چاپ کد خبر: 66706
17 شهریور 1400

تنگه بله برم ، منطقه ای طبیعی، زیبا و پرآب در دشمن زیاری ممسنی

تنگه بله برم یکی از چندین تنگه ای است که در منطقه دشمن زیاری ممسنی واقع شده‌اند، در مرکز مثلث شیراز، سپیدان و نورآباد، یک منطقه طبیعی، زیبا و پرآب وجود دارد که تنگ بله برم تنها یکی از دره های هیجان‌انگیز آن به شمار می‌رود.

بله برم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تنگه بله برم یکی از چندین تنگه ای است که در منطقه دشمن زیاری استان فارس، واقع شده اند.

در مرکز مثلث شیراز، سپیدان و نورآباد، یک منطقه طبیعی، بکر، بسیار زیبا و پرآب وجود دارد که تنگ بله برم تنها یکی از دره های هیجان انگیز آن است.

برای رفتن به تنگه بله برم، از شیراز، دو مسیر وجود دارد. یکی از جاده شیراز – بوشهر و شهر خانه زنیان به سمت راست رفته و بعد از گذشتن از روستای مشایخ به سمت چپ رفته و به روستای هجرت که رسیدیم به سمت تنگه بله برم.

از مسیر دیگری هم، از طریق جاده شیراز به سپیدان، جاده فرعی روستای هرایجان(تنگ بوان)، بعد از تلمبه خانه، جاده خاکی روستای هجرت قابل دسترسی است.

تنگه بله برم 1

پوشش گیاهی منطقه را عمدتاً درختان بلوط شکل داده و در مناطق روستایی انواع میوه های سردسیری مثل گردو، هلو و سیب دیده می‌شود. در دو سه سال اخیر کشت زعفران هم در این منطقه، رونق گرفته است.

از آخرین جایی که با ماشین میشد رفت، ۲۰ دقیقه تا ابتدای تنگه در یک سراشیبی تند راه رفتیم. در ابتدای دره نیز اندکی زمان را صرف پوشیدن، وت سوت، هارنس ها و جلیقه نجات، کردیم.

تنگه بله برم 2

ابتدای تنگه بله برم، پیمایش ساده ای دارد، تا جایی‌ که به یک سنگ بزرگ با حوضچه زیر آن می‌رسیم که هم می توان از بالای سنگ به درون حوضچه پرید و هم می توان از شکاف سمت راست آن با طناب، فرود آمد.

در هنگام پرش در این حوضچه باید مراقب سنگ های کناره ها بود اگر چه آب شفاف حوضچه این کار را راحت تر می کند.

بعد از طی مسافت کمی، به یک حوضچه دیگر می‌رسیم و بعد از آن بخش دیگری از تنگه آغاز میشود که این بخش تنگه بله برم، تقریبا در هیچ جای دیگری دیده نمی شود و نقطه تمایز این تنگه با مکان های دیگر است.

تنگه بله برم 1

در این قسمت تنگه، که به بخش باریک تنگه معروف است، یه آبراه باریک با عمق زیاد و دیواره های بلند سنگی در دو طرف، دیده میشود که همراه با یک شنای طولانی طی می‌شود، لازم به ذکر است که در هیچ جای این مسیر جای توقف در کناره ها وجود ندارد.

سپس به یک نقطه کم عمق می رسیم که میتواند چند دقیقه ای محل استراحت باشد و دوباره یک بخش عمیق دیگر و سپس دره کمی باز تر می‌شود.

ولی بلافاصله بخش باریک دیگری شروع می شود که این بخش هم شنای بسیار طولانی دارد. در وسط مسیر نیز یک تونل آبی وجود دارد باید مسیری را کامل از زیر یک سنگ بزرگ و درون آب طی کنیم که البته بعضی از تنگه نوردان ترجیح میدهند از سنگ بزرگ بالا رفته و از طرف دیگر آن پایین بیایند.

تنگه بله برم 2

به علت سرمای شدید آب، بعضی از همسفران بعد از شنای طولانی در این مسیر، دچار سرما زدگی شدند که از فضای بالای همین سنگ بزرگ برای گرم کردن آنها و غذا دادن به آنها استفاده کردیم تا بعد از حدود نیم ساعت کمی بهتر شدند و توانستند به طی مسیر تنگه، ادامه دهند.

تنگه بله برم 6

بعد از یک مسیر باریک، اما کوتاه دیگر دره باز می شود و یک راه فرار در سمت راست وجود دارد که محلی زیبا برای توقف و استراحت و صرف ناهار، محسوب می‌شود. پس از استراحت، لوازم خود را جمع کرده و به پیمایش دره ادامه می دهیم. کمی پیمایش ساده داریم، سپس با یک فرود در سمت چپ با طول حدود ۸ و نیم متر مواجه شدیم.

بلافاصله بعد از فرود یک حوضچه در سمت راست وجود دارد و بعد از طی مسافتی دیگر یک سرسره کوچک خشک دیدیم که انتهای آن از آب فاصله داشت و حوضچه آن زیاد پر آب نبود اما رد آب بوضوح نمایان بود که حدود ۱۰ الی ۱۵ متر عمق را نشان می داد که این ردّ آب مربوط به فصل بهار و هنگام پرآبی است.

سپس یک مسیر کوهستانی کوتاه را گذراندیم و در انتهای دره وارد یک حوضچه که آب گرمی و کثیفی داشت شدیم، انتهای حوضچه نیز یک شیب سربالایی از گل و لجن بود که بالا رفتن از آن کمی سخت می نمود اما به زحمت از تنگه خارج شدیم. از انتهای تنگه ۱۰ دقیقه پیمایش ساده تا جاده خاکی داشتیم.

تنگه بله برم 5
 
در سفر به این تنگه باید نکات زیر را رعایت کرد که بهترین فصل پیمایش بهار است، اگر چه طی این مسیر در تابستان هم میسر هست.

آب تنگه خیلی سرد بوده و غوطه وری و شنای طولانی در آب دارد پی جهت پیمایش داشتن وت سوت(لباس غواصی) بهتر است و جلیقه و به همراه داشتن تنقلات شیرین و گرم مثل خرما و ارده، الزامی است.

تنگه بله برم 7

به زمان بندی سفر توجه کنید تا به شب نخورید، سراشیبی از روستا تا ابتدای تنگه ۲۵ دقیقه، پیمایش تنگه بدون احتساب استراحت وسط تنگه حدود ۳و نیم ساعت و پیمایش از انتهای تنگ تا جاده خاکی ۱۰ دقیقه.

حفاظت از محیط زیست طبیعی منطقه، نکته بسیار مهم دیگریست که باعث می‌شود این تفرج گاه همیشه بکر و زیبا باقی بماند. مراقب سلامتی خود باشید که بهترین سوغات سفر، سلامتی است.”منبع:فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هیچ کس پنجشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۲۸

منطقه ی دشمن زیاری مهدسالاد شیرازی،غوره ،انگور وبادام

سعید پنجشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۲۳

باسلام
اگر اجازه بفرمایید بنده بچه منطقه دشمن زیاری هستم و ساکن هم شیراز وهم دشمن زیاری،اطلاعاتتون کامل نیست،منطقه دشمن زیاری دارای بزرگترین تاکستان اانگور دیم ایران هست بابیش از ۴۰هزارهکتاردرخت انگور،بادام پوست سخت وکاغذی وانواع درختان دیگر،ولی عمده محصول غوره،انواع انگور سیاه و سفید که توی ایران نمونه ندارد،غوره نوع خاص آن که محصول سالاد شیرازی می‌باشد ومختص همین منطقه دشمن زیاری هست،انواع انگور گورچشمی،ثمرقندی،ریش بابا،عسکری،یاقوتی،تیفی،میرزایی و…می‌باشد

آخرین اخبار