چاپ کد خبر: 88578
12 تیر 1401

تراژدی| مستاجران دیگر جایی برای زندگی در شیراز ندارند

 اجاره مسکن در شیراز این روزها از توان خیلی از خانواده ها خارج شده و آنها را به سمت حاشیه های شهری سوق داده است. هر ساله با آغاز فصل گرم تابستان شاهد تغییر و تحولات ویژه‌ای در جامعه به خصوص در حوزه اجاره بهای مسکن هستیم.

البته هستند مالکانی که بیش از هر زمانی رعایت حال مستأجران خود را کرده و تلاش می‌کنند تا شرایط اقتصادی اجاره ملک را هم قد تورم و افزایش قیمت‌ها بالا نبرده تا مستأجران دغدغه ویژه ای برای پیدا کردن سقفی برای زندگی کردن نداشته باشند.

در این میان مشکل اساسی پیدا کردن مسکن با رهن و اجاره‌ای متناسب در استان فارس و به خصوص شیراز است و مستاجرانی که موعد آنان به سر آمده و باید با نگرانی عمیقی به دنبال پیدا کردن منزلی مناسب به عنوان سرپناه داشته باشند اما رشد عمومی قیمت‌ها در کلانشهر شیراز پیدا کردن خانه را برای مستأجران سخت‌تر از گذشته کرده و عده‌ای هم مجبور شده تا عطای برخی از محلات خوب و متوسط را به لقای آن بخشیده و به مناطق دیگر شهری مهاجرت کنند.

اجاره مسکن در شیراز

بالا و پایین شهر فرقی ندارد

با نگاهی به قیمت‌های اجاره بها در مناطق مختلف شهر در خواهیم یافت که شیراز به نوعی شهر بدون تفاوت است زیرا تفاوتی در هزینه اجاره بها در محلات بالا و پایین شهر دیده نمی‌شود و در برخی از منازل با شرایط یکسان گاهاً مناطق مرکزی و پایین شهری از مناطق بالا شهر نیز گران‌تر شده است.

یکسانی قیمت‌ها برای مستأجران این پیام را به همراه دارد که آنان دیگر جایی برای زندگی کردن در شیراز نخواهند داشت و دیگر نمی‌توانند با همان اجاره بها سال قبل منزلی را در محل سکونت یا حتی محلات پایین شهر پیدا کنند از این رو اگر می‌خواهند در شیراز زندگی کنند بالاجبار باید به مناطق حاشیه‌ای شهر رفته و در آن مناطق سکونت کنند.

از این نکته نمی‌توان به راحتی عبور کرد که مگر می‌شود که قیمت گذاری در مناطق مختلف شهر شیراز که سطح دسترسی آنان به مناطق مرکزی شهر متفاوت است یکسان باشد؟ علت قیمت گذاری یکسان چیست؟ آیا نظارت بر روند قیمت گذاری در شهر شیراز وجود دارد یا افراد هر آنطور که مایل باشند اقدام به قیمت گذاری می‌کنند؟

رشد ۲۵ درصدی اجاره بها در شیراز

در این راستا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس گفت: همکاری و تعامل میان دستگاه‌های متولی و دستگاه قضائی ضمانت اجرایی مصوبه رشد ٢۵ درصدی اجاره بها است.

محسن ربانی زاده  در خصوص مصوبه افزایش قیمت اجاره بها بیان کرد: با توجه به مصوبه دولت در خصوص افزایش تنها ٢۵ درصدی اجاره بها در تهران و کلان شهرها و ٢٠ درصدی در شهرستان‌ها مقرر شده تا دستگاه‌های متولی در کنار هم قرار گرفته و زمینه اجرایی شدن این مصوبه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: نظارت در این طرح نه تنها توسط اتحادیه مربوطه بلکه توسط دادگستری نیز انجام خواهد شد و اگر فردی طرح دعوی در این خصوص مطرح کند موضوع توسط دادگستری در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول صاحبان منازل شش تبصره برای آنان در نظر گرفته‌اند که می‌توانند با اتکا و ارائه اسناد مربوط به این شش تبصره نسبت به تخلیه خانه اقدام کنند.

ربانی زاده ادامه داد: بیش از ۴٠ درصد از افراد جامعه با موضوع اجاره بها مواجه هستند و دولت نیز در نظر داشته تا زمینه اصلاح این بازار را فراهم کند این در حالی است که پرداخت اجاره بها ٣۵ درصد از سبد مصرفی خانوار را به خود اختصاص داده است.

انحطاط مستأجران با رشد هزینه‌ها

فشارهای تورمی و متناسب نبودن افزایش قیمت‌ها با رشد درآمدهای خانوار به‌خصوص در بازار اجاره، سبد مصرفی خانوارهای مستأجر را به‌شدت متأثر کرده و سهم قابل‌توجهی از درآمدهای سالانه آنها را به مصارف خاص، نظیر هزینه اجاره اختصاص داده است.

خانوارهای ایرانی نجیبانه از هزینه‌های دیگر زندگی می‌کاهند تا هزینه مسکن را تأمین کنند، که تا حدی اجتناب‌ناپذیرتر از سایر هزینه بوده این در حالی است که خانواده‌ها حتی از هزینه غذا و کالای اساسی می‌زنند تا بهای مسکن را تأمین کنند.

لازم به ذکر است که اطلاعات به‌دست‌آمده از مرکز آمار اتحادیه اروپا گویای آن است که سهم مسکن از کل هزینه‌های خانوار در این اتحادیه به ۲۳.۹ درصد و در منطقه یورو به ۲۳.۶ درصد رسیده است. بر این اساس با توجه به دستمزدهای پرداختی، شهروندان اروپایی با کمتر از دو ساعت کار در روز می‌توانند هزینه مسکن خود را تأمین کنند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای غیر رسمی می‌توان گفت که در تمامی مراکز استان‌های کشور متوسط رشد هزینه اجاره بها ۴۶ درصد عنوان شده است و این افزایش هزینه‌ها موجب شده تا شاهد رشد هزینه‌های اجاره بها در سبد مصرفی خانوار بود.

اجاره مسکن در شیراز

مردم قدرت خرید و اجاره مسکن ندارند

عطا کاظمی از فعالین بازار مسکن و دارنده بنگاه معاملاتی گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها مستأجران توانایی خرید مسکن یا اجاره مسکن مورد نظر خود را ندارند.

وی ادامه داد: رشد قیمت‌ها به گونه‌ای بوده است که مستأجران نمی‌توانند خانه مورد علاقه خود را پیدا کرده و مجبور به جا به جایی از محل سکونت به سایر محلات می‌شوند.

او ادامه داد: در این میان برخی از مالکان نیز بدون هیچ گونه ضابطه‌ای اقدام به افرایش قیمت ملک خود کرده‌اند و زمانی که علت را از این افراد جویا می‌شویم به این موضوع اشاره می‌کند که شخصی اقدام به اجاره ملک خود با شرایط مشابه وبا قیمت‌های بیشتری کرده است.

کاظمی ادامه داد: تاکنون معیار معینی برای افزایش قیمت اجاره بها در شیراز مشخص نشده و هر فرد با توجه به نوع معیارهایی که دارد نسبت به افزایش قیمت ملک و همچنین اجاره بها اقدام کرده است البته در این میان افزایش قیمت مسکن نیز بی اثر نبوده و شاهد هستیم که پس از افزایش قیمت مسکن مالکان نیز قیمت اجاره بهاها همسان یا بیشتر از رشد قیمت مسکن بالا برده‌اند.

مستأجران توان پرداخت ندارند / مصوبات اجرایی نشد

محمد صادقی یکی از مراجعه کنندگان به بنگاه معاملات مسکن گفت: مستاجری که تا سال گذشته نسبت به اجاره یک ملک اقدام می‌کرد اکنون با رشد چند برابری همان ملک مواجه شده و توان پرداخت اجاره بها آن را ندارد.

وی ادامه داد: برخی از مالکان اقدام به افزایش چند برابری ودیعه و همچنین اجاره بها کرده‌اند که مستأجر توان پرداخت آن را نداشته و به اجبار بایستی نسبت به جابجایی مسکن اقدام کند این در حالی است که حقوق فرد مستأجر همچنان ثابت بوده یا رشد ناچیزی داشته ولی رشد اجاره بها چندین برابر شده است.

صادقی معتقد است: با افزایش قیمت مسکن در سطح شهر شیراز شاهد این موضوع هستیم که مالک آن نیز قیمت کالای خود را افزایش چند برابری داده از این رو اجاره بها نیز افزایش پیدا کرده است و مستأجر بایستی یا ودیعه و اجاره خود را افزایش چند برابری دهد یا در جای دیگری به دنبال مسکن باشد

او تاکید کرد: حقوق دریافتی مستأجران ثابت بوده و میزان رشدی نداشته است این در حالی است که هزینه‌های عمومی افزایش چشمگیری داشته و مستأجران در دوراهی میان این دو موضوع قرار گرفته‌اند که یا تأمین مالی اجاره بها را در دستور کار داشته باشند یا هزینه‌های زندگی را پوشش دهند از همین روی هزینه‌های زندگی را کاهش و به جای آن هزینه اجاره بهای مسکن را افزایش می‌دهند

به گفته وی دولت مصوب کرده که افزایش اجاره بها تنها ۲۵ درصد باشد این در حالی است که هیچ گونه نظارتی بر بازار مسکن وجود نداشته و حتی این مصوبه هم اجرایی نمی‌شود مالکان با بهانه ازدواج یکی از فرزندان خود نسبت به تخلیه مسکن اقدام کرده و مستأجران در بازار پرتلاطم مسکن باید به دنبال خانه باشند

او همچنین تاکید کرد: اگر دولت اقدام به نظارت در بازار مسکن کند مشکلاتی که هم اکنون در جامعه وجود دارند که اتفاق نخواهد افتاد و مستأجران با خیال راحت‌تری می‌توانند نسبت به پیدا کردن مسکن جدید یا تمدید مسکن فعلی خود اقدام کنند زیرا با افزایش قیمت اجاره بهار بیشتر مالکان به‌دنبال تخلیه ملک و اجاره آن به مشتریان جدید هستند.

وانت 1

مسکن و آرزوهای دست نیافتنی

این موضوع مشخص است که افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره بها در بازار موجب شده تا میل نارضایتی مردم و مستأجران افزایش چشمگیری داشته باشد این در حالی است که می‌توان با ایجاد قوانین مشخص و همچنین نظارت بر اجرای این قوانین شرایط نارضایتی مستأجران را کاهش و زمینه کاهش هزینه اجاره بها را در سبد خانوار فراهم کرد.

لازم به یادآوری است که رشد عمومی قیمت‌ها باعث افزایش عرضه کالا در بازار خواهد شد و با کاهش تقاضای مسکن در جامعه نیز شاهد رکود بی سابقه‌ای در موضوع خرید و فروش مسکن و همچنین اجاره بها خواهیم بود البته در این میان صنعت ساختمان سازی نیز دچار رکود خواهد شد و اشتغال‌های زیادی در این بخش نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

افزایش هزینه‌های اجاره بها در سبد مصرفی خانوار می‌تواند تأثیرات نامناسبی بر فرهنگ خانواده‌ها گذاشته زیرا افراد در تلاشند تا نسبت به تأمین هزینه‌های اجاره بها اقدام کرده و سایر هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی را کاهش می‌دهند از این رو می‌توان گفت که افزایش هزینه اجاره بها می‌تواند معضلات اجتماعی دیگری هم به همراه داشته باشد که منشأ اینگونه مشکلات نیز خانواده‌ها است.

کاهش توجه خانواده به مسائل فرهنگی می‌تواند مشکلات اجتماعی متعددی را به جامعه تحمیل کند از همین رو می‌توان گفت اگر رشد اجاره بها به همین منوال ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور دو معضل بسیار بزرگ اجاره‌بها و معضلات اجتماعی و فرهنگی عواملی است که جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اکنون می‌توان به این تعبیر اتکا کرد که آرزوی خرید مسکن برای خانواده‌های دهک اول تا ششم آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده این در حالی است که اگر رشد هزینه‌های اجاره بهار همچون سالیان گذشته ادامه دار باشد شاهد معضلات فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود که بنیان خانواده را در ایران اسلامی به تزلزل می‌کشاند.”خبرگزاری مهر”

گروه واتساپ اول فارس

بیشتر بخوانید

تفال به دیوان حافظ|فال حافظ امروز دوشنبه ۱۳ تیر با تعبیر دقیق

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسینی سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹

آقا کدوم ۲۵درصد من پارسال ۸۰ میلیون به یک میلیون مینشستم الان میگه یا سیصد میلیون رهن یا اینکه خودم میخوام بیام

نادر سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

وقتی به تمام بدبختیای این زندگی فکرمیکنی باخودت میگی نکنه اینجا اخرت یه دنیای قبل ازماست وماداریم دوران جهنم گنهکارای اونا رو میگذرونیم همونطور که ثروتمندا ممکنه دارن ایام بهشت صوابکارای اونارو میگذرونن

ناشناس سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

دم اقای رئیسی گرم که طرفدار سرمایه دارا هست اخه این جراحی اقتصادیتو میذاشتی واسه شهریور که این همه ادم بدبخت اواره نباشند بخدا این عدالت نبود

زهره سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

بی صاحب تر از بنگاه املاک تو شیراز نیست صاحب خونه و بنگاه با هم دست به یکی میشن بدبخت مستاجر رو تیغ میزنن هیچکسم نظارت نداره اگرم نظارت کنن بیان برا بازدید. ی … میکنن گوشه جیب … اونم بشکن میزنه و میره

ناشناس سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

تا افغانی ها رو بیرون نکنید مملکت ایران درست نمیشه همه خانه ها و کارو افغانی گرفتن بدبختمون کردن دولت چرا جواب نمیدین مردم رو ازبین دارین میبرین تو روستاها هم خونه کار گیرمون نمیاد به ضرر تون جواب نمیدید

ناشناس سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

افغانی ها

ک سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

مملکت که صاحب نداشته باشه فقط دنبال حل مشکلات کشور های دیگه باشه وضعیت مردم خودش به این صورت در نیاد

No سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۴۵

وقتی دولت نمیتونه از حقوق ملتش دفاع کنه دیگه وقتشه …. رو آزاد کنن

ناشناس سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴

مشکل هج وم افغانستان ی هاست هر قیمتی بگی اجاره میکنن

مجید سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۲۷

وقتی صاحبب خونه هرقیمتی که بگه افغانها اجاره میکنن همین میشه دیگه

مجید سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۲۶

مشکل مسکن همه از ورود افغانیهاست

نوید سه شنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۴۲

صدرا شهر جدیدی هست که مردم به اونجا هجوم برده آمد. اکثر خانه ها خالی هست مالکان و اجاره نمیدهند

سجاد دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

فریادتون رو بر سر دولت بزنید که همه چیز رو گرون کرده
صاحب خونه بدبخت چکاره هست
اگر دولت دلار رو افزایش نده خانه هم افزایش پیدا نمیکنه

مهدی دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

تمام مستاجرها در سراسر کشور پیش به سوی زندگی چادر نشینی در شهرهای محل سکونت اردوگاه درست کنیم تا دولت فکری به حا ل ما اجاره نشین ها کند

سعید دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

گرانی اجاره اول افغانیا هستند که به امید خدا چند وقت دیگه کلا ایرانو صاحب میشن دوم نداشتن انصاف و وجدان و شرف برخی صاحب خونه ها هست سوم مسولین…. بدرد نخور هست چهارم بی عرضگی هست و گرنه نباید این روزگارمون باشه

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

همش زیر سر … هر اتیشی تو مملکت هست از این قشر هست

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

سلام
خوب است حال وروز مالکانی که مستاجر شان کرایه نمیدهد وبلند نمیشود ومالک باید چقدر دوندگی وخرج کند را هم بررسی کنید،
توجه کنید باید پای قولنامه اجاره را حتما دو شاهد امضا کنند .
بسیاری از بنگاه‌های املاک به این مطلب توجه ندارند در حالیکه
جز ء وظایفشان است و باعث ایجاد مشکل برای مالک یا مستاجر در موقع اختلاف میشود.

هیکل دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

سلام ما خودم شیرازی هستیم و داخل شیراز زندگی می‌کنیم خب حق هم دارن صاحب خونه ها که قیمت اجاره خونه ها رو زیاد میکنن واقعا امروزه یه روغن ۴۰۰ هزار تومن یه گونی برنج ۷۰۰ تومن خب واقعا صاحب خونه ها چقدر اجاره بگیرن تا خرج زندگی خودشون کنن
حالا شما یه پیر مرد پیرزن رو در نظر بگیرید دو طبق خونه دادن مثلاپایین شهر خب حالا اینا سر کار هم نمیتونن برن چقدر باید اجاره بگیرن که بتونن خورد خوراک پوشاک آب برق گاز و……….. هزار تا خرج دیگه رو بدن
خب واقعا حق هم دارن صاحب خونه ها

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

میدونید جریان اجاره ها مثل چی میمونه
گوجه کیلو ۵ تومان باشه بعد بری یه جا بگه من میدم کیلو ۵۰ تومان بگی چرا بگه آخه تورم بالا رفته همه چی گرون شده منم میخوام همه خرجمو در بیارم
این جریان موجر ها هست میخوان همه تورم زندگیشون رو از مستاجر بدبخت بگیرند
بابا سرمایه خوابوندی سال به سال به خونت قیمتش اضافه میشه بست نیست دیگه خونه زیر یه میلیاردت شده چند میلیارد بست نیست
پرو هم هستید
بابا اون مستاجر بدبخت که مجبوره برا رفاه خانوادش از جیب و آینده بچش میزنه میکنه تو حلق تو موجر بخدا حلال نیست
این گیاهها هم همش به عهده این املاکی ها هستند که برا یه کمسیون بیشتر همرو بدبخت کردند
بابا یکی به این موجر ها بگه برو کار کن یه ملک داری دیگه نمیتونی همه خرجت از مستاجر بگیری
بابا اگه سود کلون میخوای برو تو یه چیز دیگه سرمایه گذاری کن .خونه فقط میتونه یه گوشه ای از مخارج زندگیت رو بگیره
این باور غلط رو باید درست کرد باید بهشون فهموند نمیشه همه تورم زندگیشون رو از مستاجر بگیرند
باید فرهنگ سازی بشه اینا راه رو اشتباه میرند

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

برخی بنگاه …دلال بی مسولیت جیب مردم خالی کن… بنگاه ی چیز بی معنی و من درآوردی.. انشالله این …

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

شیرازاصلا صاحب نداره هرکی کی هست من خانم سرپرست خانواده دوتا دختردارم پارسال سوئیت گرفتم بدون آفتاب بدون نوراب نداره همه انشعابات مشترک امسال صاحب خونه میگه اجاره ۳تومن با ۱۵۰ تومن هرجا میگردم خونه گیرم نمیادمن ۵تومن حقوق مستمری بگیری دارم قسط وام ودیعه مسکن دارم بچه ها م آرزوی کیلومیوه فصلی دارندخدایا دیگه خسته شدم موندم چکارکنم

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

بنده این چند سال کرونا ۱۰ درصد افزایش دادم اما دارایی نرخ روز با جریمه از من گرفت واسه همین تصمیم گرفتم به روز بگیرم

آواره دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۷

سلام وقت بخیر ،تا وقتی مسیولین شیراز چشم هاشون بسته باشه همینه
اگه مالیات بر خانه های خالی رو اجرایی کنند اوضاع بهتر میشه سمت معالی آباد ،حسینی الهاشمی و… اکثر آپارتمان ها خالیه
بنده شخصاً فردی رو میشناسم که ۳۰ واحد آپارتمان خالی در معالی آباد داره
چرا نظارت نمیشه اگه واقعا مسیولین خودشون هم جز صاحبان این املاک خالی نیستن یا علی بگن و دردی از مردم دوا کنن
والا افسردگی گرفتیم
حتی قدرت اجاره کردن خونه در روستا های حاشیه شهر هم نداریم

آفتاب دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۶

واقعا من یک زن تنهام موندم چکار کنم….هر نامردی هم منو می بینه دربدر دنبال خونه هستم پیشنهاد ازدواج سفید میده…متاسفانه خیلی شرایط بدی شده

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۰۷

شیراز وووووواااااائیییبب

محمد دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۲

نه جنسی گران شده نه اجاره خانه بالا رفته این ارزش پول ملی ماست که به دلیل بی…. کاهش یافته و مسولین …. مردم رو به جان هم انداخته اند مگر می شود دولت خودش همه اجناس و خدمات مثل روغن لبنیات آب برق گاز تلفن رو بالای ۱۰۰درصد افزایش بده بعد انتظار دشته باشه صاحب خانه که بعضا برای امرارمعاش خونه اش رو کرایه داده ۲۰ درصد اجاره خونه رو افزایش بده

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۰۶

سلام واقعا سر سام آوره بنگاه دارای شیراز بی عدالتی رو ترویج می‌کند سایت دیوار همه خودشون هستند اجاره ها رو بالا می‌زنند مراجعه میکنی میگن تو دیوار نگاه کن کاش یکی پیدا می‌شد عرف کارشناسی تو سایت دیوار ثبت میشد چرا یه خونه ۳۰ سال ساخت ورودی مشترک وخیلی ایرادات دیگه با اجاره خونه فول امکانات تو سایت دیوار برابر باشه تورو خدا به داد مردم برسید مسکن ملی شهر صدرا عملی بشه خیلی از مستاجرین لا مکان از بلا تکلیفی در میان لطفا صدای مارو به گوش مسئوولین برسونیدمتشکرم

ناشناس دوشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۲۳

سلام یکی از دلایلی که قیمت ها بالا هست چون مالکین خودشون قیمت گذاری میکنند و متاسفانه بنگاه دار هم حمایت میکنه،اگه کارشناس میومد با توجه به محل و متراژ و….قیمت گذاری میکرد و مالک و مستاجر مجبور میکردن که باید برگ کارشناسی بگیرند، قولنامه بدون برگ کارشناسی باطل هست نظارت بهتری روی رهن و اجاره بود

رامین یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵

ما مستاجر ها داریم مر‌گ جلو چشمامون میبینیم من دارم روپشبوم زندگی میکنم یک روز …. میکنیم

رامین یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴

ما مستاجر ها داریم مر‌گ جلو چشمامون میبینیم من دارم روپشبوم زندگی میکنم

ممد یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵

نه کاکاجون دیگه دهک دهم هم نمیتونه صاحبخونه بشه.الان پایین شهرم دیگه شده آرزو.

ناشناس یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴

سلام کاش یه زلزله میومد هممون میموردیم من دیگه تو رو بچه ها شرمسار شرمسارم دو ماهه دارم دنبال خونه میگردم گیرم نمیاد یه دختر هم دارم که دوسال پیش شیمی درمانی شده الان مجبورم برم تو روستا ولی ماهی چندبار باید بیام دکتر پول کرایه اومدن به شیراز هم خیلیه کاش میمردم واین روزها رو نمیدیدم شوهرم راننده اسنب هست هرچی کار میکنه میره برا قسط بانک وبیمارستان دیگه چیزی برامون نمیمونه خدیا خودت کمک کن

اشکان یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

قول یک میلیون مسکن
زمین رایگان…..

ممد یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

اجاره نشینی و خوش نشینی.

اشکان یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰

شیراز واقعا هرکی رسیده عز استان‌های مختلف اومده داخلش
خشک سالی و خالی شدن روستاها

ناشناس یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

چه گوییم ک نا گفتمانمان بهتر است
این روزا سفره هامونم خالی شده
من یک مادرم
هروز میمونم چی واسه خونواده درست کنم

حمید یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴

فقط …. تواین زندگی

داریوش. ع یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷

گاهی حس میکنم کاش زندگی تمام میشد چرا ما اینجا متولد شدیم اصلا از بچگی تا الان فقط داریم زجر میکشیم خوش بحال اونایی که در کشورهای متمدن و پیشرفته که مسولانشان از خود مردم هستند و دلشون میسوزه برای مردمشون زندگی می‌کنند و اونحا به دنیا آمدند….. بعد میگن بهشت و جهنم کجاست خب همین‌جاست دیگه ما ن خونه داریم ن بیمه اومدن یارانم هم قطع کردن بخاطر فروختن یه ماشین که میانگین برداشت من تو ۶ شده جزو دهک ۱۰ اونوقت یه طرف میلیاردر یارانه میدن

مهدی یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

گرانی اجاره بها فقط بخاطرافغانیها است،

مهدی یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹

گرانی اجاره بها فقط بخاطرافغانیها است میان مبلغ بالا اجاره ورهن می‌کنند،، بخاطراینکه ۲یا۳ خانواده باهم زندگی می‌کنند،برای همین برایشان ارزش دارد این مبلغ، وجوان های خودمان هم بایددغدغه خانه داشته باشند،،،

اژدری یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

ما رو بکشید راحت بشیم.

افتاب یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

خدا وکیلی این ۲۰ درصد یا ۲۵ درصده؟؟ ۲۰۰ درصد اجاره خونه هارفته بالا.. اجاره خونه ای که ما تا سال پیش دونیم میدادیم الان کرده ۴ونیم
این کارها رو بهش نمیگن شرافت، انسانیت، ادمیت، انشالله روزی بیاد که بخاطر ظلم همین صاحبخانه ها و دیگران خشم خدا از این….که فرستاد تا ادم بشیم بدتر بشه وهمه رو بسوزونه
هیچی دیگه مثل قبلا ها نیست

M M یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

به مستاجرانیکه عقیده دارند (مستاجری و خوش نشینی) و موقع قرار دادجدید زیر خرابی هیچ آسیبی که به خانه وارد کردن نمیرن وانتظار افزایش ۲۵ درصدی هم دارند چی باید گفت‌؟ (مسئولین جواب بدن)

سهراب یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

بنظرم صاحبخانه ها قیمتشون بالا نیست‌ من که کارمند و کارگرم حقوقم پایینه.منم به صاحبخانه حق میدم چرا که وقتی تورم ۵۰درصده چرا اجاره ۲۵درصد بیشتر نبره بالا

ممم یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

دولت مردم رو به حال خودشون رها کرده .
۲۵درصد به قیمت اجاره در چه صورتی
قیمت پایه در چقدر باشه که ۲۵درصد اضافه بشه .
مستاجر مثلا ماهی ۲میلیون میدهد برای تمدید میگن
۴میلون نمیخوای بلند شو شکایت کنی میگه خونم میخوام خودم بشینم قانون طرف مالک میگره .
تا وقتی که بنگاه دارن ودولت منزل اجاره ای رو به نسبت اندازه از نظر مساحت ومنطقه قیمت گذاری نکند ۲۵درصد بدرد نمیخورد چون مالک مستاجر رو سالیانه بلد میکه وکرایه خانه را به فرد دیگر دوبرابر میکند .
و با مدت اجار خونه از یک سال به پنچ سال تغقیر کند تا ۲۵درصد اجرا شود .
اگه این موضوع ساده وعملی نمیتوانند انجامدهند شعار ندن ومردم را به بدبختی خودش رها کنند .
در ضمن من خودم مستاجر هستم با تمام مشکلات اگر دولتها شعار نمیدادن حالم بهتر بود چون از صبح کهبلند میشم تا شب که میخوابم هر چی از دهنم در میاد به عالم ادم نصار میکنم .

.والسلام

ناشناس یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

باسلام مسولین اصلن نه رسیدگی میکنن وخودشون هم دوستدارن که قیمتها

پیمان یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

خدا …. بکنه که صد در صد گرونتر کردید. شما باعث شدید همه چی‌گرون بشع..خدا …. بکنه که ی خونه هفتاد متری پایین شهر. باید …میلیون بدیم مگه طول سال ی کارگر چقدر کار میکنه که سال بعد باید صد میلیون به بالاتر برای رهن خونه بده ..خدا… بکنه

ایدا یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

اصلاخونه ها خیلی بالا رفته مادر ۳ ماه یه سویت کوچک گیرش نیومد مجبور شد رفته وسایل ریخته تو راه پله یکی از اقوام تو روستا هم خیلی بالا هست اجاره ها کمیته هم انچنان مستمری نمیده تا به یه دردی بزنن زندگی خیلی سخت شده برای زنان بی سرپرست

زهرا یکشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

سلام یکی از دلایلی که قیمت ها بالا هست چون مالکین خودشون قیمت گذاری میکنند و متاسفانه بنگاه دار هم حمایت میکنه،اگه کارشناس میومد با توجه به محل و متراژ و….قیمت گذاری میکرد و مالک و مستاجر مجبور میکردن که باید برگ کارشناسی بگیرند، قولنامه بدون برگ کارشناسی باطل هست
نظارت بهتری روی رهن و اجاره بود

آخرین اخبار