چاپ کد خبر: 58129
31 خرداد 1400

 تاثیر شگفت انگیز سحرخیزی بر کاهش افسردگی در افراد

سحر خیزی

به گزارش اول فارس، یک پژوهش علمی جدید که توسط دانشگاه «کلرادو بولدر» و موسسه «برود» در «ام.ای.تی» و «هاروارد»، انجام شده نشان داد، سحرخیزی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهد.

طبق این پژوهش، سحرخیزی فواید بسیاری برای سلامتی افراد دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده که نوعی رابطه بین الگوی زمانی یا ترجیح فیزیولوژیکی افراد نسبت به صبح یا شب و خلق و خوی آنها وجود دارد. بر اساس این تحقیقات، کسانی که دیر هنگام به خواب می‌روند، دو برابر بیشتر از کسانی که به‌موقع می‌خوابند، دچار مشکل افسردگی می‌شوند.

سلین وتر، نویسنده این پژوهش و استادیار فیزیولوژی تلفیقی در دانشگاه کلرادو، بولدر، به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی»، گفت: «برخی از توضیحات درباره وجود ارتباط میان الگوی زمانی و خلق و خوی افراد، منطقی است، زیرا تحقیقات نشان داد، افرادی که سحرخیزند یا زودتر از وقت معمول از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر از دیگران به تنظیم برنامه‌ کار خود و تطبیق آن با برنامه‌های استراحت، علاقمند هستند. در حالی که شب زنده داران یا کسانی که خیلی دیر می‌خوابند، برای تنظیم برنامه‌ کاری و تطبیق آن با استراحت خود مشکل دارند.»

او افزود: «از نظر فیزیولوژیکی، زود بیدار شدن و در معرض نور قرار گرفتن افراد می‌تواند بر سلامتی آنها تاثیر مثبت بگذارد».

سلین وتر اظهار داشت: «الگوی زمانی افراد ژنتیکی است، اما با انجام چند کار می‌توان آن را تغییر داد و زودتر بیدار شد».

او گفت: «نور یکی از عوامل مهم سلامتی است که باید آن را مدنظر قرار داد، بنابراین سعی کنید بخشی از اوقات روز، به‌ویژه صبح را در نور و روشنایی سپری کنید و شب‌های خود را تاریک‌تر کنید. یعنی استفاده از وسایل الکترونیکی را قبل از خواب به‌شدت کاهش دهید».

این پژوهشگر گفت:«ورزش صبحگاهی می‌تواند سیگنال‌های تنظیم کننده زمان بیدار شدن در بدن شما را تقویت کند».

او همچنین افزود، باید از خوردن وعده‌های غذایی در آخر شب خودداری کرد، زیرا این وعده‌ها بر روند هضم غذا و در نتیجه خواب تأثیر می‌گذارند.

او با تأکید بر اینکه هیچ زمان ایدآلی برای خوابیدن یا بیدار شدن وجود ندارد، گفت: «در واقع زمان مشخصی برای خوابیدن که برای همه انسان‌ها مناسب باشد، وجود ندارد اما مدت زمان مطلوب خواب برای بزرگسالان بین ۷ تا ۹ ساعت در شب است».

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار