تفاوت کیفیت تخم مرغ فله با شناسنامه دار

به گزارش اول فارس ، ناصر نبی پور سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن از عرضه روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن تخم مرغ با نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان به میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: علی رغم آنکه تشکل‌ها تخم مرغ با نرخ مصوب در اختیار میادین میوه و تره بار قرار می‌دهند، اما تعزیرات مرغداران را جریمه و تولیداتشان را مصادره می‌کند که با استمرار این روند تولیدکنندگان تمایلی به تولید ندارند.

او در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون چالش تولید و تامین تخم مرغ افزود: کمبود تخم مرغ و چالش بازار واقعیت ندارد، اما اگر دولت مرغداران را مکلف به عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب نکند، بازار به تعادل می‌رسد.

چالش تولید تخم مرغ واقعیت ندارد

نبی پور ۲ نرخی بودن قیمت تخم مرغ را علت اصلی مشکلات بازار برشمرد و گفت: ۲ نرخی بودن تخم مرغ همانند ارز مشکلاتی ایجاد کرده است، در حالی که دولت اگر بازار را رها کند، مشکلات مرتفع می‌شود چرا که مشکلی در تولید نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ تا پایان سال به ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن می‌رسد، بیان کرد: تولید فعلی تخم مرغ با میزان تقاضا در نقطه سر به سر قرار دارد.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن رهاسازی بازار را راه حل تعدیل قیمت تخم مرغ در بازار اعلام‌کرد و گفت: در شرایط فعلی بسیاری از مرغداران، مرغ تولیدی خود را روانه کشتارگاه می‌کنند، در حالی که با عرضه هر کیلو با نرخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان دست به چنین کاری نمی‌زنند.

او با اشاره به اینکه کیفیت تخم مرغ شناسنامه دار با فله تفاوتی ندارد، بیان کرد: این در حالی است که انجمن تخم مرغ شناسنامه دار، محصول را با عرضه در بسته بندی‌های مختلف با اختلاف چشمگیری در بازار عرضه می‌کند که با این وجود جای این سوال مطرح است که تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار هم تخم مرغ را از مرغداران می‌خرند و گرنه از کره ماه که نمی‌آورند که با اختلاف هر کیلو ۱۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان نهاده دامی سامانه بازارگاه جوابگوی نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه فرمول محاسبه مسئولان برای توزیع نهاده با خوراکی که مرغدار به مرغ‌های خود می‌دهد، تفاوت دارد، از این رو ناچار است ۱۰ درصد ذرت و سویا خود را از بازار آزاد خریداری کند، در حالی که در گذشته این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

واکنش مرغداران به دریافت کرایه پشت بارنامه

نبی پور در پایان با انتقاد از دریافت کرایه پشت بارنامه گفت: علی رغم افزایش کرایه حمل هر تن نهاده از بنادر به ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان، رانندگان تقاضای ۱۸۰ هزار تومانی کرایه پشت بارنامه را دارند، در غیر این صورت بار نمی‌زنند که با این وجود قیمت هر کیلو تخم مرغ ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار