چاپ کد خبر: 56923
22 خرداد 1400

جاماندگان از ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چکار کنند؟

سامانه املاک
 

به گزارش اول فارس ، ساعت ۲۴ نوزدهم خرداد ماه آخرین مهلت  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور بود که به گفته محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی از ساعت ۱ بامداد ۲۰ خرداد سایت املاک و اسکان برای متقاضیان بسته شده و طی دو روز گذشته امکان ثبت نام وجود نداشته است.

 پیش از این ۱۹ خرداد ماه آخرین فرصت برای متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان اعلام شده بود؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم اعم از مالکان، مستاجران اقدامی برای ثبت نام در این سامانه انجام نداده‌اند.

تمامی سرپرستان خانوار ملزم به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بودند
براساس این گزارش طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کنند.

امکان تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان وجود دارد
در همین رابطه محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه امروز در جلسه ای با حضور وزیر راه وشهرسازی و سایر معاونت‌ها در خصوص تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تصمیم گرفته خواهد شد، گفت: با توجه به درخواست بسیاری از متقاضیان در رابطه با ثبت نام نکردن در سایت امکان تمدید کردن مهلت ثبت نام وجود دارد.

او ادامه داد: درخواست و پیشنهاد برای تمدید مهلت ثبت نام در این سامانه را ارائه کرده ایم و ممکن است تا مهر و یا دو ماه دیگر و یا کمتر تمدید شود اما هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: فردا همچنین در رابطه با پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

او اظهار کرد: ممکن است این تصمیم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود و ممکن است توسط خود وزارت راه وشهرسازی بیان شود.

این مقام مسئول یادآور شد: چندی پیش شایعاتی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مطرح شده که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم چرا که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه همزمان با ثبت نام متقاضیان، بررسی و پالایش آن‌ها هم انجام می‌شود، افزود: متقاضیان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در رابطه با ثبت نام در این سایت را انجام دهند.

بر اساس این گزارش افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد‌های مسکونی در یک شهر یا در شهر‌های مختلف باشند،  به هر حال در صورتی که یک مالک، بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود. همچنین اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود و بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

براساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا ۹ اردیبهشت براساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس از آن برای افراد جامانده از ثبت‌نام طبق اعلام از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهدی شنبه , ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

همش دروغه اینها به فکر مردم نیستن فقط میخوان جیب خودشونو پر کنن

آخرین اخبار