چاپ کد خبر: 33359
8 مرداد 1399

توزیع بذر قاطی برنج از سوی تعاونی روستایی در مازندران

این روزها درحالی شالی‌کاران میاندورودی باید از مشاهده خوشه‌های طلایی به بارنشسته خوشحال باشند اما بد دلیل اشتباه یک تعاونی روستایی مازندران و دادن بذر قاطی برنج، با مشکل جدیدی مواجه شدند و آن هم اینکه در مزارع شیرودی ارقام طارم سر کشیده است.

بذر قاطی برنج به شالیکاران از سوی تعاونی روستایی مازندران/برنج هنوز برداشت نشده قاظی شده

 خبرگزاری فارس- مازندران: این روزها زمانی است که کشاورزان مازندران بعد از ماه‌ها تلاش باید ثمره و مزد زحمت خود را بگیرند آن هم در شرایط کرونایی که سال پرزحمتی را پشت سر گذاشتند.

ولی گویا قصه رنج و زحمت و سریال نگرانی‌هایی برنج‌کاران مازندران تمامی ندارد جدا از بازار که در زمان بازار و فروش سر و کله افرادی پیدا می‌شود که برای زحمت و تلاش شالی‌کاران کیسه دوختند کشاورزان منطقه میاندورود با مشکل جدیدی مواجه شدند.

این روزها درحالی شالی‌کاران میاندورودی باید از مشاهده خوشه‌های طلایی به بارنشسته خوشحال باشند اما با مشکل جدیدی مواجه شدند و آن هم اینکه در مزارع شیرودی ارقام طارم سر کشیده است.

13990507000850 Test PhotoN

کشاورزان با خیالی آسوده از بذور اصلاح شده شرکت تعاونی روستایی اقدام به نشاندن شالی در دل زمین کردند ولی اکنون می‌بینند که در میان خوشه‌های رقم شیرودی خوشه‌های طارم به بار نشسته که اکنون زمان برداشت آن است ولی خوشه‌های شیرودی پایان ماه برداشت خواهند شد و هنوز کاملا به حالت رسیدگی قرار نگرفته است.

اکنون سوال شالی‌کاران این است که اگر بذور اصلاح شده این است پس بذر اصلاح نشده چیست ازطرفی دیگر مگر تعاونی روستایی مسؤول توزیع بذور اصلاح شده است و در طول دوره رشد مرکز تحقیقات مزارع مادری را رصد می‌کنند تا اینکه ناخالصی نداشته باشند و اگر تایید شد مزارع را به‌عنوان تولیدکننده بذر معرفی می‌کنند،حال سؤال اینجاست که این بذور یا از مزرعه‌ای برداشت شد که با بذور دیگر مخلوط شد و یا اینکه در حین بوجاری با بذور دیگه مخلوط شد.

در کنار این موضوع، مساله دیگر این است کشاورز بعد از برداشت محصول خود را باید به عنوان برنج طارم یا برنج شیرودی وارد بازار کند جای سؤال است که در این زمینه مسؤولان جهاد کشاورزی باید تدبیری بیندیشد تا کشاورزی که بعد از ماه‌ها خواب و خوراک نداشت اکنون با خیالی آسوده مزد زحمت یک سال خود را برداشت و روانه بازار کند.

علوی مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندورود در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در این زمینه مکاتبه‌ای با معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان داشتیم که مقرر شد بازدیدی از مزارع داشته باشند.

وی افزود: اکیپی از کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی بازدید مرحله اول را داشتند و باید ببینند طی بازدید مرحله دوم چه راهکاری را باید درنظر بگیرند.

13990507000849 Test PhotoN

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود با اشاره به اینکه ۱۲هزار بهره‌بردار کشاورزی در این شهرستان در ۸هزار و ۵۹۲ هکتار از شالیزارهای این شهرستان فعالیت دارند، اضافخ کرد: اولین برداشت شالی در این شهرستان ۲۸ تیر امسال بوده که همچنان عملیات برداشت ادامه دارد.

علوی با اعلام اینکه پیش‌بینی ما از تولید در شهرستان میاندرود ۴۰هزار تن است، تصریح کرد:  توصیه ما به شالیکاران این است که بعد از برداشت از اتش زدن کاه و کلش خودداری کنند که علاوه بر مشکلات تنفسی و آلودگی زیست‌محیطی، براساس ماده قانونی جرم و تخلف است برخورد قضایی می‌شود.

وی در پایان گفت: کمباین برای برداشت محصولات شالی در شهرستان وجود دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار