چاپ کد خبر: 51983
6 اردیبهشت 1400

تلاش باورنکردنی زوج بازنشسته برای بیابان زدایی+فیلم

 باشگاه خبرنگاران جوان: یک زوج بازنشسته چینی که حدود ۱۹ سال است برای بیابان زدایی در منطقه محل سکونت خود تلاش می‌کنند به سوژه رسانه‌ها تبدیل شدند.

«توبوباتو» ۷۰ ساله و همسرش که در روستایی در شمال چین در مغولستان داخلی در نزدیکی «باداین جاران» سومین بیابان بزرگ چین زندگی می‌کنند از زمان بازنشستگی خود در سال ۲۰۰۲ بیابان زدایی را آغاز کردند. آن‌ها از آن زمان تاکنون در ده‌ها هکتار از زمین‌های بیابانی اقدام به کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی کرده اند.

در حالی که افراد دیگری در این زمینه با شکست مواجه شدند توبوباتو فقط می‌خواست بداند آیا می‌تواند تغییر ایجاد کند. در حالی که او اولین بار فعالیت خود را با کاشت فقط ۵۰ درخت آغاز کرد، اما حالا تلاشش را دو برابر کرده و سالیانه هزاران نهال می‌کارد. آبادی بیابانی او که ۲۶۶ هکتار وسعت دارد حالا ده‌ها هزار هکتار آن توسط آقای توبوباتو برای مقابله با خشکسالی درختکاری شده است.

از آنجا که این زوج برای انجام این کار تنها به حقوق بازنشستگی خود متکی بودند پروژه آن‌ها با کندی پیش رفت. با این حال آن‌ها پیوسته در حال وسعت دادن به جنگل کویری خود هستند. این زوج بیشتر گونه‌های مقاوم به خشکی مانند درختان ساکسائول و سیستانچه را برای کاشت انتخاب کرده‌اند و هنوز هم روزی یکبار آن‌ها را آبیاری می‌کنند.

علیرغم درخواست فرزندان آن‌ها برای سکونت در خانه‌ای با موقعیت بهتر، اما این دو روستای خود را که تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری شهر است ترک نکرده‌اند. این دو اگرچه از سوی افراد محلی برای انجام این کار مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و معتقدند که تلاش این زن و مرد سرانجام به شکست می‌انجامد، اما آن‌ها اجازه ندادند که این مسئله موجب رهاکردن ماموریت شان شود. شاید پایان راه این زوج نیز شکست باشد، اما حداقل آن‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار