چاپ کد خبر: 76269
8 اسفند 1400

تصاویر زیبایی از کوچه مروی از قدیمی‌ترین معابر شهر تهران

کوچه مروی با قدمتی ۲۰۰ ساله از قدیمی‌ترین معابر شهر تهران و از کوچه‌های تاریخی خیابان ناصرخسرو به شمار می‌رود. نام کوچه از مالک قدیمی املاک این منطقه گرفته شده است.

کوچه مروی تهران 17
محمد حسن خان مروی از خوانین قاجار و حاکم مرو در دوره فتحعلی شاه بود که املاک زیادی را در غرب عودلاجان خریداری کرد که امروز محدوده کوچه مروی است. او مسجد و مدرسه‌ای را با نام مسجد مروی بنا و باغی در کنار آن وقف کرد که بعد‌ها دبیرستان مروی در آن احداث شد. در گذشته مهاجران عرب و ایرانی‌هایی که قبلاً ساکن عراق بودند و در بازارچه مروی به تجارت می‌پرداختند. به همین دلیل جلوه‌های فرهنگ و زندگی عربی را هم می‌توان در این کوچه و اطراف آن مشاهده کرد.
کوچهٔ مروی که در تداول عام کوچه مروی تلفظ می‌شود  یکی از کوچه‌های قدیمی شهر تهران است.

کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند و در مجاورت خیابان ناصرخسرو واقع شده‌اند. کوچهٔ مروی، کوچه‌ای شرقی-غربی است. این کوچه از سمت غرب و از خیابان ناصرخسرو مقابل شمس‌العماره شروع شده و به خیابان پامنار خاتمه می‌یابد.

کوچه مروی محل خرید و فروش اجناس آنتیک و پوشاک است.
در خیابان ناصرخسرو و کوچه‌ها و خیابان‌های اطرافش مراکز پیاده‌راه تجاری‌گردشگری فراوانی پیدا می‌شود. کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو نیز که از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند در مجاورت همین خیابان واقع شده‌اند، کوچه خدابنده‌لو بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی و لوازم آرایش است و در کوچه مروی بیشتر پوشاک و به‌خصوص عتیقه‌جات و اجناس آنتیک عرضه می‌شود.

کوچه مروی تهران 33 کوچه مروی تهران 32 کوچه مروی تهران 31 کوچه مروی تهران 30 کوچه مروی تهران 29 کوچه مروی تهران 28 کوچه مروی تهران 27 کوچه مروی تهران 26 کوچه مروی تهران 25 کوچه مروی تهران 24 کوچه مروی تهران 23 کوچه مروی تهران 22 کوچه مروی تهران 21 کوچه مروی تهران 20 کوچه مروی تهران 19 کوچه مروی تهران 18 کوچه مروی تهران 17 کوچه مروی تهران 16 کوچه مروی تهران 15 کوچه مروی تهران 14 کوچه مروی تهران 13 کوچه مروی تهران 12 کوچه مروی تهران 11 کوچه مروی تهران 10 کوچه مروی تهران 9 کوچه مروی تهران 8 کوچه مروی تهران 7 کوچه مروی تهران 6 کوچه مروی تهران 5 کوچه مروی تهران 4 کوچه مروی تهران 3 کوچه مروی تهران 2 کوچه مروی تهران 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار