چاپ کد خبر: 17850
4 آذر 1398

تخریب ۲۰۰ بانک و ۲۰ پمپ‌بنزین در فارس/معالی‌آباد وصدرا بیشترین آسیب را دیدند

معالی‌آباد وصدرا بیشترین آسیب را دیدند / تخریب حدود200 بانک و 20 پمپ‌بنزین در فارس/ هنوز میزان واقعی خسارت ها مشخص نیست

حدود یک هفته پس از پایان ناآرامی های اخیر در کشور ، میزان خسارت‌ها و آسیب های واردشده به شهر شیراز و استان فارس هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است. ا ز یک سو میزان خسارات و آسیبها قابل توجه بوده و از سوی دیگر در شیراز، گستردگی مناطق آسیب دیده، زمان بیشتری برای ارزیابی دقیق از میزان خسارات ریالی نیاز دارد.

به گزارش اول فارس، از نظر منظر شهری سیمای شیراز آسیب دیده است؛ برخی بانک‌ها و ادارات تخریب شده‌اند و در برخی مناطق اثری از علائم شهری مانند چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی مشاهده نمی‌شود. بیش از همه مبلمان شهری شیراز آسیب دیده و برخی از آسیب‌ها نیز چنان زمان‌بر است که شاید تا مدت‌ها به حال‌وروز نخست بازنگردد.

حجم آسیب‌ها به ویژه در غرب و جنوب شیراز بیشر از جاهای دیگر استان است و به عنوان مثال در مسیر بولوار عدالت، از برخی بانک‌ها تنها ساختمانی فروریخته بر جای مانده ‌و ایستگاه اتوبوس سالمی به چشم نمی‌خورد.

گرچه نیروهای خدماتی، پاکسازی خیابان‌ها و معابر و کوچه‌ها را شتاب بخشیده‌اند، اما شهر همچنان چهره آسیب‌دیده‌ای دارد و در برخی مناطق نیز نیازمند بازسازی و هزینه‌های فراوان است.

خسارت صدها میلیاردی به شهرداری شیراز

آنچه در شیراز مشهود است، در مناطق غربی شهر مانند بلوار دکتر شریعتی (معالی‌آباد) و برخی مناطق پیرامونی شهر شیراز همچون مناطق جنوبی، میزان گستردگی آسیب‌ها و خسارات، قابل توجه است.

از سوی دیگر، روایت‌های مختلفی از میزان خسارات وارده به شهر اعلام شده است؛ از یک سو سینا بنی‌زمانی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر معتقد است: «بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات شهری شیراز خسارت وارد شده است» و از سوی دیگر ابراهیم صبوری نایب‌رئیس شورا اعلام کرده که «طبق یک برآورد سرانگشتی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرداری شیراز خسارت وارد شده است.» اما خسارت وارده به شهر شیراز و برخی شهرهای دیگر استان در پی حوادث اخیر چه بوده و برآوردها از میزان ریالی این خسارات چقدر است؟

تخریب حدود۲۰۰ بانک و ۲۰ پمپ‌بنزین در فارس

در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به خسارت‌های وارده در پی حوادث اخیر می‌گوید: در شهرهای شیراز، صدرا، نورآباد و کازرون نزدیک به ۲۰۰ بانک تخریب شده و ۲۰ جایگاه سوخت نیز از بین رفته است.

به گفته محمود رضایی کوچی، تجهیزات عمومی شهری مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس و در برخی نقاط ایستگاه‌های مترو، اموال عمومی مردم و برخی ادارات نیز دچار آسیب شده‌اند. رضایی کوچی با بیان اینکه برآوردها از میزان خسارات ریالی این آسیب‌ها هنوز مشخص نشده است، می‌افزاید: در حال حاضر در حال بازسازی نقاط آسیب‌دیده استان هستیم.

معالی‌آباد، صدرا  بیشترین آسیب را داشته‌اند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در ادامه با تأکید بر روند عادی شرایط استان، خاطرنشان می‌کند: جایگاه‌های سوخت و سی‌ان‌جی هم‌اکنون در شرایط عادی و در حال عرضه خدمات به مردم هستند و هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در استان وجود ندارد.

محمود رضایی کوچی با اشاره به شرایط عادی فعالیت دستگاه‌ها و ادارت استان می‌افزاید: شهرداری شیراز و شهرداری صدرا نیز تمامی خدمات شهری مانند حمل‌ونقل عمومی، مترو، اتوبوس، تاکسی، نظافت شهری، جابه‌جایی زباله و… را انجام می‌دهند.

رضایی کوچی  با بیان اینکه حمل‌ونقل کالا نیز به صورت روان انجام می‌شود، می‌افزاید: بولوار دکتر شریعتی (معالی‌آباد)، برخی مناطق شهر صدرا و برخی نقاط پیرامونی شهر شیراز بیشترین آسیب‌ها را در پی حوادث اخیر دیده‌اند.

IMG_5688

هنوز میزان ریالی خسارات وارده به شهرداری مشخص نیست

در همین رابطه سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز درباره میزان خسارات وارده به شهر شیراز در پی حوادث اخیر می‌گوید: درباره میزان ریالی خسارات وارده به شهر هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و در حال ارزیابی خسارت‌ها هستیم.

 سعید نظری با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر شیراز چهارشنبه گذشته در جلسه با شهرداران مناطق و رؤسای سازمان‌های خدمات‌رسان مانند اتوبوس‌رانی، پسماند و…، ارزیابی اولیه‌ای از میزان خسارات وارده به شهر انجام داده است، می‌افزاید: اداره کل حقوقی شهرداری شیراز نیز کانون کارشناسان رسمی دادگستری را مأمور به ارزیابی میزان دقیق خسارات وارده به شهر کرده است.

نظری با بیان اینکه میزان خسارات دقیق ریالی نیازمند ارزیابی و زمان بیشتری است، می‌گوید: باید به شهرداری فرصت داد تا این ارزیابی را انجام دهد و به شورای شهر ارائه کند.

روند بازسازی شیراز طی دو ماه آینده به پایان خواهد رسید

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری بازسازی مناطق آسیب‌دیده را از همان هفته گذشته آغاز کرده است، می‌افزاید: بر اساس برآوردها، بیشترین میزان خسارت‌ها مربوط به شهرداری منطقه ۹، شهرداری مناطق ۴ و ۵، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، فضای سبز، و هچنین برخی خودروهای شهرداری و سازمان آتش‌نشانی  است.

 سعید نظری با اشاره به گستردگی مناطق خسارات‌دیده، می‌افزاید: روند بازسازی شهر شیراز طی دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.”منبع:ایلنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار