چاپ کد خبر: 54000
25 اردیبهشت 1400

توضیحات معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد واکسن افراد زیر ۸۰ سال

دکتر همتی

به گزارش اول فارس شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را هزار و ۷۴۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۸۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۷۱ هزار و ۷۴۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۵۳ هزار و ۲۳۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۹ هزار و ۳۳۶ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۴۷۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۶۷ هزار و ۷۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۲۴۲ هزار و ۸۴۲ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

دکتر همتی با بیان اینکه ۱۷ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون جان خود را از دست دادند، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۳۴۷ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: بیاییم با بیشتر جدی گرفتن دستورات بهداشتی در برابر کروناویروس مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از ترددهای غیرضرر و دورهمی های خانوادگی ، از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایند.

 ۱۵۰ هزار از شهروندان ساکن استان فارس تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر عبدالرسول همتی  ضمن بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، با احتساب تزریق دوز دوم به افراد گروه‌های هدف، سهمیه تخصیصی به فارس بوده است، گفت: واکسن‌های اختصاصی به فارس تمام شده و منتظر رسیدن سهمیه جدید هستیم. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ادامه داد: مقرر شده است که این هفته یک میلیون دوز واکسن در کشور توزیع شود و احتمالا ۵۰ هزار دوز آن به استان فارس اختصاص داده خواهد شد؛ با این میزان سهمیه، واکسیناسیون گروه سنی ۸۰ سال به بالا ادامه می‌یابد و در صورت اعلام وزارت بهداشت برای گروه‌های سنی ۵ سال پایین تر از آن واکسن را توزیع خواهیم کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در واکسن به انتشار پیامی مبنی بر آغاز واکسیناسیون گروه سنی۸۰ تا ۷۵ سال در شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: این پیام جعلی بوده و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیست و هنوز آغاز واکسینه گروه سنی پایین تر اعلام نشده است.‌

همتی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از افراد گروه سنی ۸۰ سال به بالا در استان فارس تاکنون واکسن را دریافت کرده‌اند و به نظر می‌رسد علی‌رغم اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های مکرر،  برخی از افراد این گروه سنی تمایلی به تزریق واکسن ندارند یا خانواده آنان را به مراکز اعلام شده نبرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین خاطرنشان کرد که تاکنون موردی مبنی بر فوت افراد پس از دریافت واکسن در استان فارس گزارش نشده است.

او همچنین با بیان اینکه آمار مراجعات سرپایی و بستری در استان کمتر شده اما همچنان در موج چهارم قرار داریم و این موج کاملا فروکش نکرده است، به مردم توصیه کرد که با رعایت پروتکل‌ها و عدم ساده انگاری و سهل انگاری به خروج از وضعیت فعلی کمک کنند.

همتی گفت: کرونا، رفتار ناشناخته‌ای داشته و خطرناک است به ویژه اینکه در موج چهارم با کرونای جهش یافته مواجه بودیم که هر لحظه ممکن است تغییر شکل دهد و مشکلاتی جدی ایجاد کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین یادآور شد که اکنون لیست انتظار بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های مرجع کرونا در استان نداریم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار