چاپ کد خبر: 63396
16 مرداد 1400

بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا + مزایا و معایب

کشور کانادا در چند سال اخیر به عنوان یکی از قطب‌های اصلی مهاجرت در جهان شناخته می‌شود و شهروندان خارجی بسیاری به دلایل متعدد خواهان اخذ شهروندی یا اقامت دائم در کانادا هستند. اگر شما هم به فکر مهاجرت هستید قطعا کانادا، بهترین کشور سال ۲۰۲۱ یکی از گزینه‌های احتمالی یا قطعی شما خواهد بود چرا  که:

  • دولت کانادا از حضور مهاجران استقبال می‌کند و این کشور یکی از آسان‌ترین مقاصد مهاجرتی در جهان محسوب می‌شود.
  • تنوع نژادی و وجود فرهنگ‌های مختلف در کانادا باعث شده است تا اتباع خارجی آسان‌تر خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و احتمال رفتار نژاد پرستانه بسیار کم باشد.
  • کانادا دارای یکی از ۱۰ اقتصاد قدرتمند جهان است و مقصد بی‌نظیری برای افرادی خواهد بود که به‌ منظور تجارت و کسب‌وکار به این کشور مهاجرت می‌کنند.
  • زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی کشور به شمار می‌رود و اکثر ساکنین کانادا به این زبان مسلط هستند.
  • به دلیل کیفیت بالای مراکز آموزشی این کشور بسیاری از دانشجویان بین المللی مشتاق تحصیل در کانادا هستند.
  • نرخ جرائم و فساد در کانادا بسیار محدود است و یکی از امن‌ترین کشورهای قاره آمریکا و جهان شناخته می‌شود.
  • پاسپورت کانادایی از اعتبار بالایی برخوردار است و امکان سفر به اکثر کشورها بدون اخذ ویزا با این پاسپورت ممکن است.

متداول‌ترین روش‌های مهاجرت و اقامت دائمی کانادا

اکنون‌که به بخشی از مزایا و انگیزه‌های مهاجران برای مهاجرت به کانادا اشاره شد نوبت به معرفی متداول‌ترین روش‌های مهاجرتی این کشور می‌رسد که از طریق آن امکان اخذ اقامت دائمی و حتی شهروندی کانادا میسر می‌شود. برای مهاجرت به کانادا روش‌های متعددی وجود دارد که ما در این مطلب به مناسب‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

مهاجرت کاری به کانادا

بدون شک مهاجرت کاری به کانادا از محبوبیت بالایی برخوردار است و افراد زیادی خواهان این نوع از اقامت هستند. از سوی دیگر دولت کانادا شرایط اقامت بسیاری از متقاضیان را فراهم کرده و با ایجاد برنامه‌های مختلف این فرصت را به آن‌ها داده است. مهاجرت کاری به کانادا از طریق ویزای کار یا مجوز کاری (work permit) تضمینی برای اقامت دائم کانادا به همراه نخواهد داشت، چالش‌هایی چون LMIA در مسیر وجود دارد و بسیاری از دارندگان مجوز کاری پس از اتمام اعتبار آن موظف خواهند بود تا به کشور خود بازگردند؛ اما در سیستم اکسپرس اینتری و برنامه نامزدهای استانی کانادا متقاضیان این فرصت را خواهند داشت تا بسیار آسان‌تر به اقامت دائمی کانادا دست پیدا کنند. بنابراین اگر تمایل دارید از طریق کار و حرفه خود به کانادا مهاجرت کنید به مطالعه دو عنوان بعدی بپردازید. 

مهاجرت به کانادا

۱. سیستم اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری اولین بار در سال ۲۰۱۵ جهت جذب نیروی کار متخصص ایجاد شد. سیستم اکسپرس اینتری که خود دارای سه برنامه نیروی متخصص فدرال، نیروی فنی فدرال و کلاس تجربه کانادایی است این امکان را به متقاضیان می‌دهد که در صورت داشتن صلاحیت لازم در کم‌تر از ۱ سال به اقامت دائم کانادا دست پیدا کنند. ولی آنچه اکسپرس اینتری را متفاوت می‌کند سیستم امتیازبندی CRS است؛ زیرا سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری بر اساس یک سری فاکتور مشخص مانند میزان تحصیلات، سن متقاضی، دانش زبان انگلیسی/فرانسوی، سابقه کاری و … ایجاد شده است که هر متقاضی باتوجه به رزومه و سوابق خود امتیازی در هر بخش دریافت می‌کند. شرکت‌کنندگان پس از کسب امتیاز در بستری که Pool نامیده می‌شود با دیگر متقاضیان مقایسه شده و در نهایت برای افرادی که امتیاز بالاتری کسب کرده باشند دعوت‌نامه اقامت دائمی کانادا صادر می‌شود. برای مشاهده اطلاعات کامل‌تر می‌توانید مطلب اکسپرس اینتری را مطالعه کنید.

مزایا

  • اکسپرس اینتری به معنای ورود سریع است و از همین جهت شرکت‌کنندگان حتی در مواردی می‌توانند در ظرف ۶ ماه به اقامت کانادا دست پیدا کنند.
  • اجباری برای داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرما وجود نخواهد داشت (گرچه با داشتن آن امتیاز بالاتری خواهید گرفت و شانس پذیرش بسیار بالا می‌رود.)
  • اکسپرس اینتری تنها برای افراد تحصیل‌کرده و متخصص در مشاغلی نظیر پزشکی یا مهندسی ایجاد نشده و برای متقاضیانی که در یک کار فنی مانند نجاری یا نانوایی مهارت دارند و تحصیلات عالی ندارند نیز امکان مهاجرت را فراهم کرده است.
  • هزینه اخذ اقامت دائمی از طریق این برنامه بسیار کم خواهد بود و تا پیش از صادر نشدن دعوت‌نامه به کانادا متقاضیان هزینه دولتی پرداخت نخواهند کرد؛ بنابراین می‌توان تا حدودی شرکت در این برنامه را رایگان دانست.
  • تمامی پروسه اکسپرس اینتری به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و افرادی که با زبان انگلیسی یا فرانسوی آشنایی دارند می‌توانند شخصا به‌راحتی در آن ثبت‌نام کنند.
  • به علت سیستم گزینشی این برنامه عدالت رعایت شده و متقاضیانی که صلاحیت بیشتری دارند در اولویت قرار خواهند گرفت

معایب

  • در برنامه کلاس تجربه کانادایی که یکی از ۳ برنامه اکسپرس اینتری محسوب می‌شود، تنها متقاضیانی واجد شرایط هستند که در سه سال اخیر تجربه کار در کانادا را داشته‌ باشند.
  • در برنامه نیروی متخصص فنی که یکی از ۳ برنامه سیستم اکسپرس اینتری محسوب می‌شود متقاضیان ملزم به داشتن پیشنهاد کاری هستند.

۲. برنامه مهاجرت استانی کانادا

نوع حکومت کانادا این اجازه را می دهد که ۱۰ استان و ۳ قلمرو این کشور مختار باشند تا با توجه به اهداف و دوربرد اقتصادی خود برنامه‌های مهاجرتی مخصوصی را شکل دهند. برای مثال کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن در ساسکاچوان یکی از صنایع مهم این استان به شمار می‌رود و به همین دلیل دولت ساسکاچوان برنامه‌های مهاجرتی خود را با این محوریت ایجاد کرده است. مثال گفته شده برای سایر استان و قلمروهای کانادا نیز تعمیم‌پذیر است. برنامه مهاجرت استانی کانادا اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ در استان مانیتوبا اجرا شد و در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین برنامه‌های مهاجرتی کانادا به شمار می‌رود. جهت آشنایی بیشتر با برنامه مهاجرت استانی کانادا می‌توانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

مزایا

  • برنامه مهاجرت استانی کانادا طیف گسترده‌ای از مهاجران را در زمینه‌های کارآفرینی یا خوداشتغالی، سرمایه‌گذاری، نیروی متخصص، نیروهای فنی‌کار و … جذب می‌کند و از تنوع بالایی برخوردار است.
  • برخلاف سیستم اکسپرس اینتری که نیروهای ماهر و متخصص واجد شرایط هستند، در برنامه استانی کانادا نیروی نیمه ماهر نیز فرصت اخذ اقامت دائمی کانادا را خواهد داشت. بنابراین متقاضیانی که نمره کمتری در اکسپرس اینتری کسب کرده‌اند می‌توانند‌ شانس خود را در pnp امتحان کنند.

معایب

  • از جهتی که برنامه مهاجرت استانی کانادا متناسب با نیازهای هر استان ایجادشده است، متقاضیانی که در این برنامه انتخاب یا اصطلاحاً نامزد می‌شوند تنها قادرند در همان استان اقامت داشته باشند. به عبارتی اگر شما در برنامه استانی نیوفانلند و لابرادور نامزد شده‌اید تنها می‌توانید در این استان زندگی کنید و درصورتی‌که خواهان کار کردن در استان انتاریو باشید اقامت شما باطل خواهد شد.
  • برای واجد شرایط بودن در برخی از برنامه‌های مهاجرت استانی متقاضیان نیاز به سابقه حضور، کار یا تحصیل در کانادا دارند.
  • پروسه اخذ اقامت دائمی در برنامه مهاجرت استانی کانادا می‌تواند زمان‌ بر باشد (غیر از برنامه‌هایی که هم‌راستا با اکسپرس اینتری انجام می‌شوند). پروسه‌هایی که توسط اکسپرس اینتری انجام می‌شوند به‌ صورت آنلاین خواهند بود و سایر برنامه‌هایی که مستقل هستند در پروسه طولانی‌تری انجام می‌شوند.

۳. اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کانادا روش پرخرج‌تری نسبت به سایر موارد گفته‌شده در این لیست محسوب می شود، اما دارای تقاضای بالایی بوده و مخاطبان ویژه خود را دارد. سرمایه گذاری در کانادا به لطف برنامه مهاجرتی استانی کانادا دارای تنوع گسترده‌ای بوده و هر استان و قلمرو با توجه به نیازهای خود اقدام به جذب سرمایه گذاران بخصوصی می‌کنند. البته ویزای استارت آپ نیز در برنامه‌های سرمایه گذاری – مهاجرتی کانادا گنجانده ‌شده‌ است که مختص به استان یا قلمرو خاصی نیست و به صورت فدرال انجام می‌شود.

مزایا

  • در ویزای استارت آپ کانادا متقاضی از دارایی خود سرمایه‌گذاری نمی‌کند و شرکت‌های بخصوصی هزینه‌‌های لازم را متقبل می‌شوند.
  • متقاضیان با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مهاجرتی مواجه خواهند شد که هر کدام شرایط بخصوصی دارد.
  • در اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا، سرمایه گذاران نیاز به تحصیلات عالی و نمره زبان بالا نخواهند داشت.
  • امکان اخذ اقامت دائمی برای متقاضی و خانواده وی وجود دارد.
  • در جریان کارآفرینی استان نوا اسکوشیا با سرمایه گذاری به ارزش ۱۵۰.۰۰۰ دلار کانادا امکان اخذ اقامت دائمی وجود خواهد داشت.

معایب

  • در اغلب برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا، اخذ اقامت دائم نیازمند طی کردن پروسه‌ای چند مرحله‌ای و زمان‌بر دارد.
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری با تمام مزایایی که به همراه دارد، تنها برای قشر مشخصی از جوامع ایجادشده است و به دلیل نیاز به تمکن بالا برای عموم قابل‌دسترس نخواهد بود.
  • برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی (قاره) که امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک، سرمایه گذاری در اوراق و اهدا پول به دولت وجود دارد، محوریت سرمایه گذاری در کانادا بر اساس کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار خواهد بود که مشخصاً مخاطبان محدودتری را دربر می گیرد.
اقامت کانادا

۴. مهاجرت به کانادا از طریق ویزای خانوادگی

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای خانوادگی یا family sponsorship برای متقاضیانی ایجادشده است که شهروند یا مقیم دائم کانادا اند و خواهان حضور خانواده خود در این کشور هستند. این دست از متقاضیان که به‌عنوان اسپانسر کننده شناخته می‌شوند با رعایت پیش‌نیازهایی نظیر داشتن ۱۸ سال تمام و تمکن مالی کافی می‌توانند برای والدین، همسر یا شریک زندگی، فرزندان وابسته و پدربزرگ و مادربزرگ خود که اسپانسر شونده نامیده می‌شوند، اقدام کنند و اقامت دائمی آن‌ها را کسب کنند. جهت کسب اطلاعات کامل پیرامون ویزای اسپانسرشیپ کانادا و هزینه‌های مورد نیاز آن روی لینک کلیک کنید.

