چاپ کد خبر: 87975
6 تیر 1401

تبدیل یارانه نقدی همه به «کالابرگ خرید کالا ” از فروشگاه‌ها

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

به گزارش اول فارس به نقل از ایسنا، طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است.

چندی پیش عبدالملکی، وزیر سابق رفاه درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داده و گفته بود «برنامه اصلی دولت که در متن قانون بودجه هم آمده،  «کالابرگ الکترونیک» است که افراد با همان کارت بانکی به فروشگاه‌هایی مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت می‌کنند که بناست نرخ آن کالاها، قیمت قبل از افزایش‌ها باشد. این کار زیرساخت‌هایی نیاز دارد و مدتی به طول می‌انجامد که طبق برنامه دولت، دوماه است. دولت در حال کار بر روی جزئیات است و هرزمان نهایی شود از یارانه نقدی به کالابرگ الکترونیکی منتقل می‌شویم. »

خرید از فروشگاه

رئیس جمهور نیز شنبه شب گذشته با حضور در رسانه ملی، به سوالی پیرامون وضعیت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها این گونه پاسخ داده است: «این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه‌کن کردن فقر مطلق در دستورکار قرار گرفت. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم. نظام جدید یارانه‌ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم. تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهیم.»

بر اساس این گزارش ، علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا پیرامون طرح اصلاح نظام یارانه‌ها و درباره راهکارهای کاهش تورم گفت: تورم‌های فعلی در اقتصاد ناشی از سه محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اعتراضات مردم در بحث یارانه‌ها این بود که پرداخت‌های یارانه‌ای جوابگوی افزایش قیمت‌ها نیست و متاسفانه این مسئله برای مردم به درستی تبیین نشد که تورم فعلی ناشی از سه محل مختلف است و پرداخت یارانه‌ها فقط یک بخش از تورم را پوشش می‌دهد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تورم عمومی کشور که در این سال‌ها به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تورم ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، خارج از پک یارانه‌ای بود که دولت پرداخت کرد.

شهیدی گفت: قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که خوشبختانه کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته، اما فارغ از بحث آماده شدن این بستر و پلتفرم، تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ خیلی فرقی نمی‌کند و تأثیری بر تورم نخواهد داشت.

وی افزود: تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ هرچند منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی خواهدشد، اما به دلیل اینکه پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، مدیریت مصرف مردم درباره برخی کالاها را ضروری دانست و در عین حال گفت: البته این موضوع معایب و محاسنی دارد که باید بیشتر درمورد آن بررسی و تحقیق کرد.

شهیدی معتقد است که پرداخت یارانه‌ها چه به شکل نقدی و چه به شکل کالابرگ به مردم، انحراف و فسادی ندارد چون مستقیماً و به صورت سیستماتیک به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.


این مطلب را بخوانید:

فال حافظ امروز ۷ تیر ۱۴۰۱ با تفسیر دقیق


برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۵۰

من کالا برک نمی خوام همون یارانه نقدی بهتره من دوتا بچه بی سرپرست دارم مستجرم یارانه نقدی می خوام

ناشناس چهارشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۱

سلامچرا میخواهید کالا برگ بدید بدرد مردم نمیخوره شمارو به خدای بزرگ قسمتون میدم همون پول به مردم بدهید اخه با این کالایی که میخواهید به مردم بدهید خیلی چیزا دگه نمیتونند بخرند مثل برنج وخیلی چیزهای دگه

ناشناس چهارشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۴۸

نقدی کالابرک به دردنمیخوره

بینام سه شنبه , ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

دوقرون میدادید اونم قطع کردید رو این یارانه نقدی قسط فرشمونو میدادیم

جعفر سه شنبه , ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

دادن کالا برگ یعنی حذف یارانه به صورت پلکانی که بعد از یک سال کالابرگ هم حذف می‌شود ودرنهایت مردم کلا فراموش می‌شوند

کیومرث سه شنبه , ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۰۴

خداوکیلی خودشان هم یارانه می‌گیرند اما برگ هم برای خودشان صادر می‌کنند شرط می‌بندم هیچکدام از خانواده های مسئولان در ایران نیست

ناشناس سه شنبه , ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۱۳

یارانه بدن وقت پول به درد مردم میخوره مستجرن نه کالا برگ پول لازم دارن وسیله به چه دردشون میخوره وقت یارانه پول بدن

ناشناس دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

اگه به فکرملت هستن ماهمون یارانه نقدی میخوایم باکالابرگ میتونیم بریم پوشاک وخیلی چیزای دیگه بخریم؟این کجانشون میده به فکرمردم هستن

ناشناس دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹

خجالت بکشید،مردم رو دارید ….،بعدحرف از عدالت میزنید.کالابرگ نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه بیشتر به ضرر مردم هست.بااینهمه گرونی،کالابرگ برای مرغ و تخم مرغ و روغن ؟به چه درد مردم میخوره،یعنی تمام مشکل مردم فقط اینهاهست.ازهرکی میپرسیم،همه یارانه نقدی میخواهند نه کالابرگ.اگه بفکر مردم هستید یارانه نقدی باشه

راستگو دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

سلام تا زمانی که دولت سیستم ربوی بانکها را درست نکند همچنان شاهد خلق پول در کشور هستیم وفرقی نمیکند یارانه نقدی پرداخت شود یا به صورت کپنی بیشترین خلق پول در کشور از نظام بانکی نشعت گرفته و بانک ها را تبدیل به غولهای اقتصاد ربوی کرده و هر چه مردم زحمت بکشند باید برود تو جیب بانکها و خیلی از این گرانی ها مقصر اصلی ان خود دولت است و سیاست های بدرد نخور دولت

Bi nan دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

راست گفته فسادی واسه مردم نداره فقط واسه خودشون فساد آوره

سایبری دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

راست گفته فسادی واسه مردم نداره فقط واسه خودشون فساد آوره

ناشناس دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

اینهمه سازوتنبک وسورچرانی برایه ختنه سوری ماست

آخرین اخبار