چاپ کد خبر: 37527
16 آبان 1399

تریاک سرطان زا است ، تجویز تریاک ممنوع شد

12863175 369

اول فارس| بهداشت و سلامت : رضا ملک زاده معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  درباره آسیب‌های مصرف تریاک، اظهار کرد: جدیدترین تحقیقات نشان از سرطان زا بودن تریاک است که در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا منتشر آن را کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هر پزشکی که اهل مطالعه باشد این تحقیقات را می‌تواند مشاهده کند، افزود: مرتب در کنفرانس‌ها و سمینار‌هایی که برای پزشکان برگزار می‌شود این موضوع را اعلام کردیم و بعد از این نیز در کنگره‌ها بیشتر به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

ملک زاده با بیان اینکه افراد این را باید بدانند که تریاک عامل بروز چندین سرطان است، ادامه داد: این یک مطالعه جدید است و در هیچ جای دنیا این چنین، دو دهه بر روی ۸ هزار مصرف کننده تریاک، مطالعه نشده است.

وی تصریح کرد: در مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم، افرادی که مصرف تریاک دارند و مبتلا به بیماری دیابت نیز هستند دیابتشان بدتر می‌شود و یا مصرف تریاک زمینه بروز سکته‌های قلبی را در فرد ۳ برابر می‌کند، همچنین بیماری‌های ریوی چند برابر می‌شود و فردی که تریاک مصرف می‌کند میزان ابتلایشان به ۷ نوع سرطان را بیشتر از سایر افراد است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تجویز تریاک فقط در صورتی امکان پذیر است فردی سکته قلبی کرده و درد شدید دارد که نهایتا ۲ تا ۳ روز مورفین تجویز می‌شود، اضافه کرد: همچنین فردی که مبتلا به سرطان است و روز‌های آخر عمر خود را طی می‌کند اجازه تجویز مورفین برایشان وجود دارد.

ملک زاده درباره نحوه برخورد با پزشکانی که تریاک را تجویز می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخورد انتظامی با پزشکان باید در آینده صورت گیرد و به عنوان پزشک خاطی باید با آن‌ها برخورد شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار