چاپ کد خبر: 98515
4 آذر 1401

جرم تهمت رابطه نامشروع چیست ؟ شرایط حکم اعدام برای تهمت رابطه نامشروع

کسانی که به دیگران تهمت ناموسی در خصوص برقراری رابطه نامشروع یا زنا می‌زنند و نمی‌توانند این مطلب را در دادگاه اثبات نمایند، قابل مجازات خواهند بود.

جرم رابطه نامشروع

یکی از سوالاتی که به دفعات بسیاری پرسیده می‌شود آن است که مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست و جرم تهمت ناموسی به دیگران چه مجازاتی دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا به توضیح جرم تهمت رابطه نامشروع پرداخته و پس از بررسی مجازات تهمت رابطه نامشروع، مجازات اعدام برای تهمت رابطه نامشروع در قانون را نیز توضیح خواهیم داد.

جرم تهمت رابطه نامشروع

تهمت ناموسی زدن به دیگران به دلیل رابطه نامشروع و زنا امری قبیح و خلاف قانون و نوعی جرم است و در قانون برای تهمت ناموسی رابطه نامشروع یا زنا به دیگران مجازات هم در نظر گرفته شده است. به همین دلیل افراد نمی‌توانند به دیگران تهمت ناموسی در خصوص رابطه نامشروع و زنا وارد کنند؛ در حالیکه نمی‌توانند وجود رابطه نامشروع یا زنا را در مرجع صالح اثبات نمایند.

بنابراین قبل از اینکه فردی به دیگران اتهام ناموسی زنا و رابطه نامشروع را وارد نماید، باید دلایل و مدارک کافی برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه را داشته باشد و در صورت عدم امکان اثبات آن در دادگاه، مرتکب جرم تهمت رابطه نامشروع شده است. حتی اگر واقعا رابطه نامشروع هم رخ داده باشد.

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات تهمت زنا به دیگران، حد قذف است. قذف به این معناست که شخصی نسبت زنا یا لواط به دیگری داده باشد و به دیگری بگوید تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده‌ای و نتواند اقدام به اثبات زنا نماید. مجازات تهمت زنا به دیگران یا همان تهمت ناموسی، حد قذف یعنی هشتاد ضربه شلاق است.

از سوی دیگر گاهی تهمت به انجام زنا نبوده و مجازات حد قذف را در پی ندارد؛ بلکه شخصی صرفا به دیگران تهمت رابطه نامشروع وارد نموده است و اتهام به برقراری رابطه نامشروع کمتر از زنا یعنی بوسیدن، هم آغوشی یا غیره مطرح شده است. مجازات تهمت رابطه نامشروع در اینجا مجازات قذف نیست. بلکه مجازات تهمت رابطه نامشروع همان مجازات تهمت و افترا است که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است.

تهمت و افترا به این معناست که شخصی صراحتا ارتکاب جرمی را به دیگران نسبت داده باشد ولی نتواند آن را اثبات نماید؛ مثل تهمت ناموسی برای جرم رابطه نامشروع که شخص نمی‌تواند آن را اثبات نماید. مجازات تهمت و افترای جرم رابطه نامشروع عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق.

مجازات اعدام برای تهمت رابطه نامشروع در قانون

گاهی این سوال مطرح می‌شود که برای مجازات تهمت رابطه نامشروع در قانون اعدام در نظر گرفته شده است؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال منفی است و به صرف اینکه شخصی به دیگری تهمت ناموسی در خصوص رابطه نامشروع یا حتی زنا وارد کند، اعدام نمی‌‌شود بنابراین مجازات تهمت رابطه نامشروع اعدام نیست. لذا در حالت عادی اعدام، مجازات تهمت رابطه نامشروع یا تهمت زنا در قانون پیش بینی نشده است؛ مگر در سه مورد که تهمت ناموسی سبب صدور حکم اعدام می‌شود:

  • اگر شخصی قبلا سه بار به دیگران تهمت رابطه زنا داده باشد و سه بار به دلیل قذف دیگران ۸۰ ضربه شلاق خورده باشد، بار چهارم که به دیگری تهمت رابطه ناموسی زنا داده باشد، اعدام می‌شود که این اعدام صرفا در خصوص کسانی است که ۴ بار به دیگران تهمت زنا وارد نموده‌اند؛ لذا تهمت رابطه نامشروع به دیگران که مشمول حد قذف نیست، ولو ۴ بار یا بیشتر صورت گرفته باشد، مجازات اعدام در پی ندارد.
  • درصورتی‌که کسی به پیامبر اکرم یا هر یک از انبیا دشنام داده و نسبت به آنها قذف کند، مشمول جرم ساب‌النبی ( دشنام به پیامبر ) بوده و مرتکب به مجازات حدی آن یعنی اعدام محکوم می‌شود.
  • انجام عمل قذف نسبت به هر یک ائمه معصوم علیهم‌السلام یا حضرت فاطمه زهرا یا دشنام دادن به ایشان نیز مشمول حکم ساب‌النبی است و سبب صدور حکم اعدام برای شخص مرتکب خواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار