چاپ کد خبر: 92385
26 مرداد 1401

تغییر گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی امکان پذیر شد

پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق شدند گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی را تغییر دهند

پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق شدند گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی را تغییر دهند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش محسوس تعداد کلیه‌های اهدایی مستعد پیوند شود.

به گزارش اول فارس ، گروه خیریه تحقیات کلیه بریتانیا که تامین مالی این پژوهش را برعهده داشته معتقد است این پیشرفت می‌تواند به بیماران کلیوی جوامع اقلیت قومی که گروه خونی‌شان اغلب با گروه‌خونی افراد اهدا‌کننده کلیه همخوانی ندارد، کمک کند به زندگی ادامه دهند.

در حالیکه کلیه فردی با گروه خونی A قابل پیوند به بیماری با گروه خونی B یا دیگر گروه‌های خونی و بالعکس نیست، تبدیل گروه خونی به O می‌تواند پیوند کلیه از هر گروه‌خونی به گروه خونی دیگر را میسر سازد و تعداد پیوندها را افزایش دهد.

دانشمندان دانشگاه کمبریج حالا موفق شده‌اند تا گروه خونی ۳ فرد اهداکننده کلیه

را که فوت شده بودند به گروه خونی O تغییر دهند.

آنها برای تراز کردن خون تزریق شده از یک دستگاه پرفیوژن نورموترمیک (normothermic perfusion) استفاده کردند که در عبوردادن خون حاوی اکسیژن از کلیه با هدف حفظ بهتر آن برای استفاده در آینده کاربرد دارد. دانشمندان برای این کار از یکی از آنزیم‌های موجود در کلیه فرد فوت شده استفاده کردند و با استفاده از آن نشانگرهای گروه‌خونی را از بین بردند تا در نهایت گروه‌خونی این کلیه‌ها به O تبدیل شود که برای بیماران با هر گروه خونی قابل استفاده است.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار