چاپ کد خبر: 88419
10 تیر 1401

بهترین روش‌ تهیه مارمالاد و مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

اگر اهل درست کردن انواع مربا در خانه باشید، قطعاً می‌دانید که مربای آلو قرمز یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع مربا است که عطر جذاب آن با هیچ مربای دیگری قابل مقایسه نیست.

معمولاً در طرز تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.شما می‌توانید این مربا را هم به صورت تکه‌ای و هم مارمالاد درست کنید. در این مقاله  می‌توانید با طرز تهیه مربای آلو سیاه به چندین روش مختلف آشنا شوید.

طرز تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه مربای آلو قرمز

  • آلو قرمز: ۲ کیلوگرم
  • شکر: ۲ کیلوگرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده (اختیاری): ۱ قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه مربای آلو قرمز

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

درست کردن مربای آلو قرمز در فصل تابستان یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری آلو و چشیدن طعم جذاب آن در فصول دیگر سال است. اگر دوست دارید طریقه درست کردن مربای آلو قرمز را به روشی اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید، پیشنهاد می‌شود مراحل طرز تهیه مربای آلو قرمز را در ادامه این بخش دنبال کنید.

مرحله اول؛ جدا کردن پوست آلو قرمز

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلو قرمز باید آلوهای شسته شده را در ظرف آب جوش بیندازید. چند دقیقه کوتاه و در حد چند جوش صبر کنید. آلوها را در صافی بریزید و سپس پوست آلوها را جدا کنید.

مرحله دوم، ترکیب کردن شکر و آلو قرمز

بعد از این که پوست همه آلوها را جدا کردید، باید شکر را با آلوها ترکیب کنید و برای ۱ روز آلوها را در یخچال بگذارید تا آلوها در این فرصت آب بیندازند و برای تهیه مربای آلو قرمز آماده شوند.

مرحله سوم؛ آماده کردن مربای آلو قرمز

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

بعد از ۱ روز ترکیب آلو و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در صورت نیاز و اگر آلوها سفت هستند، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید شهد مربا بجوشد و به غلظت مناسب برسد. و آلوها خوب بپزند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آبلیمو به مربای آلو قرمز

بعد از این که مربا غلیظ شد و شهد آن به قوام مورد نظر رسید، آبلیمو را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را نیز به مربای آلو سرخ اضافه کنید. اجازه دهید مربا چند ثانیه بجوشد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در نهایت اجازه دهید مربا خنک شود و بعد آن را در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار خشک و تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مارمالاد آلو قرمز

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

مدت زمان آماده سازی: ۹۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد آلو قرمز

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

  • آلو قرمز درشت و رسیده: ۲ کیلوگرم
  • شکر: ۲ کیلوگرم
  • آب لیموترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد آلو قرمز

The best way to prepare homemade and delicious red plum jam 4

مارمالاد آلو قرمز درست شبیه به مربای آلو قرمز طعم فوق‌العاده‌ای دارد و همراه با نان تست شده یک صبحانه بی‌نظیر محسوب می‌شود. شما می‌توانید از این مارمالاد برای لایه‌های بین کیک و تزیین انواع دسر نیز استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن مارمالاد خوش رنگ آلو قرمز آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن آلوها با شکر

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد آلو قرمز باید آلوها را بشویید و به دو تا سه قسمت تقسیم کنید. هسته آلوها را جدا کنید و آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس آلوهای خرد شده را با شکر ترکیب کنید و یک درب سینی روی کاسه بگذارید و آن را برای ۱ شب در دمای اتاق قرار دهید.

مرحله دوم؛ میکس کردن و جوشاندن آلوها

بعد از ۱ شبانه‌روز ترکیب آلو قرمز و شکر را در مخلوط کن بریزید و میکس کنید. سپس آن را در قابلمه بریزید و شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید. تا جوش آمدن آلوها چند بار آن را هم بزنید. اجازه دهید مارمالاد آلو سرخ برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد تا به غلظت مناسب برسد.

مرحله سوم؛ آماده کردن مارمالاد آلو قرمز

در طول آماده شدن مارمالاد باید چندین بار آن را هم بزنید تا نسوزد. هر زمان که کف روی مارمالاد کم شد، مارمالاد شروع به غلیظ شدن می‌کند. در این زمان باید شعله گاز را کم کنید و ۱۵ دقیقه دیگر مارمالاد را بجوشانید تا کاملاً آماده شود و به غلظت مناسب برسد.

غلظت مارمالاد باید به حدی برسد که با برعکس کردن قاشق نریزد. بنابراین هر زمان حس کردید مارمالاد آلو قرمز به قوام رسیده و غلظت مناسبی دارد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای آلو قرمز

بهترین روش‌ تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه

*از آنجایی که آلو قرمز به سرعت با جوشیدن در آب مربا له می‌شود، می‌توانید بعد از این که آلوها کمی پخت، آن‌ها را از مربا خارج کنید و اجازه دهید شهد مربا به غلظت مناسب برسد. سپس می‌توانید در دقایق آخر پخت آلوها را اضافه کنید و بعد از افزودن آبلیمو شعله گاز را خاموش کنید.

*هر چقدر از آلوهای سفت‌تری برای تهیه مربای آلو سیاه استفاده کنید، آلوها دیرتر له می‌شوند. اگر برای درست کردن این مربا از آلوی رسیده و نرم استفاده می‌کنید، بهتر است مربا را به صورت مارمالاد تهیه کنید و یا آلوها را بعد از یک جوش از قابلمه بردارید تا کاملاً له نشوند.

*برخی افراد در دستور تهیه مربای آلو قرمز از مقداری دانه هل و عرق گلاب استفاده می‌کنند.

*اگر دوست دارید طعم مربای آلو قرمز کمی ترش شود، می‌توانید مقدار شکر را کم کنید.

*معمولاً در طرز تهیه مربای آلو خانگی نیازی به اضافه کردن آب نیست، چون آلو آب فروانی دارد و به اندازه آب می‌اندازد.

*در طرز تهیه مربا و مارمالاد آلو قرمز به هیچ عنوان درب قابلمه را نگذارید، زیرا این کار موجب می‌شود رنگ مربا کدر و بد رنگ شود.

*زیاد کردن شعله گاز در زمان پخت مربای آلو موجب می‌شود تا مربا خیلی زود شکرک بزند و خراب شود. برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باید اجازه دهید شهد مربا به آرامی و با شعله ملایم آماده شود.

*برای تست غلظت مربای آلو می‌توانید مقداری از شربت مربا را در یک کاسه بریزید و صبر کنید تا سرد شود. اگر غلظت آن مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخت یعنی مربا آماده است. در غیر این صورت بهتر است باز هم شهد مربا را بجوشانید تا غلیظ شود.

*برای نگهداری مربای آلو حتماً از شیشه‌های تمیز، خشک و استریل شده استفاده کنید.

*به منظور خوش عطر شدن مربای آلو قرمز می‌توانید از مقداری چوب دارچین در مربا استفاده کنید.

*آبلیمو جلوی کپک زدن مربای آلو را می‌گیرد. اگر از آلوی نرسیده و ترش برای درست کردن مربای آلو استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن آبلیمو نیست.

*در صورت استفاده از آلوی رسیده برای تهیه مربا می‌توانید از مقداری شکر کمتری استفاده کنید.

*اگر دوست دارید در طرز تهیه مربای آلو سیاه از گلاب استفاده کنید، باید بعد از این که مربا به قوام مورد نظر رسید، گلاب را اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

*برای درست کرد مربای آلو سیاه باید پوست آلو را جدا کنید، وگرنه پوست آلو از آن جدا می‌شود و در مربا جلوه بدی پیدا می‌کند. برای این کار آلوها را چند دقیقه در آب جوش بریزید و بعد آبکش کنید و با دست پوست آلوها را جدا کنید.

سوالات متداول

چرا در آموزش طرز تهیه مربا با آلو قرمز توصیه می‌شود شعله گاز را کم کنید؟

زیاد کردن شعله گاز در زمان پخت مربای آلو موجب می‌شود تا مربا خیلی زود شکرک بزند و خراب شود. برای جلوگیری از این مشکل باید اجازه دهید شهد مربا به آرامی و با شعله ملایم آماده شود.

در طرز تهیه مربا با آلو سیاه باید از چه نوع آلویی استفاده شود؟

به عنوان آموزش روش تهیه مربای آلو قرمز باید بدانید که برای تهیه این مربا بهتر است از آلوهای سفت، رسیده و سالم استفاده کنید.

منابع: seriouseats، foodviva

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار