چاپ کد خبر: 33904
19 مرداد 1399

تغییر ارزشها در شهرداریها

منصور برزگر

امروزه یکی از مهمترین سازمانهای اجرایی و مردم نهاد درجهان شهرداری ها می باشند که زیر نظر عالی ترین مقام سازمانی آن یعنی شهردار اداره می شوند. وظیفه شهرداریها مدیریت مسائل شهری در زمینه های مختلف با استفاده از ابزارهای مدیریتی می باشد این سازمان ها می توانند بیشترین نقش را در بهبود کیفیت زندگی شهر نشینی ایفا نمایند و بر همین اساس مهمترین عنصر تاثیرگذار بر شاخص کیفیت زندگی شهری چگونگی عملکرد شهرداریها در زمینه های مختلف می باشد.

ساختار این سازمان مردم نهاد همانند دیگر سازمانها از پیچیدگی های خاص خود برخوردار بوده و قوانین حاکم بر سازمانها نیز بر آنها حکمفرما می باشد به همین علت برای مدیریت آن ، شهرداران باید علاوه بر آشنایی با اصول اولیه مدیریتی از علم تخصص مدیریتی نیز برای مواجهه و رویارویی با مشکلات سازمانی و محیطی برخوردار باشند همچنین باید بتوانند متناسب با پیچیدگی های سازمانی تغییراتی را در شیوه مدیریت سنتی خود اعمال نمایند. بنابراین نیاز به انواع تغییر خصوصا تغییر در ارزشها و بهبود هوش اجتماعی در شهرداریها همگام با تحولات روزافزون در جهت حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ،عمرانی و آموزشی لازم و ضروری به نظر میرسد .
این تغییرات ناخواسته در حال دگرگون کردن دنیای کنونی هستند و تاثیرات بسیار عمیقی را بر زندگی شهرنشینی خواهند گذاشت در اصل بعضی از تغییرات مطلوبند و برخی دیگر زندگی سازمانی را به نابودی کشیده شخصیت و روح انسانی را تضعیف و بقای حیات را تهدید می کنند. تغییرات ناشی از غیر قابل پیش بینی بودن محیط زندگی شهری و مسائل و مشکلات ناشی از آنها نهادها،روال ها و باورهای سنتی را به چالش کشیده و با بوجود آوردن تهدیداتی برای مدیران باعث بروز مسائل و مشکلات در حوزه شهر نشینی برای شهروندان می گردند بالطبع در همین راستا تلاشهای مدیران خصوصا شهرداران برای حل مسائل ناشی از تغییرات ، منجر به مقاومت در برابر سیاست گذاریهای آنها می گردد یعنی سیاست گذاریهای شهرداران در قبال واکنش های پیش بینی نشده رقبا ،انسان و مسائل قهری طبعیت نه تنها نمی تواند گره ای از مشکلات را حل نماید بلکه به تعویق افتاده ،کم رنگ و در نهایت به شکست می انجامد حتی می توان گفت در بسیاری از مواقع بهترین تلاشهای آنها برای حل مسائل نیز ممکن است اوضاع را وخیم تر نماید.

شاید بتوان گفت بزرگترین ثابت عصر مدرن تغییر است که مدیران سازمان ها خصوصا شهرداران کلان شهرها را ناگزیر می کند با سرعت فزاینده ای بیاموزند ، یاد بگیرند و تغییر نمایند .

با توجه به تغییرات روزافزون در سازمانها خصوصا شهرداریها باید به این نکته توجه کرد که برای مواجه با تغییرات پیش و روی سازمانها در قرن حاضر که پیچیدگی های سازمانی نیز به اوج خود رسیده اند و استفاده از نسبت های محاسباتی برای تصمیم گیری در حل مسائل بی فایده می باشد .اولا شهرداران باید تغییرات سازمانی و محیطی مخصوصا تغییر ارزشها را در سازمان خود شناسایی کرده به گونه ای که ملاک و ارتقای کارکنان و ارزیابی عملکرد آنها در حوزه خدمات شهری و شهرسازی شاخصه های عملکردی آنها باشد نه عنوان شغلی ……

منصور برزگر ،فعال اجتماعی – شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار