چاپ کد خبر: 88103
7 تیر 1401

تاکید فرماندار ویژه کازرون بر عدم خروج آب چاههای سربالش به خارج از فارس

فرماندار ویژه شهرستان کازرون با تاکید بر اینکه کازرون به منابع داخلی حوضه آبریز شهرستان نیاز مبرم دارد به چاههای آب منطقه “سربالش” اشاره کرد و گفت: منابع آب این چاه‌ها باید در اختیار اداره امور آب شهرستان قرار گیرد.

محمد علی بخرد فرماندار ویژه کازرون روز دوشنبه در نشست شورای اداری این شهرستان با تاکید بر نیاز مبرم شهرستان به آب شرب گفت: بخشی از آب چاههای سربالش در شهرستان کازرون تاکنون به خارج از شهرستان و به خارج از استان منتقل شده است منابع این چاهها باید در اختیار امور آب کازرون قرار گیرد یا ذخیره گردد.

تعداد۲۲ حلقه چاه در سربالش جنوب کازرون قرار دارد که ۱۰حلقه آن فعال است.

وی در این نشست که با تودیع و معارفه رییس جدید شبکه بهداشت و درمان کازرون همراه بود گفت: حوزه بهداشت و درمان جایگاهی تخصصی و فنی دارد و باید از مسایل سیاسی و گروه های غیر رسمی دور بماند ،بهداشت و درمان کار تخصصی می کند و باید در راستای سیاست های وزارت بهداشت و درمان حرکت نماید ، باید کمک کنیم تا مطالبات مردم در این حوزه برآورده شود.

درمان شهروندان کازرون در شهرستان کازرون

دکتر عباس رضاییان زاده  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست به تشریح پیشرفت های خدمات پزشکی در شهرستان کازرون  پرداخت و اظهار داشت:  طبق اماری که موجود است در سال ۱۳۷۰ حدود ۱۰ درصد از بیماران در کازرون مداوا  و بقیه به مرکز استان اعزام می شدند اما امروز با حضور پزشکان متخصص و امکانات بروز در شهرستان ۷۶ درصد بیماران در شهرستان مداوا و تعداد اندکی به مرکز استان اعزام می شوند.

کازرون به منابع آب موجود نیاز دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس نیز در حاشیه این نشست گفت: متوسط بارندگی در۵۳ سال گذشته استان فارس ۳۰۵ میلیمتر است؛ اگر این وضعیت در سال زراعی جاری هم محقق شود، در سطح استان ۳۷ میلیارد مترمکعب بارش داریم که ۲۶ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود و۱۱ میلیارد مترمکعب آب در دسترس است.

کرامت اله کریمی مزیدی اضافه کرد : در شهرستان کازرون امسال ۲۷۷ میلیمتر بارندگی رخ داد در حالی که متوسط بارندگی  ۵۳ سال گذشته ۴۹۵ میلیمتر است و این به منزله ۴۰ درصد کاهش بارندگی است.

معاون حفاطت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس ادامه داد:  متاسفانه عدم رعایت مصرف بهینه  اّب در شهرستان کازرون ، کیفیت آب  در دشت های این شهرستان را تحت تاثیر گذاشته و تراز آن را منفی کرده است ، شوری منابع آبی افزایش یافته و در آینده آب در دسترس شرب و کشاورزی در این شهرستان بشدت کاهش می یابد.

وی با اشاره به انتقال آب کازرون به خارج از استان فارس که از چندین چاه و رودخانه شاپور انجام می شود گفت : شهرستان کازرون تا کنون در این زمینه همکاری داشته است اما طی صورتجلسه ای اعلام کردیم با توجه به امکان استفاده از دستگاههای آب شیرین کن موضوع خرج آب از شهرستان کازرون باید بررسی و بازبینی و محدود شود.

کریمی مزیدی اظهار داشت : در استان فارس۶۱ هزار حلقه چاه مجاز وجود دارد که ۶ میلیارد مترمکعب آب از آن برداشت می شود و تعداد۱۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز است که برداشتی حدود۳۰۰ هزار متر مکعب آب دارند و سالانه ۱۴۰۰تا۱۴۵۰ حلقه چاه  غیرمجاز در این استان پر می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۳هزارحلقه چاه در شهرستان کازرون وجود دارد و اکثرا در بستر تالاب پریشان حفر شده است گفت :شوری آب استان فارس از معیار ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ رسیده و افزایش دو برابری دارد که این موضوع زنگ خطری برای سفره های آب زیر زمینی است.

در این مراسم با قدردانی از خدمات مدیران شبکه بهداشت و درمان کازرون و اداره امور آب این شهرستان ، محسن معینی به سمت رییس جدبد شبکه بهداشت درمان و محمدحسن حسینی به سمت رییس امور آب شهرستان کازرون معرفی،شدند.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد.” ایرنا”

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار