چاپ کد خبر: 48009
26 اسفند 1399

تخصص عجیب یک مرد ایرانی در اعدام نکردن افراد

به گزارش اول فارس،  بسیاری از پرونده‌های قضایی که با زور قانون مختومه شده‌اند، مدتی بعد با خشم و کینه فروخورده یکی از طرفین باز شده و فاجعه جدیدی به بار آورده است؛ فرهنگ «صلح و سازش» اما می‌تواند این پرونده‌ها و کینه و کدورت‌های آن را با هم به بایگانی بفرستد.

حاج عباس عربی، معروف به «پرچمدار صلح و سازش»  گفت: دعواها و پرونده های اختلاف بین مردم که به صلح و آشتی ختم می شوند، دیگر دنباله‌ای ندارند و به دنبال آن امنیت، آرامش و محبت بین طرفیت جاری می شود.

او افزود: اما اگر پرونده‌ای در دادگاه و با اجبار قانون بسته شود، از آنجایی که یک طرف محکوم می شود، در بسیاری از موارد کینه و کدورت‌ها را از بین نمی برد، چه بین طرفین و چه بین طرف محکوم و دستگاه قضا بویژه اینکه یک طرف پرونده به مجازات(زندان، پرداخت جریمه یا دیه و…) محکوم می شود.

عربی گفت: در مقابل اگر با کمک ریش سفیدان و بزرگان خیرخواه بین طرفین اختلاف صلح و سازش برقرار شود، حتی اگر دیه و جریمه‌ای هم رد و بدل شود، چون با رضایت بوده است، منجر به ایجاد کینه و اختلاف بعدی نمی شود.

عباس عربی

حل ۹۰ درصد پرونده‌ها با صلح و سازش

این شخصیت خیرخواه و معتمد کرمانشاهی گفت: اگر تنها ۲۰ درصد مردم بویژه بزرگان و معتمدان طوایف برای حل اختلاف اطرافیان و بستگان خود پا پیش بگذارند، من شک ندارم که دادسراها و دادگاه‌ها خلوت خواهد شد.

به اعتقاد او «اگر مسوولان قضایی و مدیران اجرایی هم از فرهنگ صلح و سازش و خیرخواهی معتمدان و چهره های متنفذ استان حمایت کنند، بیش از ۹۰ درصد اختلاف های بین مردم و پرونده های قضایی آنان(خانوادگی، ملکی، مالی و…) به سازش و آشتی ختم می شود».

به گفته عربی، صلح و سازش نه تنها بسیاری از پرونده های قضایی را به نتیجه مطلوب می رساند که مهمتر از آن، با رفع بسیاری از اختلاف های کوچک و بزرگ، اجازه تبدیل شدن آنها به پرونده های قضایی جدید را نمی دهد.

ایجاد سازش هنر می‌خواهد

سردار صلح و سازش در عین حال با بیان اینکه ایجاد صلح و سازش هم هنر خاص خود را می‌خواهد و از هرکسی برنمی آید، گفت: افراد به صرف اینکه دارای پست و مقام، شهرت یا ثروت باشد، نمی توانند در ایجاد صلح و سازش موفق باشند.

سازش در پرونده‌ای با ۶ قتل و ۶ نزاع

حاج عباس عربی به یکی از پرونده های سنگینی که ده ها خانواده را درگیر کرده بود، اشاره کرد و گفت: به توفیق الهی در فروردین امسال با کمک دوستان شورای حل اختلاف موفق شدیم، یک پرونده قضایی با ۶ قتل عمد و ۶ نزاع قبیله‌ای دسته جمعی را به صلح و سازش ختم کنیم.

به گفته او یکی از این نزاع‌های دسته جمعی ۳۵ پرونده قضایی به دنبال داشته که چندین سال است به دیوان عالی کشور ارجاع شده و همچنان به نتیجه نرسیده بود؛ در جریان یک نزاع دیگر ۲۵ خانوار آسیب جدی دیده بودند.

عربی تاکید کرد: اگر این پرونده به صلح و سازش نمی رسید و به اعدام برخی از طرفین ختم می شد، پیامدهای بسیار خطرناکی داشت و احتمال فوران کینه و کدورت و از سرگیری نزاع‌ها بالا بود.

راهکار اختلافات قومی، اعدام نیست

به اعتقاد سردار صلح و سازش، در غرب کشور بویژه استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام هر پرونده‌ای که به صلح و سازش برسد برای همیشه بسته می شود؛ حتی ما موارد متعددی داشته ایم که چندین سال پس از آشتی، طرفین مانند یک خانواده با همدیگر در مراسم‌های شادی و سوگواری حاضر شده‌اند.

epn3 1 36 copy

او افزود: در مقابل، نمونه هایی وجود دارد که چندین سال پس از اعدام یکی از طرفین، آتش خشم و کینه دوباره بین آنها زبانه کشیده و منجر به قتل های جدیدی شده است.

این معتمد کرمانشاهی تاکید کرد: من به گواهی تجربه و مشاهدات مکرر خودم در غرب کشور می گویم آن دسته از پرونده های اختلافات مردمی که با اعدام بسته شده، نه تنها مشکل و اختلاف را حل نکرده بلکه ناامنی را بیشتر کرده است.

فرهنگ صلح و سازش جانی دوباره گرفته است

عربی در ادامه گفت: مسیر صلح و سازش مدتی کمرنگ شده بود اما با حضور آیت الله رییسی در راس قوه قضاییه این دیدگاه تقویت شده که می توان بسیاری از پرونده ها را از راه ایجاد آشتی و صفا ختم کرد.

حاج عباس عربی در پایان گفت: من به عنوان نوکر مردم ایران و استان کرمانشاه از خداوند خواسته ام، توان خدمتگزاری و ایجاد صلح و صفا بین مردم را از من نگیرد و اگر روزی قرار شد از نعمت خدمت به مردم محروم شوم، ابتدا جانم را بگیرد.

نجات ۲۵۰ نفر

حاج عباس عربی، از اهالی ایل بزرگ کاکاوند شهرستان هرسین در جنوب شرق استان کرمانشاه و از پاسداران بازنشسته است.

او از سال ۱۳۸۳ همکاری خود را با دادگستری کرمانشاه آغاز کرده و بدون دریافت حتی یک ریال، تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر (” تا اردیبهشت۹۹ “)را از پای چوبه دار نجات داده و بیش از ۶ هزار پرونده نزاع قومی، قبیله‌ای، مالی و اختلافات خانوادگی را به صلح و سازش ختم کرده است.

این چهره نیکوکار البته یک چارچوب خاص هم دارد و به گفته خودش به هر پرونده‌ای ورود نمی‌کند: در پرونده‌های تعرض به نوامیس، دزدی، راهزنی و شرارت ورود نمی‌کنم و تا زمانی که از پشیمانی و توبه مقصر یا قاتل مطمئن نشوم، پیگیر سازش نمی شوم. هدف من ایجاد صلح در نزاع‌ها و اتفاقاتی است که در پی یک عصبانبت و خشم لحظه‌ای و به صورت غیرعمدی رخ داده است تا جلوی ادامه و گسترش آن را بگیرم.

«گذشت» در «خون صلح»

حمیدرضا مقصودی کارگردان مستند «خون صلح»،‌ درباره کاراکتر محوری این مستند که تخصصش جلب رضایت صاحبان خون برای رهایی متهمان به قتل، از اعدام است، توضیحاتی ارائه کرد.

حمیدرضا مقصودی کارگردان «خون صلح» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند،  گفت: این فیلم درباره کاراکتری به نام آقای عربی است که تلاش می‌کند برای کسانی که درگیر مسأله اعدام هستند، رضایت بگیرد. آشنایی من با آقای عربی به این صورت بود که من پیش از «خون صلح» درگیر یک مجموعه مستند دیگر بودم که فضای بخشش داشت و به دنبال سوژه‌هایی برای هر قسمت بودیم. این آشنایی به اینجا رسید که به من گفتند ما کسی را می‌شناسیم که در این حوزه فعالیت دارد و برای اموری مانند قتل و نزاع رضایت می‌گیرد. به همین ترتیب در سال ۹۷ به من گفتند مراسمی تحت عنوان «خون صلح» داریم بیا اینجا و این مراسم را ببین. این موضوع باعث شد که با این فضا آشنا شویم.

وی ادامه داد: اسفندماه بود که آن منطقه رفتیم و در ادامه آشنایی با آقای عربی دیدم چقدر زندگی این فرد دراماتیک است و تصمیم گرفتم زندگی او را تبدیل به یک اثر مستند کنم. عمده تمرکز ما در روایت این مستند کرمانشاه بود اما فعالیت‌های آقای عربی محدود به این منطقه نبود و شهرهای دیگر را هم شامل می‌شد.

مقصودی در ادامه گفت: مراسم خون صلح مراسمی سنتی در آن منطقه است که به فراموشی سپرده شده بود. آقای عربی در دوران کودکی خود شاهد این مراسم بوده است و سال‌ها در دلش می‌خواسته زمانی این سنت را احیا کند. در حوالی ۳۰ سالگی و خیلی اتفاقی در جریان مراسمی قرار می‌گیرد و بعد از آن این مسیر را تا همین روزها که تقریباً ۶۰ ساله شده است، ادامه می‌دهد.
وی درباره فعالیت‌های کاراکتر اصلی این مستند توضیح داد: او برای کسب رضایت، به یک شکل خاص اقدام نمی‌کند. گاهی برای خانواده مقتول دیه می‌گیرد. گاهی با حرف زدن، خانواده مقتول بخشیده‌اند و نیاز به گرفتن دیه هم نشده است. مدل‌های مختلف را تجربه کرده است و تا جایی که اطلاع دارم و در فیلم هم به آن اشاره می‌شود، تا پایان تابستان امسال برای ۳۰۰ اعدامی رضایت گرفته است. امروز آقای عربی شرایطی را دارد که روزانه شاید ۷۰۰، ۸۰۰ بار تلفنش زنگ می‌خورد.

این مستندساز افزود: فعالیت‌های آقای عربی، همه جور مخاطراتی دارد. مانند صحنه‌ای در فیلم که خانواده یکی از مقتولان وقتی متوجه می‌شود این افراد برای طلب بخشش آمده‌اند، با تبر به سمت آن‌ها حمله‌ور می‌شود. در مواردی حتی تیراندازی هم شده است. با این وجود آقای عربی کار طلب بخشش و جلب رضایت برای اعدامی‌ها را در کل ایران دنبال می‌کند و فعالیت‌هایش محدود به یک استان نیست. دو ماه پیش در خراسان پیگیر پرونده‌ای بود. قبل‌تر از آن در گیلان بود. پیش‌تر در کرمان دنبال رضایت بود. پیش از گرانی بنزین و کرونا همه این سفرها را با هزینه شخصی می‌رفت و می‌آمد و هزینه‌ای هم در قبال این فعالیت نمی‌گرفت.

3721095

وی با اشاره به پرونده‌ای که در طول روایت مستند به سرانجام می‌رسد، توضیح داد: اتفاقی یکی از روزهایی که با آقای عربی همراه بودیم، سراغ فردی رفتیم که طبق تجربه‌های قبلی فکر نمی‌کردیم حاضر به رضایت شود، اما حین فیلمبرداری نظرش برگشت و رضایت داد.

مقصودی درباره اتفاق ویژه‌ای که در روند تولید مستند «خون صلح» رقم خورده است هم گفت: در فیلم شاهد مادر و پدری هستیم که دو فرزند داشته‌اند و پسر کوچک‌ترشان براثر اتفاقی دو سال قبل‌تر کشته شده است. ما این خانواده را نمی‌شناختیم و در رفت و آمدها با آن‌ها آشنا شدیم و فهمیدیم او یک پدر داغ‌دار است. وقتی اجازه خواستیم با آن‌ها وارد گفتگو شویم، می‌گفتند گاهی با یکدیگر می‌نشینند و فیلم روز «خون صلح» که از خون پسرشان گذشته بودند را تماشا می‌کنند. مثل تماشای فیلم عروسی. مراسم، مراسمی تلخ است و تیم همراه ما برای مستند، واقعاً حال‌شان در موارد متعددی منقلب می‌شد و مدام باید آب قند همراه خود می‌داشتیم. برایمان جالب بود که یک مادر و پدر داغ‌دار چگونه بعد از ۲۰ سال همچنان به تماشای این فیلم می‌نشینند.

«خون صلح» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی جدیدترین محصول خانه مستند است و عوامل آن عبارتند از: فرزاد احمدی (مشاور کارگردان)، داریوش نستوه (مدیر فیلم‌برداری)، کیوان تقیه، حیدر حجت (دیگر فیلم‌برداران)، حسام مقصودی (دستیار فیلم‌بردار)، نیما شمسایی (دستیار کارگردان)، محمدعلی حق‌پرست (تدوین)، علیرضا عباس‌قلی (صدابردار)، مهدی اکبریان (صداگذار)، حسین صدقی (اصلاح رنگ و نور)، امیر رضا جعفری (موسیقی)، امیرحسین جعفریان (طراح پوستر)، امید میرزایی (تیزر)، حسن شرف‌الدین (مترجم بخش بین‌الملل)، سعید اژدر (پشتیبانی فنی)، حسین مشکینی (مدیر تولید)، سارا صولتی (عکاس)، احمدرضا حجارزاده (روابط‌عمومی).

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C %D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

اسمانی سه شنبه , ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۲۵

لذت دنیوی را این مرد میبرد

اسمانی سه شنبه , ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۲۴

خدا خیرشون بده‌ تو این دنیا

آخرین اخبار