مزایا

  • امکان کار کردن به ‌صورت open work در کانادا برای فرد اسپانسر شونده وجود دارد
  • فرد اسپانسر شونده جهت دریافت اقامت دائمی کانادا نیازی به تحصیلات عالی، تخصص کاری و … نخواهد داشت.

معایب

  • در صورتی که یک فامیل نزدیک در کانادا نداشته باشید امکان مهاجرت تقریباً غیرممکن خواهد شد.
  • پروسه زمانی این ویزا به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

۵. اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل

در وهله اول ویزای تحصیلی کانادا یا مجوز تحصیلی کانادا نوعی ویزای اقامت موقت (TRV) به شمار می‌رود و محصلان تنها حق‌ دارند در مدت‌زمان مشخصی در کانادا سکونت داشته باشند؛ اما پس از فارغ‌التحصیلی این فرصت را خواهند داشت تا با اخذ مجوز کاری (work permit) تا سه سال دیگر علاوه بر مدت‌زمان تحصیل خود در این کشور زندگی کنند. البته فراموش نکنید که اگر فردی در مراکز آموزشی کانادا تحصیل‌کرده و مدرک اکادمیک این کشور را داشته باشد از آینده روشنی برخوردار است و به آسانی می تواند برای اخذ اقامت دائمی کانادا اقدام کند.

اخذ اقامت دائمی از طریق شرکت در برنامه اکسپرس اینتری: متقاضیانی که مقطعی از تحصیلات عالی خود را در کانادا گذرانده‌اند و دارای مدرک تحصیلی معتبر باشند از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهند بود و شانس بالایی در کسب نمره بالا در اکسپرس اینتری خواهند داشت. از جمله در برنامه‌های کلاس تجربه کانادایی و نیروی متخصص فدرال

اخذ اقامت دائمی از طریق شرکت در برنامه مهاجرت استانی کانادا: همان‌طور که گفته شد بسیاری از استان‌های کانادا تمایل به جذب متقاضیانی دارند که تجربه تحصیل یا کار در کانادا را داشته باشند. از این جهت رویدادهای مختلفی در برنامه مهاجرتی استان‌های کانادا ایجادشده است که مخصوص دانشجویان بین‌المللی تحصیل‌ کرده در کانادا است.

مزایا

  • حتی در صورتی‌ که متقاضیان بعد از تحصیل موفق به اخذ اقامت دائمی کانادا نشده باشند به دلیل اخذ مدرک کانادایی، شانس بسیار بالایی برای اخذ اقامت دائمی در درخواست‌های بعدی خود خواهند داشت.
  • برخلاف ایالات‌متحده آمریکا، دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های کانادا فارغ‌التحصیل می‌شوند، فرصت کافی برای پیدا کردن شغل خواهند داشت و پروسه آسان‌تری برای اقامت دائمی کانادا سپری خواهند کرد.

معایب

  • تضمینی برای اخذ اقامت دائمی وجود نخواهد داشت.
  • روش مستقیمی برای اخد اقامت دائمی کانادا محسوب نمی‌شود.
  • درصورتی‌که افسر ویزا فکر کند هدف متقاضی از درخواست ویزای تحصیلی کانادا، اخذ اقامت دائمی است امکان ریجکت شدن ویزا وجود دارد، زیرا همان‌طور که اشاره شد مجوز تحصیلی نوعی ویزای اقامت موقتی است که با هدف تحصیل دانشجویان ایجاد شده است.

کلام آخر

اگر تمایل به مهاجرت و زندگی در کانادا را دارید دولت این کشور برنامه های متعددی را برای شما ایجاد کرده است که متداول‌ترین آن‌ها در این مقاله عنوان شد. سالانه حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به کانادا مهاجرت می کنند که این رقم سالانه در حال افزایش است. مهاجرت به کانادا امری غیر ممکن نخواهد بود و با داشتن تخصص یا سرمایه اولیه امکان پذیر است.

منابع: economictimes.indiatimes و Canada.ca

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار