چاپ کد خبر: 40432
26 آذر 1399

جزئیات تازه ای از طرح آب رایگان تشریح شد

جانباز آب رایگان

 به گزارش اول فارس ، حمید رضا جانباز در نشست خبری امروز در مورد تشریح ویژگی‌های طرح آب امید افزود: طرح آب امید، فرصت مناسبی برای مشترکان کم مصرف و هشداری برای مشترکان پرمصرفی که تا شش ماه آینده، میزان آب مصرفی خود را به الگوی مصرف نرسانند است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:این طرح به منظور تشویق مشترکان برای اصلاح الگوی مصرف و حمایت از مشترکان کم مصرف است.

وی اضافه کرد: طرح آب امید، شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی برای مشترکانی است که یک سوم الگوی مصرف تعیین شده را مصرف خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۴ با نام قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی کشور، ادامه داد: در این قانون وزارت نیرو مکلف شده است که الگوی مصرف آب را طراحی کند که با توجه به اقلیم‌های متفاوت کشور میزان مصرف آب نیز بر اساس اقلیم تعیین شده است.

جانباز گفت: براساس اقلیم‌های موجود در کشور، الگوی مصرف آب بین ۱۳ متر مکعب به ازای هر نفر در ماه در مناطق سردسیری و ۱۸ متر مکعب به ازای هر نفر در ماه در مناطق گرمسیری است که متوسط الگوی مصرف ۱۵ متر مکعب در ماه محاسبه شده است.

وی افزود: اگر الگوی مصرف را ۱۵ متر مکعب در نظر بگیریم و متوسط تعداد خانوار را سه تا ۴ نفر محاسبه کنیم تقریبا حدود ۵۳ تا ۵۴ لیتر به ازای هر نفر در روز مصرف آب محاسبه شده است که این میزان آب، بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت برای رفع نیاز‌های اساسی مشترکان از جلمه آشامیدن، پخت و پز نیاز‌های بهداشتی محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو، شش ماه فرصت برای اجرای این طرح اصلاح الگوی مصرف و اقداماتی از جمله اطلاع رسانی و آموزش دارد گفت: ترغیب مشترکان به استفاده از ابزار و دستگاه‌های کاهنده مصرف، از جمله تکلیف وزارت نیرو در جهت اجرای طرح آب امید است همچنین دستورالمعل‌های مربوط به این طرح باید تدوین شود.

جانباز افزود: برای اجرای این طرح، اقامتگاه‌های غیر دائم مانند ویلا‌ها و باغ ویلا‌ها مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی نخواهند شد و آب بهای مشترکان بابع الگوی مصرف نیز تغییر نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: اگر مشترکان پرمصرف روند مصرف آب را تغییر ندهند و در قالب الگوی مصرف قرار نگیرند آب بهای آن‌ها گرانتر محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه تعداد مشترکان خوش مصرف، ۱۶ میلیون مشترک است، اما کل آب مصرف آن‌ها ۳۰ درصد از کل آب تولید شده در کشور است، اما در حالی که تعداد مشترکان پرمصرف که دو برابر الگوی مصرف آب دریافت می‌کنند یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشترک است ۱۸ درصد کل آب تولید شده در کشور را دریافت می‌کنند که این طرح برای این دسته بازدارنده خواهد بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار