چاپ کد خبر: 95557
7 مهر 1401

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

     بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

قهوه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شهر های جنوبی ایران عزیز به شکل ویژه‌ای تهیه می‌شود. طرز تهیه قهوه عربی نسبت به سایر روش ها کمی متفاوت است و به همین خاطر هم جزو قهوه‌های خاص در دنیا به حساب می‌آید.

به گزارش اول فارس ، شاید خیلی­‌ها فکر کنند که قهوه یک نوشیدنی اروپایی است اما واقعیت این است که اتفاقا یکی از خاستگاه­‌های اولیه‌­ی نوشیدنی ای به نام قهوه، قبایل عرب آسیایی‌ست. تا سال­‌ها اعراب روش دم کردن قهوه­‌ی عربی را مثل یک فرمول سری بین خودشان حفظ کردند. قهوه عربی به آن‌ها انرژی می‌داد و کمک می‌کرد تا شرایط سخت صحراها را تحمل کنند. در این مقاله می‌خواهم روش دم کردن اصیل قهوه‌ی پرطرفدار عربی را توضیح دهیم.

یک نکته­‌ی مهم در مورد قهوه­‌ی عربی این است که این قهوه تنها در روش دم کردن با سایر قهوه­‌ها از قبیل قهوه ترک و قهوه فرانسه متفاوت است و نام قهوه­‌ی عربی نباید شما را یاد دانه‌­های قهوه‌­ی عربیکا بیندازد.
البته قهوه­‌ی عربی را به روش­های مختلف دم می­کنند که در ادامه شما یکی از بهترین این روش­ها را یاد می‌گیرید.

شاید تا الان نشنیده باشید ولی عربستان حتی مزارع قهوه هم دارد.

قهوه سنتی عربی، میراثی در یونسکو

قهوه سنتی عربی تاریخچه‌ای عمیق و جایگاه اجتماعی بالایی دارد و به همین خاطر هم در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. از این قهوه در مراسم مختلفی مثل مذاکره‌ها، عروسی و… استفاده می‌شود.

قهوه عربی معمولا در منازل و مراسم مختلف سرو می‌شود و در رستوران‌ها و کافه‌ها معمولا آن‌ را به شکل سنتی و اصل تهیه نمی‌کنند. مراحل مختلف طرز تهیه قهوه عربی باعث شده تا این قهوه یک نوشیدنی جالب برای گردشگران باشد.

طرز تهیه قهوه عربی

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

دانه‌های قهوه در یک ظرف مقعر فلزی به اسم مهما یا مگما تفت داده می‌شوند و برای سرد شدن، دانه‌های قهوه را در جعبه چوبی می‌ریزند. قهوه درجه ۱ عربی طوری تفت داده می‌شود که به رنگ زرد یا تم قهوه‌ای دربیاید.

قهوه­‌ی عربی بسیار به قهوه­ ترک نزدیک است. بنابراین نگران تهیه‌ی ابزار خاص برای دم کردن این نوع قهوه نباشید. اما اعراب به صورت سنتی و در مراسم رسمی، آن را با وسیله‌ای به نام دَلّه دم می­کنند. بنابراین اگر دوست دارید قهوه عربی را دقیقا به روشی که چند صد سال سابقه دارد نوش جان و نوشیدنی­‌تان را به تاریخ متصل کنید می‌­توانید از دله استفاده کنید. اما اگر دنبال وسیله­‌ای هستید که هم بتوانید به روش ترک و هم عربی قهوه را آماده کنید، توصیه­‌ی ما جَذوه (همان قهوه‌جوش مسی خودمان!) است. جزوه انواع مختلفی دارد که می­‌توانید آن را از بازار تهیه کنید.
طرز کار و عملکرد دله مشابه جذوه است. هر دو حرارت را به صورت نسبتا یکنواخت به ترکیب آب و پودر قهوه می‌­رسانند و باعث دم کشیدن قهوه می‌شوند.

مرحله اول

طرز تهیه قهوه عربی اصول ساده‌ای دارد و تقریبا در همه جا یکسان است و مهم‌ترین وسیله آن «دله» است. دله یک قهوه جوش خاص است که آن را در منازل اکثر اعراب می‌توان بیابید.

شما برای درست کردن قهوه عربی می‌توانید از پودر قهوه استفاده کنید یا دانه‌های قهوه را تهیه و خودتان تبدیل به پودر کنید. در صورتی که از دانه‌های قهوه استفاده می‌کنید، آن‌ها را به وسیله آسیاب قهوه (ترجیحا دستی) آسیاب کنید.

میزان آسیاب قهوه باید به اندازه قهوه ترک باشد ، یعنی در حد پودر کاکائو کمی درشت تر.

مرحله دوم

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

علاوه بر این چند عدد هِل را با هاون یا پشت قاشق له کرده و بعد از آن آسیاب کنید.حال برای اینکه برای سه نفر قهوه آماده کنید ۳ فنجان آب را درون دله ریخته و با دمای متوسط به جوش برسانید.

بعد به اندازه ۳۰ ثانیه دله را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود و در همین حین شعله را کم کنید. در این مرحله به ازای هر نفر یک قاشق غذا خوری قهوه را به آب اضافه کنید و مجدد روی شعله قرار دهید.

نیازی نیست قهوه را با آب هم بزنید چون بعد از به جوش آمدن قهوه با آب مخلوط خواهد شد.

مرحله سوم

قهوه را روی حرارت ملایم بگذارید، بعد از چند دقیقه شروع به کف کردن می‌کند. با مشاهده کف دله را از روی حرارت بردارید و پس از فروکش کردن کف دوباره آن را بر روی حرارت قرار دهید ، این کار را دو یا سه بار باید تکرار کنید تا جایی که دیگر فرایند کف کردن رخ ندهد .

پس از آن به مدت ۲۰ دقیقه قهوه را بر روی شعله ملایم قرار دهید .

مرحله چهارم

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

همانطور که گفته شد در تهیه قهوه عربی می‌توانید از هل ، میخک ، زنجبیل و زعفران نیز استفاده کنید به همین منظور در این مرحله اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید دله یک دقیقه روی آن باقی بماند.

حال میتوانید یک قاشق مربا خوری پودر هل ، یک قاشق چای خوری میخک یا سه عدد میخک آسیاب نشده ، یک قاشق چای خوری زنجبیل و چند عدد زعفران به دله اضافه کنید .

مرحله پنجم

به مدت ۵ دقیقه در همین حالت صبر کنید تا هم قهوه حل نشده در آب ته نشین شود و هم گیاهانی که به قهوه اضافه کردیه اید دَم بکشند .  در این مرحله قهوه تقریبا آماده شده است و باید آن را در فنجان بریزید.

سعی کنید برای ریختن قهوه از یک صافی استفاده کنید و حتما دقت داشته باشید که قهوه ته نشین شده تا حد ممکن وارد فنجان نشود

مرحله آخر

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

قهوه را در فنجان‌های کوچکی که مخصوص سرو قهوه عربی هستند، بریزید. در طرز تهیه قهوه عربی به صورت سنتی، این فنجان‌ها معمولا کمتر از نصف پر می‌شوند. قهوه عربی بدون شکر است و برای سرو آن خرما، انجیر یا شیرینی‌های دیگر در کنار آن سرو می‌شود.

همچنین به قهوه عربی شیر اضافه نمی‌شود و به همین خاطر هم نمی‌توانید انتظار طعم و عطر خوبی بعد از اضافه کردن شیر به قهوه عربی را داشته باشید.

 آموزش طرز تهیه قهوه عربی با دله

نحوه نوشیدن این نوع قهوه

بعد از دم کردن قهوه دله را در دست چپ تان بگیرید و قهوه را درون فنجانی که در دست راست دارید بریزید. بعد از این انتظار می‌رود که مهمان شما هم با دست راست فنجان قهوه را برداشته و بنوشد.

بهترین روش درست کردن قهوه عربی به شیوه اعراب حاشیه خلیج فارس

ممکن است افزودنی‌های مختلفی مثل بادام، کارامل و… به این قهوه زده شود اما در بیشتر مواقع قهوه عربی بدون افزودنی سرو می‌شود.

به یاد داشته باشید که مهمان‌ها در هر بار ملاقات حداقل بین یک تا سه فنجان قهوه می‌خورند، پس حتما به آن‌ها قهوه تعارف کنید. اگر مهمان بعد از خوردن قهوه، فنجان را به سمت راست چرخاند یعنی قهوه تمام شده است و میزبان می‌تواند برای او دوباره قهوه بریزد.

چه چیزی قهوه عربی را خاص می‌کند؟

مردم همیشه دنبال قهوه‌های خاصی هستند که طعم متفاوتی داشته باشد و به صورت ویژه‌ای سرو شود. به خاطر همین قهوه عربی می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ قهوه‌ای اصیل، جذاب و تلخ.

در چند سال گذشته میزان استقبال از این قهوه در عربستان خیلی بیشتر شده و این هم به خاطر سلیقه نسل جوان و استفاده از طعم جذاب قهوه عربی است.

چند نکته مهم در مورد تهیه قهوه عربی:

۱- همان طور که گفتیم هر پودر قهوه‌ای که برای قهوه ترک مناسب باشد، برای درست کردن قهوه عربی هم مناسب است. و البته توضیح دادیم که قهوه عربی ارتباط مستقیمی به دانه‌های قهوه ندارد و یک روش دم کردن قهوه مثل فرانسه و ترک است اما بهتر است بدانید که برای یک قهوه عربی با طعم سنتی، بهتر است از قهوه با درصد عربیکا بالا مثلِ قهوه استانبول که در فروشگاه فنجونت ارائه شده است استفاده کنید.

۲- حتما حتما حتما قبل از قراردادن مجدد دله یا جذوه روی شعله، آب و قهوه را به خوبی هم بزنید. یادتان باشد باید شعله گاز را هم به خوبی کم کرده باشید.

۳- اگر بیشتر از یک دقیقه به قهوه استراحت بدهید دمای مناسب آب برای آزاد کردن عطر، رنگ و خواص زعفران و میخک را از دست خواهید داد.

۴- بعد از اضافه کردن ادویه دوباره دله یا جزوه را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود. بعد از تشکیل فوم قهوه، قهوه‌ی عربی شما آماده است.

فوت کوزه‌گری ۳: قبل از سرو بهتر است کمی دله یا جذوه تان را ساکن کناری بگذارید تا پودر قهوه ته نشین شود و سپس آن را در فنجان بریزید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار