چاپ کد خبر: 52916
15 اردیبهشت 1400

تکذیب خبر فوت پهلوان عقاب: سالم و زنده ام

خلیل عقاب 1

به گزارش گروه اجتماعی اول فارس، خلیل طریقت‌پیما معروف به پهلوان عقاب و دارنده رکوردهای جهانی ثبت شده در گینس از اهالی استان فارس و ساکن در شیراز ، در پیام ویدئویی خبر از سلامتی خود داد و گفت: انتشار شایعه‌ای در شبکه های مجازی مبنی بر فوت اینجانب، موجب آزرده خاطر شدن دوستان و دوستدارانش شده است.

پهلوان عقاب گفته است: عرض سلام دارم خدمت تمام هموطنان عزیزم در هر کجای دنیا که هستند، اینجانب پهلوان خلیل عقاب امروز که در حضور شما هستم، خدا را شکر می کنم که هیچ مشکلی ندارم و سالم و تندرست هستم.

او با بیان اینکه عده ای مغرض شایعه فوت اینجانب را پخش کرده اند، گفت: باید بگویم مرگ و میر دست خداست، به شما می گویم این شایعه هایی که پخش می کنید دوستان مرا آزرده خاطر می کنید، تعداد زیادی تماس گرفتند؛‌ (اینجا اعلام می‌کنم که) سالم هستم؛ (این را) به فال نیک بگیرید، آدم مغرض توطئه می کند؛ به این شایعات گوش ندهید، سالم و تندرست هستم و شما را به خدای بزرگ می سپارم.

پهلوان عقاب که هم اینک ۹۸ سال سن دارد در شیراز و در کنار خانواده در منزل شخصی خود زندگی می‌کند.

خلیل طریقت پیما معروف به خلیل عقاب در ۱ فروردین سال ۱۳۰۳ در شیراز متولد شد. پدرش اهل شهرستان فسا در استان فارس و کشاورز بود. از کودکی به ورزش باستانی علاقه داشت.

از ۱۴ سالگی به صورت جدی ورزش باستانی را آغاز کرد. از همان هنگام در «میل گرفتن» و بلند کردن میل‌های سنگین درخشید. در ۳۰ سالگی وزنه ای ۴۵۰ کیلویی را با دندان بلند کرد. این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده‌است. او بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ نمایش‌های خود را در بسیاری از شهرهای ایران اجرا نمود.

بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، خوابیدن زیر کامیون و اتوبوس، خم کردن تیرآهن و … از جمله این نمایش‌ها بود.

او اولین برگزارکننده نمایش‌های پهلوانی با بلیط فروشی بود. همچنین اولین کسی بود که از هندوستان، شیر و خرس به ایران آورد و آن‌ها را تربیت نمود و به روی صحنه برد. وی در سال ۱۳۵۰ به دعوت سیرک «فاست» به ایرلند مهاجرت کرد. پس از آن به سیرک «جری کاتل» انگلستان رفت. در این سیرک موفق به بلند کردن فیل ۱۴۰۸ کیلویی شد. او در این مورد می‌گوید:آن زمان ۵۰ ساله بودم و در مدت ۴ سالی که در انگلستان اقامت داشتم شبی دو بار این فیل را بلند می‌کردم.

خلیل عقاب
پس از انگلستان به سیرک «دریکس تون» ایتالیا رفت و در ادامه فعالیت‌هایش در بیش از ۳۷ کشور جهان به اجرای نمایش‌های پهلوانی پرداخت.

در زمان حضور سیدمحمد خاتمی در وزارت ارشاد از او دعوت شد تا با اندوخته تجربیاتش از سیرک‌های جهان این شاخه نمایش را به ایران بیاورد و تبدیل به «پدر سیرک ایران» شود.

او در سال ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و از همان هنگام سیرکی در ایران افتتاح کرد. سیرکی که خلیل عقاب به همراه همسرش «شهلا اشکبوس»، برای اولین بار در ایران افتتاح کرد با حضور ۶۰ هنرمند از ایتالیا، رومانی و پرتغال در بسیاری از شهرهای ایران به اجرای نمایش پرداخت. در این برنامه‌ها همسر و ۲ فرزند او به نام‌های شهرزاد و ابراهیم او را همراهی می‌کردند.

«شهلا اشکبوس» که به بانوی سیرک ایران مشهور است مدت ۱۸ سال مدیریت «سیرک خلیل عقاب» را عهده‌دار بود. وی در اسفند ۱۳۸۷ حین یک سفر کاری با تیم ایتالیایی خود در یک سانحه رانندگی درگذشت.

در سال ۲۰۱۰ «ابراهیم عقاب» معروف به «چاوش اکبر» (پسر خلیل عقاب)، سیرکی نوین با سبکی جدید و اروپایی با حضور هنرمندان بین‌المللی ایرانی که هریک در خارج از کشور فعالیت می‌نمودند افتتاح کرد.

بازیگری |فیلم‌های سینمایی که خلیل عقاب در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است عبارتند از:

«مردان خشن» (به همراه: محمد علی فردین و جمشید مشایخی و …) به کارگردانی: صابر رهبر – ۱۳۵۰
«پهلوان بابا» (به همراه: آرزو، علی زندی و …) به کارگردانی: اکبر هاشمی – ۱۳۵۰
«گناه زیبایی» (به همراه: گوگوش، لیلا فروهر و …) به کارگردانی: سیروس جراح زاده – ۱۳۴۸
«غول بیابانی» (به همراه: ایلوش، محمد متوسلانی و…) به کارگردانی: عزیزاله رفیعی – ۱۳۴۸
«مرد صحرا» (به همراه: علی آزاد، سیمین غفاری و…) به کارگردانی: سیروس حراج زاده – ۱۳۴۷
«کوه زاد» (به همراه: سهیلا، هوشنگ بهشتی و …) به کارگردانی: ابراهیم باقری – ۱۳۴۶
«شکوفه‌های امید» (به همراه: حمیده خیرآبادی٬ تقی ظهوری و …) به کارگردانی: رضا صفایی – ۱۳۴۳

این پهلوان اسطوره‌ای که ایمان فراوانی به کار خویش داشت پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد، طوریکه نمایش هایش در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد و برای اجرای نمایش حرکات خارق‌العاده خود به ۳۷ کشور جهان سفر کرد و در نهایت با بلند کردن فیل ۲ تُنی نامش را برای همیشه در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رساند.

بلندکردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی سینه و تحمل ضربات پتک، پیچاندن آهن به دور دست، خم کردن تیرآهن ۱۴ و ۱۲ با گردن و سر، مهار ۲ خودرو سنگین ارتش از حرکت، بلند کردن فیل ۲ تنی با فاصله ۵۰ سانتی از زمین اجرای نمایش در سیرک با حیوانات همچون شیر و خرس از جمله کار‌های نمایشی این پهلوان شیرازی است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار