چاپ کد خبر: 72987
7 بهمن 1400

تغییرات قیمت انوع خودرو از پایان آبان تا ۳۰ دی ۱۴۰۰

دیوار: بازار خودرو در ایران در ماه ابتدایی زمستان همچنان پرالتهاب و توام با رفتارهای متفاوت نسبت به پاییز بوده است. در ادامه بررسی بازار بر مبنای داده‌های موجود در آگهی‌های سایت دیوار، این مطلب مربوط به دی ماه است برای اطلاع مخاطبان  منتشر می‌شود.

بررسی واکنش‌های بازار عمدتا در سه حوزه خودروهای ساخت داخل، خودروهای وارداتی و خودروهای چینی موجود در این مارکت است.

تندر

مسئله قیمت‌گذاری و ثبت‌نام

از بعد اخبار و اتفاقاتی که در زمینه بازار خودرو در ماه دی مورد توجه قرار گرفت، چند موضوع بود که تیترهای بیشتری را به خود اختصاص داد. به فاصله کمی بعد از مراسم رونمایی و اعلام قیمت محصول جدید مدیران خودرو یعنی «فونیکس تیگو ۸ پرو»، وقتی قیمت این خودرو لوکس از سوی سازنده ۱.۷۵ میلیارد تومان اعلام شد، واکنش‌های متفاوتی از سوی نهادهای نظارتی و رسانه‌ها اتفاق افتاد.

در حالی که برخی رسانه‌ها قیمت این خودرو را گزاف اعلام کرده و پیش‌بینی کردند که این پروژه با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد، برخی از نمایندگی‌های مدیران خودرو پیش‌فروش این خودرو را باز کردند و ظاهرا صف قابل توجهی نیز برای خرید آن باز شد، اما وزارت صمت در نامه‌ای از مدیران خودرو خواست که موقتا فروش این محصول را معلق کند چرا که قیمت آن از نظر محاسباتی ایرادهایی دارد. در واقع در این نامه تلویحا اشاره شد که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو گران است!

با این اتفاق مجددا بحث‌های جدیدی در مورد مرجع نهایی قیمت‌گذاری و این که بالاخره کدام نهاد باید حرف آخر را در مورد قیمت خودروها در بازار بزند، درگرفت و باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد. به هر حال در اکثر بازارهای جهان کمپانی تولیدکننده مرجع اصلی قیمت‌گذاری است و طبیعتا در یک بازار رقابتی همه سعی دارند گرانفروشی نکنند تا در صحنه باقی بمانند. یک مثل انگلیسی یا شاید هم چینی می‌گوید: «سزای جنس گران، نخریدن است!»

در همین راستا، ثبت‌نام دو شاسی‌بلند بهمن موتور یعنی دیگنیتی و فیدلیتی هم در دی ماه حاشیه‌هایی را ایجاد کرد. طبق معمول روز اول برای ثبت نام الکترونیکی این دو خودرو با ترافیک شدید خریداران و «داون» شدن سایت همراه بود و بهمن خودرو بعد از چند روز دوباره این ثبت نام را تکرار کرد. این بار هم در عرض تنها چند دقیقه تعداد خودروهای قابل عرضه برای فروش تمام شدند و بسیاری از خریداران که همه امکانات اینترنتی و کامپیوتری خود را برای موفقیت در این پروژه سودآور بسیج کرده بودند، تیرشان به سنگ و تقاضای آنها برگشت خورد. برنده‌های این مسابقه نفس‌گیر هم چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان سود خواهند برد!

تغییر در تقاضا

اگر به جداول مربوط به قیمت خودروها در بازار دی ماه توجه کنیم با تغییرات جالبی مواجه می‌شویم. در جدول خودروهای تولید داخل اتفاق جالبی رخ داده و در دی ماه ۱۴۰۰ میل به خرید خانواده ال ۹۰ بیشتر شده و محصولات رنو در این خانواده جای پژو ۲۰۷ را که در پاییز بسیار مورد توجه بود، گرفته است. در واقع در حالی که بیشتر انواع پژو ۲۰۷ در بازار در دی ماه کاهش قیمت داشته‌اند اما انواع رنو تندر با صعود خیره‌کننده‌ای در قیمت روبرو بوده‌اند.

به این ترتیب، در حالی که رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در دی ماه ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۴۷ میلیون تومانی مواجه شده و رکورد قیمت ۶۰۷ میلیونی را زده، مدل دنده‌ای آن هم با ۴۵ میلیون رشد قیمت به عدد نهایی ۵۱۰ میلیون تومان رسیده است، یعنی رشد بیش از ۸ و ۹ درصدی! حتی مدل پایه تندر نود یعنی E2 هم ۱۲ میلیون تومان نسبت به پایان آذر گران شده است.

در مقابل پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک با کاهش قیمت ۱۶ میلیونی به ۵۰۲ میلیون تومان رسیده و مدل دنده‌ای با سقف پانوراما هم ۵ میلیون ارزان شده و نهایتا به ۳۶۶ میلیون رسیده است. البته پژو ۲۰۷ هاچ‌بک اتوماتیک پانوراما تقاضای زیادی داشته و به همین خاطر ۱۴ میلیون تومان گران شده و روی عدد ۵۵۶ میلیون تومان ایستاده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با افزایش قیمت روبرو شده که به نظر می‌اید با توجه به قیمت پایین‌تر آن نسبت به ۲۰۷، تقاضای بیشتری دارد. خانواده سمند، دنا و پژو ۴۰۵ و پارس نیز با نوسان اندکی مواجه شده و بیشترشان گران شده‌اند.

1 121

2 104

3 85

4 57

لکسوس باارزش!
بررسی جدول خودروهای وارداتی در بازار دی ماه نشان می‌دهد که نوسان کمتری به نسبت دو جدول قبلی در این بخش از بازار دیده می‌شود و در حالی که قیمت بیشتر برندها کاهش یا افزایش زیر ۳ درصد داشته‌اند، برند لکسوس و تویوتا با تقتاضی بیشتر و افزایش قیمت معنی‌دار مواجه بوده‌اند.

جالب است که کراس‌اوور لکسوس یعنی مدل‌های NX-300 هایبرید در تیپ معمولی و تیپ F، با ۲۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت به قیمت ۴.۵ و ۴.۶۶ میلیارد رسیده‌اند. تویوتا راوفور و CHR نیز با ۱۰۰ و ۵۰ میلیون افزایش قیمت روبرو شدند در حالی که رنو تالیسمان و کولئوس با یک سقوط ۱۳۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی مواجه شده‌اند. هیوندای آزرا گرنجور هم سقوط قیمت ۱۰۰ میلیونی را تجربه کرده است.

1 122

2 105

3 86

در کل خودروهای وارداتی تقریبا شرایط متعادلی داشتند که به نظر به نوسانات کم دلار در ماه گذشته باز می‌گردد. در هر صورت این بود تغییرات قیمت خودرو در دی ماه ۱۴۰۰. امیدواریم که این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد.

نظر شما درباره این تغییر قیمت‌ها چیست؟ آیا شما به‌تازگی تجربه خرید و فروش ماشین داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار