چاپ کد خبر: 97321
14 آبان 1401

به قدری فضا را بستیم که مشکلات به صورت انفجاری خود را نشان داده است/مراقب باشیم کار به هرج و مرج کشیده نشود

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: مساله عدم توهین به باورهای طرف مقابل در هر شرایط و برای همه افراد است، حتی اگر من، شما را قبول نداشته باشم. اتفاقاً آدم‌هایی که ادعای دموکراسی ‌می‌کنند یا هر چیز دیگری را مدنظر دارند حق توهین به باورها و اعتقادات دیگری را ندارند، طبیعی است که وقتی توهین می‌کنم، توهین می‌شنوم و فضا از کنترل و مسیر گفت‌وگو خارج می‌شود.

پزشکیان

به گزارش اول فارس ، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره چرایی عدم استقبال از گفت‌وگو و آشتی ملی در طول سال‌های گذشته گفت: مشکل ما این است که در حقیقت فضا را طوری بستیم که مشکلات اجتماعی الان به صورت انفجاری و غیر کنترل شده خود را نشان داده و بروز کرده است.

وی ادامه داد: اگر ما در جامعه یک روند ایجاد می‌کردیم که مردم در جایی که حاکمیت مشخص می‌کند، بیایند و حرف‌های خود را مطرح کنند، سپس حاکمان، سیاستگذاران و قانونگذاران هم این حرف‌ها را بشنوند و آن بخشی که حق است را ترتیب اثر دهند و آن بخش که نادرست است را روشنگری و اقناع کنند، امروز ما به اینجا نمی‌رسیدیم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: الان هم که می‌گویند گفت‌وگو کنیم، در چنین شرایط و جوی، فضا طوری است که به نظر من از کنترل خارج شده است که بخواهیم آن را به این شکل سامان بدهیم. در حال حاضر کنترل فضا کار سختی است و اما باید بدانیم تنها راه حلی که پیش‌رو داریم، گفت‌وگو است.

وی اضافه کرد: اینکه حاکمیت و مسئولان چطور باید این را مدیریت کنند، این نکته مهم ماجرا است که به نحوی انجام شود که برای مردم یا معترضان اعتماد به وجود بیاید که بیایند حرف‌های خود را بیان کنند و مقامات هم گوش کنند و ترتیب اثر دهند.

پزشکیان در پاسخ به این که «چرا همواره در زمان بحران سراغ گفت‌وگو می‌رویم و بعد از آرامش این مساله فراموش می‌شود»، ابراز داشت: این را باید از تصمیم‌گیران این عرصه بپرسید اما مهمترین راه‌حلی که بتوانیم امور کشورمان را پیش ببریم، وحدت و انسجام داخلی است. با فحش دادن و توهین کردن به همدیگر و نظام را زیر سوال بردن هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسیم، اعتراض باید انجام شود و فضا باید برای گفت‌وگو باز باشد.

وی ادامه داد: اینکه یک عده نمی‌گذارند گفت‌وگو شکل بگیرد یا عده‌ای‌ کارهایی می‌کنند که بهانه به دست یک عده تندروهای این طرف می‌دهند، خود این اقدامات زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که این تندرو‌ها بیشتر بتوانند کارهایی انجام دهند که در شرایط عادی قادر به انجام نیستند و این امر نادرست و غلطی است. معترضان و یا هرکسی که زمینه و بستر برای گفت‌وگو می‌خواهد نباید اصول و چارچوب‌های نظام را زیر سوال ببرد و به مقدسات و باورهای یک جامعه توهین کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: مساله عدم توهین به باورهای طرف مقابل در هر شرایط و برای همه افراد است، حتی اگر من شما را قبول نداشته باشم. اتفاقاً آدم‌هایی که ادعای دموکراسی ‌می‌کنند یا هر چیز دیگری را مدنظر دارند حق توهین به باورها و اعتقادات دیگری را ندارند، طبیعی است که وقتی توهین می‌کنم، توهین می‌شنوم و فضا از کنترل و مسیر گفت‌وگو خارج می‌شود. توهین جایی برای گفت‌وگو باقی نمی‌گذارد.

وی تصریح کرد: در نتیجه انتظار از روشنفکران و از کسانی که درد جامعه دارند و کشور را دوست دارند، این است که سعی کنند از جوی که عرصه توهین و بی‌احترامی است، دوری کنند.

پزشکیان در پاسخ به اینکه یکی از لازمه‌های گفت‌وگو تحمل نظر مخالف است اما بعضاً منتقدان چندان تحمل نمی‌شوند، اظهار داشت: بله این هم یکی دیگر از اشتباهات ما در مسیر گفت‌وگو است که مانع شکل‌گیری فضا می‌شود، خود بنده نقد کردم آقایان ما را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان معرفی کردند، در آنجا هم تازه آن‌ها (فراجا) دست بر‌می‌دارد این‌ها می‌گویند شما چرا این جوری صحبت کردید.

وی ادامه داد: یعنی در کلیت قضیه این مساله وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که من از راهی که تعادل است و منفعت کشور در آن است، کنار بکشم و بعد شروع کنم حرف‌هایی بزنم که بیگانگان بخواهند سوءاستفاده کنند یا کل نظام را زیرسوال ببرم و کار به هرج و مرج کشیده شود. باید مراقب باشیم که این اتفاق رخ ندهد و در عین حال باید حرف خود را بزنیم و کوتاه نیاییم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱:۰۱

بابا بعد این همه.. گفتگو معنی ندارد ایا میشه..

آخرین اخبار