چاپ کد خبر: 68488
2 مهر 1400

بهترین روش درمان خانگی یبوست نوزاد چیست؟ 

 یبوست نوزادان 1 

به طور معمول نوزادان تازه متولد شده که از شیر مادر تغذیه می کنند، به ندرت مدفوع می کنند. گاهی اوقات ممکن است این موضوع بیشتر از یک هفته طول بکشد. اما زمانی که نوزاد شما به یبوست مبتلا شود، یعنی نیاز به کمک دارد. نوزادان نیز مانند بزرگسالان زمانی که به یبوست مبتلا شوند، احساس ناراحت کننده ای را تجربه می کنند. مشکل در دفع، احساس تورم و سفتی در شکم و عدم تخلیه کامل تنها برخی از مشکلاتی هستند که نوزاد در هنگام یبوست با آن ها روبرو می شود. اما چطور می توان یبوست در نوزاد را تشخیص دارد؟ بهترین روش درمان خانگی یبوست نوزاد چیست؟ 

یبوست در نوزادان به چه معنا است؟

یبوست در نوزادان زمانی اتفاق می افتد که مدفوع نوزاد سفت می شود و یا او به راحتی قادر به دفع مدفوع نیست. به طور کلی هر نوزادی ممکن است یک روال خاص برای دفع داشته باشد و دیر مدفوع کردن او نشان دهنده یبوست نیست. اما اگر متوجه شدید که ظاهر مدفوع نوزاد سفت و خشک است، باید بدانید که این امر عادی نیست و احتمالاً موجب ناراحتی و آزار نوزاد می شود. معمولاً نوزاد تازه متولد شده از ۲۴ ساعت تا ۳۶ ساعت یک بار مدفوع می کند.

برخی نوزادان در یک هفته اول ۴ بار تا بیشتر مدفوع می کند. در ۳ ماهه اول برخی نوزادان تا ۲ بار در روز مدفوع می کنند و این موضوع می تواند بنا به بدن نوزاد متفاوت باشد. اما به هر حال درمان یبوست نوزاد تازه متولد شده می تواند در اکثر مواقع با مصرف مایعات بیشتر درمان شود. اما این موضوع ممکن است در اثر مشکلات ژنتیکی و بیماری های خاص باشد و از همین رو در این شرایط باید با پزشک مشورت کنید.

علت یبوست نوزادان

معمولاً یبوست در نوزادان به دلایل متعددی اتفاق می افتد. در ادامه می توانید با مهم ترین علت های یبوست نوزادان آشنا شوید.

  • گرم شدن هوا و کم آبی بدن نوزاد
  • عدم مصرف شیر به مقدار کافی
  • شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد که می تواند موجب ایجاد حساسیت به شیر شود
  • وجود بیماری های زمینه ای مثل دیابت یا کم کاری تیروئید
  • مصرف شیر خشک به جای شیر مادر
  • آلرژی
  • مسمومیت غذایی

علایم یبوست در نوزادان

یبوست نوزادان 1

قبل از هر چیزی باید بدانید که دیر مدفوع کردن نوزاد نشانه یبوست نیست. از آن جایی که نوزاد تنها از شیر تغذیه می کند، بنابراین ممکن است هر روز مدفوع نداشته باشد. معمولاً نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر دچار یبوست می شوند. با این حال نوع غذایی که مادر مصرف می کند، همچنین الگوی طبیعی حرکات روده در نوزاد می تواند روی یبوست او تأثیر بگذارد. به طور معمول تشخیص یبوست در نوزادان کار چندان سختی نیست. توجه داشته باشید که اگر در کنار مشاهده سایر علائم متوجه شدید که مدفوع نوزاد سفت تر از حالت معمول است، کودک شما به یبوست مبتلا شده است. برای تشخیص این موضوع تنها لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

  • اگر متوجه شدید که مدفوع نوزاد شما خشک و سفت است و مانند سنگ ریزه و چوب درخت شده است، این موضوع نشان دهنده یبوست است.
  • وجود خون در مدفوع نوزاد می تواند نشان دهنده یبوست و آسیب به راست روده و پارگی آن باشد.
  • اگر به تازگی تغییری در رژیم غذایی نوزاد ایجاد کرده اید و متوجه تغییراتی در دفع نوزاد شده اید، ممکن است نوزاد به غذای جدید حساسیت نشان داده و دچار یبوست شود.
  • متورم شدن و سفت شدن شکم نوزاد می تواند نشان دهنده یبوست باشد.
  • یکی از مهم ترین نشانه های یبوست در نوزادان این است که نوزاد در حالت خوابیده برای دفع مدفوع خود تلاش می کند.
  • زور زدن نوزاد در زمان مدفوع کردن می تواند نشانه یبوست باشد.
  • نداشتن اشتها و غذا نخوردن نیز می تواند نشان دهنده یبوست باشد. اگر نوزاد درست غذا نمی خورد و کم اشتها شده است، ممکن است این موضوع به خاطر یبوست باشد.

روش های درمان خانگی یبوست نوزاد

برای درمان خانگی یبوست نوزاد روش های متعددی وجود دارد. در ادامه می توانید با برخی از این روش ها آشنا شوید.

۱- ماساژ بهترین روش برطرف کردن یبوست نوزاد

یکی از بهترین روش ها برای درمان سریع یبوست نوزاد استفاده از ماساژ است. ماساژ دادن شکم چند بار در روز می تواند می تواند موجب بهبود وضعیت دفع شود. یکی از بهترین روش های درمان یبوست شدید در طب سنتی استفاده از روغن زیتون برای ماساژ شکم است. برای این کار باید با مقداری روغن زیتون دور ناف نوزاد را در جهت عقربه ساعت ماساژ دهید.

۲- درمان سریع یبوست نوزادان با افزایش مصرف مایعات

یبوست نوزادان 4

یبوست نوزاد در بسیاری از مواقع می تواند ناشی از کمبود مایعات باشد. به طور معمول ابتلا به درمان یبوست نوزاد دوماهه تا چهار ماهه می تواند به این معنا باشد که نوزاد شما به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک دریافت نمی کند و مایعات بدن او کم شده است. در این سن نوزاد باید هر روز یا هر ۲ روز یک بار مدفوع کند. اما زمانی که این اتفاق رخ نمی دهد، به این معنی است که مشکلی وجود دارد.

در این شرایط بهتر است شیر بیشتری به نوزاد بدهید و در صورتی که مشکل برطرف نشد حتماً از یک پزشک کمک بگیرید. از همین رو افزایش مصرف مایعات می تواند به رفع این مشکل کمک کند. اگر نوزاد شما تنها از شیر مادر تغذیه می کند، بهتر است در طول روز بیشتر به او شیر بدهید. اگر نوزاد شیر خشک می خورد، به صورت جداگانه به او آب هم بدهید.

۳- عوض کردن برند شیر خشک مؤثر است

برخی اوقات ممکن است نوزاد به یک برند خاص از شیر خشک حساسیت نشان دهد و با خوردن آن دچار یبوست شود. در این شرایط می توانید با پزشک کودک در مورد تعویض برند شیر خشک و انتخاب یک شیر خشک دیگر مشورت کنید.

۴- درمان فوری یبوست شدید با داروهای ملین

در مواقعی که یبوست نوزاد به راحتی درمان نشود، پزشک از ملین های حاوی ماکروگول یا لاکتولوز برای رفع یبوست نوزاد استفاده می کند. توجه داشته باشید که مصرف داروهای ملین باید تحت نظر پزشک و به میزانی که پزشک تعیین می کند، مصرف شود.

۵- درمان خانگی یبوست با تغییر غذاهای مادر

گاهی اوقات مصرف غذاهای مناسب توسط مادر موجب ایجاد یبوست در نوزاد می شود. مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باید به نوع تغذیه خود توجه کنند. مصرف برخی خوراکی ها می تواند موجب ایجاد یبوست و حتی نفخ در نوزاد شود. اگر به نوزاد شیر می دهید، بهتر است از خوردن غذاهای لبنی اجتناب کنید.

۶- استفاده از آب میوه برای درمان یبوست نوزادان بالای شش ماه

signs of baby constipation

برای درمان یبوست نوزاد بالای شش ماه می توانید مقداری آب میوه رقیق شده به او بدهید. استفاده از آب پرتقال، آب آلو، آب گلابی و سیب نیز می تواند به درمان یبوست کودکان بالای ۶ ماه کمک کند. در درمان یبوست نوزاد زیر شش ماه نباید بدون مشورت پزشک از هیچ ماده دیگری به جز شیر مادر یا شیر خشک استفاده کند. از همین رو بهترین روش درمان این نوزادان، استفاده از شیر بیشتر در کنار ماساژ درمانی است.

۷- حمام گرم بهترین درمان خانگی یبوست نوزاد

یکی دیگر از روش های درمان یبوست در نوزادان، حمام آب گرم است. این روش معمولاً برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه به بالا مؤثر است. حمام گرم به نوزاد کمک می کند تا ماهیچه های شکم او شل شوند و درد شکم و ناراحتی های مربوط به یبوست کاهش پیدا کند.

۸- استفاده از شیاف گلیسیرین بهترین درمان یبوست کودکان در خانه

اگر متوجه وجود خون در مدفوع نوزاد شدید، باید هر چه سریع تر او را نزد پزشک ببرید و درمان مناسبی برای یبوست او پیدا کنید. معمولاً استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان باید با دستور پزشک استفاده شود. اما برای کودکان بالای ۲ سال می توانید به راحتی از این شیاف استفاده نمایید.

۹- بهترین درمان یبوست با وازلین

یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن یبوست نوزاد این است که از وازلین در ناحیه مقعد نوزاد استفاده کنید. این کار موجب می شود تا وازلین مثل یک روان کننده عمل کند و درد نوزاد در زمان دفع را کاهش دهد.

۱۰- ورزش دادن نوزاد برای رفع یبوست

یبوست نوزادان 2

برای ورزش دادن نوزاد باید هر یک از پاهای نوزاد را در یک دست بگیرید. سپس مثل حالت دوچرخه سواری به آرامی حرکت دهید. این کار به شل شدن ماهیچه ها و انجام دفع راحت تر کمک می کند.

جمع بندی نهایی

یبوست مشکلی است که خیلی از نوزادان آن را تجربه می کنند. از همین رو پیدا کردن علت بروز این مشکل در کنار روش های درمان آن می تواند به فرزند شما کمک کند تا راحت تر از شر این ناراحتی خلاص شود. به طور معمول رفع مشکل یبوست نوزاد چهار ماهه و زیر ۴ ماه که تنها از شیر مادر مصرف می کند، کمبود مایعات و یا مشکلات و بیماری های خاص است. از همین رو اگر با روش های درمان خانگی یبوست کودکان موفق به درمان نشدید، حتماً از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار