چاپ کد خبر: 90514
1 مرداد 1401

به انگیزه وقوع سیل ناگهانی در استهبانات| فارس؛سیلابها و تکرار سالیانه تلفات انسانی

چرا باید در یک در یک جغرافیای محدود چند هکتاری شاهد جان باختن ۲۱ نفر عزیز هموطن باشیم؟

یادداشت وارده|مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین اول فارس است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بدیهی است افراد حقیقی یا حقوقی  مورد نقد می توانند با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید ، نقد یا نفی کنند.

محی الدین حسینی ارسنجانی

سید محی الدین حسینی ارسنجانی |روزنامه نگار

استان پهناور فارس با اقلیمهای متفاوت و آب و هوایی گوناگون همه ساله به جهت بروز بحرانی تلخ و دردناک و البته تکراری بنام سیلابهای مخرب و کشنده ای که با تلفات بسیار انسانی و خسارات فراوان طبیعی همراه بوده ،در رنج است.

دردناک تر از آن نگاه به چهره های مبهوت ومستاصل مسئولانیست که رنگ و رو باخته و دست و پا گم کرده اند!گویی قرار نیست مدیرانی که خود، بحران زده اند و بحران آفرین از خواب غفلت زده خویش بیدار یا روزی از تعدادشان کم و سرانجام ناپیدا شوند!.

بی توجهی مدیران استانی و شهرستانی و از دیگر سو سهل انگاری برخی از مردم به عدم توجه به هشدارهای متعدد برای قرار نگرفتن در مسیر جویها و رودها و سیلابها در مواقع احتمالی مواجهه با نزول بلایای طبیعی، کار تصمیم گیریها یا پیشگیریها از بروز بحرانهایی مانند سیل ویرانگر استهبان که منجر به کشته و مفقود و مصدوم شدن دهها نفر از مردم بی پناه وبی گناه این شهرستان شد را سخت و سخت تر می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید:

بی توجهی عجیب مسئولین شیراز در قبال آلودگی وحشتناک صوتی در منطقه ۱۰ شهرداری


برابر تحقیقات خبرنگاران و بر اساس گفته های مردم بومی و مسئولان، بروز ناگهانی سیل در روز جمعه عصر(۳۱تیرماه۱۴۰۱)و تعطیلی ادارات و ارگانها، کار مقابله سریعتر بابحران سیل تابستانی استهبان را مشکلتر کرد اما انتظار میرفت هشدار های هواشناسی شهرستان استهبان و استان و همچنین رسانه هایی مثل صدا و سیما و…جدی تر و قاطع تر می‌بود تا از حجم خسارات و تعداد تلفات و عدد مفقودیها و فراوانی مصدومین بکاهد.به راستی دراین شرایط اول کار و اول وظیفه ستادهای مقابله با بحرانها در مناطق و استانها چیست؟آیا نوعی هماهنگی سریع و به موقع در این زمینه صورت گرفته است؟

آیا نیروهای امدادی واکنش سریع خود را به این سیل و این مشکل پیش امده در استهبانات فارس به نمایش گذاشتند؟چرا باید در یک سهرستان کوچکی همچون استهبان در یک جغرافیای محدود چند هکتاری شاهد جان باختن ۲۱ نفر عزیز هموطن باشیم؟جای تابلوهای هشدار دهنده ادارات متولی در زمینه اعلام عدم حضور مسافران یا بومیان در وقوع مسیر سیل کجاست؟‌

این پرسشها و سوالاتی از این دست را باید مدیر ارشد استان فارس و نماینده دولت در این شهرستان و ستاد مقابله با بحران فارس و نماینده مردم نی ریز و استان در مجلس پاسخگو باشند.رسانه ها و خصوصا صدا و سیما تا به چه اندازه در این زمینه کمک کرده یا قصور دارند؟ تشکیلات هلال احمر در اینجور مواقع وظیفه اش چیست؟ وقوع سیل درست بین سه شهرستان داراب، استهبان(ایج) و فسا قرار دارد و بیشتر مسافرها طبیعتا از این سه شهرستان و احتمالا از نی ریز و بخش رونیز استهبان بوده اند.

پرسش دیگر اینکه بودجه ستاد های بحران استانی مثل استان فارس که آبستن حوادث و بلایای گوناگون است به چه مقدار است؟ این بودجه کم یا زیاد صرفا چه اموری و در چه زمانی هزینه میشود؟ آیا بهتر نیست وزارت کشور برای مقابله با بحرانهایی همچون سیل و زلزله این مهم را به گروه های مردمی و تشکلهای غیر دولتی و بسیج و سپاه و ارتش محول کند و این وزارتخانه تنها نقش پشتیبانی تدارکاتی و مالی داشته باشد؟

از قرار اطلاع اداره کل هواشناسی استان فارس چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ اعلام داشته با توجه به نقشه های هواشناسی بتدریج در استان به ویژه در مناطق جنوبی احتمال وقوع بارشهای رگباری و رعد و برق در بعد از ظهرها پیش بینی میشود. اما ایا مسئولان شهرستان استهبان و مدیران استان به این هشدار هواشناسی فارس توجه و تمکین کرده یا در این راستا برنامه ریزی و پیش بینیهایی داشته اند؟

نگاهی به صفحات سایتهای خبری و روزنامه ها از چند سال اخیر تا به امروز به مامیگوید مرگ و میر مردم ما بر اثر ساده تربن حوادث طبیعی چه زود و چه بدشکل اتفاق می افتد؟! به دیگر معنا مردم در بلایای طبیعی در ایران و خصوصا در استان فارس چه زود میمیرند!

هرچند تعدادی ازمدیران ارشد کشوری و استانی از جمله وزیر کشور و استاندار فارس بعد از ساعتها از وقوع این واقعه هولناک به محل واقعه رفتند و با مردم استهبان و خانواده های قربانیان سیل استهبان ابراز همدردی نمودند اما لازم بود هم نیروهای امدادی و اعضای ستاد مقابله با بحران و هم مدیران مسئول در کشور و استان فارس و شهرستان استهبان بسیار زودتر در محل واقعه حاضر و چاره اندیشی مینمودند.
گفتی است سیل اخیر استهبان در روز جمعه ۳۱تیر ۱۴۰۱ موجب کشته شدن ۲۱ هموطن ایرانی و مفقود و مصدوم شدن تعدادی دیگر و باعث خسارات فراوان به مزارع، خودروها، حیوانات و سایر اموال ملی و مردم در این منطقه شد. استهبان در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز مرکز استان فارس قرار دارد.

اشاره 1

شما هم نظرتان را برای ما بنویسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ارشیا یکشنبه , ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۰

این استاندار همش تو فکر حجابه. کجا عقلش به مدیریت بحران میرسه. ضمنا استان فارس رو چندسالی هست که دادن دست ….تا اداره کنند. عاقلان رو خونه نشین کردن. هرکس عقیده انتقادی داشت باید خونه نشین بشه. اینم میشه نتیجه. حالا صبر کنید. هنوز مونده…

آخرین اخبار