چاپ کد خبر: 67431
23 شهریور 1400

جزئیات تازه از کشتار بیرحمانه سبزقباها در ارسنجان و داراب

قبا سبز

​رییس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان از دستگیری عوامل کشتار ۱۷ قطعه پرنده زنبور خوار با استفاده از سم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه محیط زیست اول فارس، حسن ابراهیمی رییس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان گفت: سه نفر از متخلفان که با مسموم کردن طعمه (زنبور عسل) با سم کشنده، در نزدیکی کندو‌های عسل خود اقدام به از بین بردن ۱۷ قطعه پرنده سبز قبا (زنبور خوار) کرده بودند، دستگیر و پرونده قضایی تشکیل شد.

او افزود: این متخلفان با این ترفند به منظور جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود، اقدام به سم زدن به زنبور عسل کرده و این پرندگان وحشی با خوردن طعمه‌های آغشته به سم، تلف و از بین رفته اند.

این مقام مسئول بیان کرد: برای خاطیان، تقاضای اشد مجازات را از مرجع قضایی شهرستان شده است.

هرساله در این فصل، این گونه پرندگان در جستجوی غذا، نزدیک به کندو‌های عسل در مزارع رفته که متاسفانه افرادی اقدام به خوراندن سم به این پرندگان می‌کنند که علاوه بر از بین رفتن و نسل کشی این نوع پرنده باعث از بین رفتن هرنوع جانور دیگری شده که از لاشه این پرنده تغذیه می‌کنند.

اخیرا در شهرستان داراب نیز، پس از انتشار تصاویری از لاشه شمار زیادی سبزقبا(زنبوخوار)، محیط زیست اعلام کرد که برخی از زنبورداران عامل مسمومیت و کشتار این پرندگان بوده اند

در پی ارسال تصاویری از مرگ دسته جمعی تعدادی پرنده زنبور خوار در بخش های فسارود و جنت؛ اداره حفاظت محیط زیست شهرستان داراب مقصر اصلی مرگ این پرندگان را زنبورداران این مناطق دانست.

 مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان داراب با توجه به دریافت گزارشی مبنی بر تلفات گسترده پرنده زنبورخوار در منطقه جنت شهر و فسارود، به این مناطق عزیمت و موضوع را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از محیط زیست فارس، در بررسی‌ها مشخص شد که تعدادی از کندوداران با آغشته کردن تعدادی از زنبورها به نوعی سم، برای حذف پرنده زنبورخوار اقدام کرده و باعث تلفات دهها قطعه از این پرنده شده بودند.

براساس این گزارش پرونده قضایی برای متهمین تشکیل و جهت رسیدگی به دادگستری داراب ارسال شده است.

روابط عمومی محیط زیست اعلام کرد که طی جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت تعاونی زنبور داران داراب، راهکارها و پیشنهادات کاهش تعارض این پرندگان با حرفه زنبورداری مطرح شد.

مطابق ماده ۱۰ قانون شکار و صید از بین بردن پرندگان وحشی مانند زنبورخوار جرم تلقی شده و متخلفین به مجازات قانونی محکوم می‌شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۴

علت کشته شدن پرنده ای زنبور خارجنت شهر فسارودباغدارانسم مدیریتهای اب چون موقع انار چیدن هر سال عمدن اینکارراانجام میدن به خاطر انارهایشان باغ دارها صحبت کنین اون موقع نمیفهمیدیم دیگه یک پرنده هم مشکل پیدانمیکنه

آخرین اخبار