه‌ای باشد و نقاط قوتی را به همراه خود داشته باشد از جمله: کیفیت برنامه‌ریزی شهری و تهیه طرح‌های توسعه شهری محدوده شیراز ارتقا می‌یابد.

وی افزود: همچنین تناقض‌ها در ضوابط و مقررات ساختمانی در صدرا و شمال غرب شیراز کاهش می‌یابد، وضعیت خدمات رسانی به شهر صدرا و حوزه‌های اطراف بهبود می‌یابد و به موقع با رویدادها و حوادث طبیعی احتمالی با مدیریت و فرماندهی واحد مقابله می‌شود. 

 از دیگر سو این الحاق البته نقاط ضعفی نیز دارد از جمله ممکن است به نیازهای واقعی مردم صدرا و غرب شیراز ناشی از نگاه ایده آلی به محدوده‌های شهری بی توجهی شود.

همچنین طرح و برنامه دقیق برای الحاق دو شهر ارایه واجرا نشود و برنامه‌ریزی متناسب با منابع موجود صورت نگیرد و زخم‌های چرکین ناشی از فقدان مدیریت یکپارچه شهری دوباره سر بازکند.

نظری افزود: همچنین ممکن است پیش‌بینی دقیق از اتفاقات آینده در برنامه‌ریزی‌ها صورت نگیرد؛ لذا شایسته است در شرایط کنونی با جمع‌بندی جمیع تهدیدات، آسیب‌ها و صد البته مزایا موضوع الحاق شهر صدرا جدی گرفته شده و در کارگروه‌هایی با حضور کارشناسان دستگاه‌های متولی، مقدمات مطالعات این الحاق آغاز شود.

بررسی نظرات نشان می‌دهد نوعی اختلاف‌نظر جدی میان افراد مسئول در حوزه الحاق یا عدم الحاق صدرا به شیراز وجود دارد و قطعا این اختلاف نظر کمکی به توسعه صدرا نخواهد کرد، لذا ضروری است با بررسی جدی‌تری نسبت به آسیب‌ها و مزایای این الحاق یا عدم آن، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود که به صرفه و صلاح شهر و شهروندان باشد.

ذکر این نکته ضروری است که تلاش خبرنگار فارس جهت گفتگو با فرماندار شهرستان شیراز، به‌عنوان مسئول اصلی در این رابطه به نتیجه نرسید و علی‌رغم تماس چندباره محمدرضا امیری مصاحبه درباره این موضوع را به تعویق انداخت.

عضو کانال اول فارس در واتساپ شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۵۰

لطفا پیگیری کنید که زمین‌های بعد از زمین دالکی رو زودتر تفکیک کنن و تغییر کاربری بدن، ما عده ای بی پول بودیم که چند سال پیش به هوای اینکه این زمین‌ها تفکیک میشن و میتونیم بسازیم و صاحب خونه بشیم، زمخریدیم، الان ۹ ساله امروز فردا میکنن، خب دیگه کی؟ نه پول دارم خونه بخرم، نه توان دارم دیگه مستاجر باشم. کمکمون کنین. بخدا هرکی صدای منو میشنوه و کاری از دستش برمیاد، مسؤله و باید اون دنیا جواب بده

نننننن چهارشنبه , ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲

آقا باید بره زیر نظر شیراز چون ….. صدرا و دور و بریاش فقط فکر این هستن که صندلیشون رو از دست ندن و ریاست کنند….

سلامی چهارشنبه , ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹

باید برای حل مشکلات شهرصدرا استاندار که عالی ترین مقام فارس است وارد قضیه شده وبا تشکیل یک کارگروه تخصصی این معضل را بررسی و نظر کارشناسی گروه را جهت تصمیم گیری نهایی به استانداری اعلام کرده وتصمیم نهایی توسط کمیسیون استانی اخذ واجرایی شود
چون عده ای به خاطر منافع شخصی طرح مورد نظرخودرا می‌خواهند اجرایی کنند وبا طرح کارشناسی مخالفت می‌کنند
امیدوارم دود این مخالفت ها به چشم مردم ساکن در شهر صدرا نرود

امیر چهارشنبه , ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

بدون شک الحاق صدرا به شیراز اقدامی موثر و مهم در توسعه صدرا خواهد بود و ایجاد مسیرهای مواصلاتی به شیراز باعث بهبود رفت و امد مردم و دانشجویان و بیماران خواهد شد چرا که صدرا یک شهر دانشگاهی و درمانی ویژه در استان فارس میباشد

سجاد سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

بابا ازشهردارمنطقه ۶شیرازبخاین تا واسه شهرک دوکوهک هم کاری کنن فقط طرف پولدارا وافرادسرمایدارنباشن به مردم بدبخت هم توجه کنن،سمت جاده چهل متری گاز دوکوهک شیراز

آخرین اخبار