چاپ کد خبر: 102464
2 بهمن 1401

جریمه ۷ میلیون تومانی برای چرای هر رأس دام در بستر تالاب بدون آب پریشان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با هشدار به دامداران و بهره بردران دامی و با اشاره به اینکه بستر تالاب پریشان جای چرای دام نیست و هیچ کس مجوز چرای دام در بستر این تالاب را ندارد، گفت: جریمه هر رأس دام در بستر تالاب پریشان هفت میلیون تومان است.

چرای دام پریشان

به گزارش اول فارس ، جمال خداپرست رگفت:در سالهای اخیر چرای غیرمجاز دام در بستر تالاب پریشان صدمات بسیاری به این دریاچه وارد کرده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون ادامه داد:متاسفانه برخی از افراد سودجو چرای دام را در این مکان انجام می‌دادند و همین مسئله باعث می‌شد که بوته‌های کف تالاب توسط دام‌ها خورده شود و خاک و ریزگرد حاصل از این اقدام زندگی مردم حاشیه تالاب و حتی مردم ساکن در شهرستان کازرون تحت تأثیر قرار دهد.
خداپرست اضافه کرد: امسال به دستور شورای تأمین و کمیته محلی شهرستان و با کمک جوامع محلی در کنار نیروی انتظامی توانستیم برای نخستین‌بار نسبت به توقیف دام‌هایی که در این محل به چرا می‌پرداختند اقدام کنیم. خوشبختانه در حال حاضر این معضل ساماندهی و کنترل شده است.
وی با بیان اینکه هر کسی این کار را انجام دهد قانون با اشد مجازات با او برخورد می‌کند، گفت: اخیرا یک گله دام با ۲۴۳ رأس توقیف شده و جریمه سنگینی برای او درنظر گرفته شده است و فرد خاطی تاکنون یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان جریمه پرداخت کرده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کازرون با تأکید بر اینکه چرای بیش از حد دام در این منطقه منجر به افزایش ریزگردها در این منطقه شده است، گفت: این ریزگردها حاوی مواد سرطان زایی است که اگر اهالی این منطقه به این مسئله اهمیت ندهند زندگی‌شان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چاه‌های اطراف دریاچه معضلی برای تشدید خشکی تالاب
خداپرست با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ حلقه چاه اطراف پریشان است،گفت: بر اساس مطالعاتی که دانشگاه تهران در خصوص تالاب پریشان انجام داده است، برای مدت زمان محدودی امکان زندگی در این منطقه وجود دارد. تا هشت سال دیگر آب چاه‌ها شور می‌شود و این منطقه دیگر قابل کشاورزی، دامداری و زندگی نخواهد بود.
وی با یادآوری اینکه باران‌های اخیر تأثیر قابل‌توجهی بر آبگیری دریاچه پریشان نداشته است، گفت: آب این دریاچه از چشمه‌ها تأمین می‌شود و چشمه‌های دریاچه در طول این مدت خشک بودند و با باران‌های اخیر برخی از این چشمه‌ها به دلیل بارندگی خوبی که داشتیم جاری شده است.
این فعال محیط زیست عنوان کرد: بدون شک با بارش‌های قابل توجهی که داشتیم، این دریاچه امسال وضعیت بهتری خواهد داشت اما همچنان دریاچه پریشان خشک است.
وی به بیان عواقب خشک شدن این دریاچه برای روستاهای پیرامونی آن پرداخت و گفت: مهمترین آسیب خشک شدن این دریاچه ریزگردهایی است که از کف این دریاچه بلند می‌شود. زندگی اهالی این منطقه به این دریاچه وابسته بوده است و اقتصاد و معیشت آنها از طریق همین دریاچه تأمین می‌شده که خشک شدن این دریاچه تمام زیست بوم و زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.
خداپرست با اعتقاد به اینکه دریاچه پریشان نیاز به کمک دارد، گفت: اگر به داد پریشان نرسیم پریشان داد و فریاد خود را بر ما می زند و انتقام خود را از ما خواهد گرفت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون اظهار کرد: مردم باید در کنار محیط زیست قرار بگیرند و خودشان برای مدیریت و احیای تالاب پریشان دست به دست هم بدهند. بدون شک می‌توان این تالاب آب شیرین را احیا کرد اما پیش از هر چیز مردم و مسئولان باید در کنار هم قرار بگیرند.

تالاب پریشان کازرون که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد، یکی از تالاب‌های بین‌المللی و با اهمیت ایران است که به عنوان ذخیرگاه زیست کره زمین در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی رامسر نام آن به ثبت رسیده است.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بروید ببینید پنجشنبه , ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۷:۵۹

کافیه عصر تشریف ببرید سمت روستاهای منطقه فامور تا ببینید چطور گله های بزرگ گاو و گوسفند از سمت دریای خشک بسمت روستاها در حرکتند.
چرای دام ممنوعه و ضرر داره برای تالاب ، صحیح. ولی حالا یه دامدار بخت برگشته ای حاضر نشده مثل بقیه دامدارا شیتیل مقررش رو بده و حیووناش رفتن بازداشت رو سند نکنید.
واقعیت رو میخواین ببینین (که نمیخواین) عصر از گردنه کوشکخانی و کنارخشک رد بشین.

زری زر زرو پنجشنبه , ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۷:۵۷

عامو ای حرفا همش کشکه…محیط زیست اگر وجو داشت که تالاب خشک نمیشد…پول کم آوردن گیر میدن چهار تا دامدار بدبخت…

ناشناس دوشنبه , ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

مگه گوسفند قیمتش چقده

ناشناس یکشنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

ایشالا همیشه همینقدر جدیت و پیگیری باشه

آخرین اخبار