چاپ کد خبر: 79292
6 فروردین 1401

تصاویر مسابقات ” بازی استراتژیک ” چوگان در نقش جهان اصفهان

مسابقه چوگان که از مسابقات قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود، به‌صورت نمادین و همزمان با عید نوروز در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد. میدان نقش جهان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین زمین چوگان دنیا است.

چوگان بازی در میدان امام اصفهان 26

چوگان از بازی – ورزش‌های کهن ایرانی است. که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده‌است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند. ورزش چوگان امروزی از بازی چوگان ایرانی منشأ گرفته‌است.
این بازی از نزدیک ۶۰۰ سال قبل از میلاد در ایران شکل گرفت و در زمان هخامنشیان بازی می‌شده‌است. چوگان به هنگام کشور گشایی داریوش اول در هند، در آن سرزمین رواج یافت. همچنین در دوره ساسانیان بخشی از فرهنگ بازی‌های این دوره بوده‌است.

سناد تاریخی نشان داده‌اند که شاه عباس چوگان باز بوده‌است و حتی پیش از اینکه به اصفهان بیاید در قزوین که پایتخت ایران بوده چوگان بازی می‌کرده‌است. همچنین میدان نقش جهان اصفهان برای چوگان بازی بنا نهاده شده بود. اروپاییان در زمان صفویان و در زمان استعمار خود در هند، با این بازی آشنا شدند و افسران انگلیسی نیز به‌طور حرفه‌ای چوگان را در باشگاه کلکته آموخته و با خود با انگلیس بردند.

بعدها نیز ورزش‌هایی از قبیل گلف و هاکی پدیدآوردند که دسته‌های استفاده شده در این بازی‌ها به همان چوب چوگان برمی‌گردد.

در سال ۱۸۶۰ “میلادی” چوگان در انگلیس متداول می‌شود. سپس از این کشور بازی به آمریکای جنوبی می‌رود و به شدت رواج می‌یابد چنان‌که اکنون چوگان در آمریکای جنوبی از همه جای دنیا بیشتر بازی می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

این ورزش در ایران پس از صفویان کم‌کم‌رو به فراموشی رفت. البته در زمان پهلوی، در ارتباط با اروپاییان، چوگان دوباره مورد توجه قرار گرفت، ولی مانند گذشته رواج نیافت. امروزه سعی می‌شود توجه بیشتری به این ورزش نشان داده شود. همچنین اقداماتی برای تاُسیس زمین‌هایی سرپوشیده برای زنان انجام شده‌است.

چوگان بازی بی‌انگیزه‌ای نبوده‌است و کاملاً یک بازی استراتژیک است که آمادگی سوار و اسب را با هم نیاز داشته‌است. سوار و اسب در بازی چوگان مشق رزم می‌کرده‌اند. اسب وقتی مقابل مانعی قرار می‌گیرد، فرار می‌کند اما اسب چوگان به سمت مانع رفته و خود را در شرایطی قرار می‌دهد که سوار، چوگان بزند. اسبی که خود با شرایط چوگان باز در میدان تطبیق می‌دهد براحتی در میدان جنگ نیز حضور می‌یابد.

چوگان بازی در میدان امام اصفهان 33 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 32 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 31 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 30 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 29 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 28 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 27 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 26 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 25 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 24 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 23 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 22 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 21 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 20 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 19 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 18 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 17 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 16 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 15 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 14 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 13 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 12 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 11 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 10 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 9 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 8 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 7 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 6 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 5 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 4 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 3 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 2 چوگان بازی در میدان امام اصفهان 1

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار