چاپ کد خبر: 83749
26 اردیبهشت 1401

تراژدی حذف آثار تاریخی و طبیعی ارسنجان از صفحه روزگار + تصاویر

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی روستاهای کمر زرد، بکهدان و قلاتخوار شهر ارسنجان زیر تیغ معدن کاران در حال نابودی و حذف از صفحه روزگار است و زور میراث فرهنگی به معدن کاران نمی رسد.

سیاوش آریا گفت: گورهای سنگ چین نامدار به خرفتخانه کوه کمر زرد در جنوب روستای بکهدان و کمر زرد در کوه نامدار به کمر زرد قرار دارند.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در استان فارس گفت: در این محدوده افزون بر گورهای سنگ چین که مربوط به اواخر دوره اشکانی به بعد است، آثار دیگری هم از دوره ابزار سنگی به بعد وجود دارد که همگی در خطر نابودی جای دارند.

در سال ۱۳۹۶ خورشیدی از سوی یکی از مدیران میراث فرهنگی مجوز ۲ معدن در این محدوده داده می‌شود که آثار ثبتی و ملی در آن پیرامون وجود داشته است. با این همه و پس از پیگیری کارشناسان میراث فرهنگی و مسئولان، از کار معدن‌ها پیشگیری می‌شود.

اما دوباره از امسال معدن کاران آغاز به کار می‌کنند. همچنین با واگذاری معدن نعمت آباد که بر فراز و پیرامون آن آثار باستانی همانند بند (سد) قوسی هخامنشی، گور‌های سنگ چین نامدار به خرفتخانه و تپه قلات جلودر وجود دارد، سبب نابودی و یا آسیب رسانی به این یادگار‌های ملی شده است.

آریا گفت: این در حالی است که گور‌های سنگ چین با شماره ملی ۱۶۱۷۰ به نام خرفتخانه‌های کوه کمر زرد و خرفتخانه‌های مشرف به روستای بکهدان و قلاتخوار با شماره ۱۶۱۷۲ در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به ثبت ملی رسیده اند. از سویی آثار طبیعی و درختان کهنسال و کمیاب و گیاهان دارویی منطقه با آغاز به کار معدن همگی در حال نابودی است.

او گفت: با این همه، موضوع را به مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان آگاهی داده و خواستار پیگیری آن شده است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: همچنین در گفت و گوی تلفنی با مدیر میراث فرهنگی ارسنجان، موضوع و حساسیت کار تشریح شده است.

آریا می‌گوید: مدیر میراث فرهنگی شهر ارسنجان با تایید آغاز به کار معدن کاران و آسیب‌های وارده، خواستار همکاری و همیاری دیگر نهاد‌ها شده است. از سویی، به گفته او از ادامه کار یکی از معدن‌ها پیشگیری شده است. اما همچنان آثار تاریخی و طبیعی و ملی در خطر نابودی قرار دارند و نیاز است که دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها و دلسوزان میراث فرهنگی پای کار آمده تا از ادامه تخریب‌های آثار تاریخی و یادگار‌های میراث فرهنگی پیشگیری شود و معدن کاری نیز تعطیل شود.

آثار باستانی ارسنجان 1 آثار باستانی ارسنجان 2 آثار باستانی ارسنجان 3 آثار باستانی ارسنجان 4 آثار باستانی ارسنجان 5

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۵۶

وقتی آدم گشنه شد دیگران ،برای امرارمعاش.تا دیگر آثار تاریخی را نابود نکنند.

ناشناس سه شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

نوش دارو بعد از مرگ سهراب. اینجو ایران هس جایی که جدیداً خرید و فروش آثار باستانی توسط مجلس تصویب شد. از چی حرف میزنید

حبیب دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱

تف بر روزگار

خادمیان دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۵۸

تمام گورها را با گنج یاب بررسی کرده اند و خاکش را با توبره برده اند. خیلی برای اظهار نگرانی دیر شده است.

آخرین اخبار