چاپ کد خبر: 41622
9 دی 1399

جزئیات دریافت مجوز سفر با خودروی پلاک غیربومی

با توجه به محدودیت تردد بین استانی لازم است هر خودرویی که با پلاک غیربومی می خواهد به شهری وارد ود مجوز سفر داشته باشد تا جریمه کرونایی شامل حالش نشود. برای دریافت مجوز سفر چه مدارکی لازم است را در ادامه  بخوانید.

محدودیت کرونایی

با توجه به محدودیت تردد بین استانی در این روزهای کرونایی اگر میخواهید جریمه نشوید باید برای سفر خود مجوز سفر دریافت کنسد. مرحع صدور مجوز سفر فرمانداری های هر شهر است. اگر خانه شما در یک شهر هست و محل کارتان در شهری دیگر در استانی دیگر شما برای تردد بین این دو نیازمند دریافت مجوز هستید. در ادامه با اول فارس همراه باشید تا شریط دریافت مجوز سفر، نحوه اخذ مجوز سفر، جزئیات بیشتر از ممنوعیت تردد بین استانی و سایر اطلاعات ضروری این روزها را بهتر بدانید.

پس از اوج گیری کرونا و به دنبال آن افزایش تصادعدی آمار فوتی های کرونا در کشور ستاد مقابله با کرونا تصمیم بر اجرای طرح ممنوعیت تردد بین استانی گرفت. طرح ممنوعیت تردد بین استانی از ابتدای آذر ماه در کلیه شهرهای نارنجی و قرمز اجرا شد و با توجه به بازخورد خوبی که از طرح ممنوعیت تردد بین استانی گرفته شد زمان اجرای این طرح نیز تمدید شد. بنابراین همچنان برای تردد بین استان ها نیازمند اخذ مجوز سفر هستید.

بیش از یک ماه است که ستاد ملی مقابله با کرونا به کمک استانداری ها محدودیت های کرونایی اعمال کرده است. شهرهای با وضعیت قرمز محدودیت های بیشتر و در شهر های نارنجی محدودیت های کمتری اعمال شده است. یکی از محدودیت های کرونایی در سراسر کشور ممنوعیت تردد بین استانی است. کسانی که به ناچار باید بین شهرها تردد کنند با مراجعه به فرمانداری ها نسبت به اخذ مجوز سفر اقدام نمایند.

 آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد در برخی از موارد صدور مجوز بسیار ساده است و در مواردی با سختی و دشواری زیادی همراه است. در برخی از موارد مدارک را اینترنتی می‌توان ارسال کرد و در مواردی برای کل روند باید ساعت‌ها در صف ایستاد و گاهی هم مجوزی به افراد داده نمی‌شود.

صدور مجوز به چه مدارکی نیاز دارد؟

اما صدور مجوز به چه مدارکی نیاز دارد؟ مقامات وزارت کشور و فرمانداری عنوان کرده‌اند تردد میان شهرها ممنوع است و فقط افرادی می‌توانند در بین شهرها تردد کنند که مدارک پزشکی یا برگه ماموریت کاری و اداری داشته باشند.

اما گویا این رویه آنگونه که فرمانداری عنوان می‌کند همیشه هم دشوار هم نیست. بهتر است افراد هنگام مراجعه به فرمانداری سند و مدرکی برای اثبات ضرورت سفر خود داشته باشند، اما اگر سندی هم وجود نداشته باشد، مجوز سفر صادر می‌شود.

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد جز در آستانه شب یلدا، در دیگر موارد قرار بوده سخت‌گیری زیادی برای صدور مجوز سفر بین شهری وجود نداشته باشد و به هر فردی که برای سفر مراجعه کند، مجوز بدهند و همین گونه هم بوده است.

روند صدور مجوز در دیگر استان‌ها گویا راحت است. در برخی از استان‌ها ابتدا باید به سایت فرمانداری مراجعه و مدارک پزشکی یا ماموریت کاری و اداری و مدارک ماشین را در سایت بارگذاری کرد. در این حالت کد پیگیری صادر می‌شود و فرد می‌تواند با این کد به فرمانداری مراجعه کند و مجوز سفر را بگیرد.

اما در برخی دیگر از استان‌ها این روند کاملا حضوری انجام می‌شود. افراد مدارک ماشین را به فرمانداری می‌برند و مجوز سفر می‌گیرند. نهایتا یک تا دو ساعت زمان لازم است.

اخذ مجوز تردد از فرمانداری ها 

سرهنگ رضا همتی زاده با اعلام این خبر افزود: برابر مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و همچنین اطلاعیه های قبلی تردد وسایل نقلیه خدماتی، امدادی، انتظامی و نظامی، سوخت رسان، فاسدشدنی و ناوگان عمومی باری و مسافری در جاده های برون شهری مجاز است.

وی گفت: سایر افراد شاغل در ادارات، موسسات و شرکت ها می بایست نماینده آنها جهت دریافت کارت تردد به فرمانداری ها مراجعه کنند.

رییس پلیس راه استان ایلام تاکید کرد: افراد بیمار دارای نوبت پزشکی و احضاریه های قضایی نیز به فرمانداری شهرستان های محل سکونت استان مراجعه و کارت تردد دریافت کنند.

همتی زاده یادآور شد: افرادی که نیاز به تردد ضروری بین استانی به منظور انجام مراحل پزشکی، امورات قضایی و .. دارند حتی الامکان از ناوگان عمومی مسافری استفاده کنند.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این ممنوعیت ها قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بوده و تمامی همشهریان نیز می بایست نهایت همکاری را با عوامل پلیس راه و انتظامی استان داشته باشند و از ترددهای غیر ضروری در محورهای برون شهری استان اجتناب کنند.

مشکل صدورمجوز تردددر تهران

اما در تهران روند کار دشوارتر است و همین مساله انتقاداتی هم داشته است. هم صف دریافت مجوز طولانی است و هم در مواردی برخورد با مردم کاملا سلیقه‌ای است. مجوزها در دو جا صادر می‌شود. به عبارتی محل صدور مجوز به سه استان گیلان، مازندران و گلستان در جنت‌آباد جنوبی است و دیگر شهرها در خیابان مطهری.

تجربه مراجعان برای دریافت مجوز تردد در تهران کاملا متفاوت است. یکی از مراجعان به تجارت‌نیوز می‌گوید گویا در تهران مجوز تردد برای کار شخصی بسیار سخت صادر می‌شود. او می‌گوید بعد از چند بار مراجعه توانسته مدارک را به فرمانداری تحویل بدهد. آنها مدارک را به دقت بررسی کرده‌اند و بعد از آن هم به او اعلام شده که باید از پلیس پیگیری کند که آیا امکان سفر دارد یا نه؟

مراجعه‌کننده دیگری می‌گوید سه ساعت در نوبت تحویل مدارک بوده و مامور بدون توجه و بررسی به مدارک مجوز سفر را در لحظه صادر کرده است.

فرد دیگری می‌گوید برای تردد دائم از شمال به تهران از طرف محل کارش برگه ماموریت کاری به فرمانداری تهران داده و کل دوره محدودیت تردد، توانسته بدون مشکل سفر کند. او می‌گوید بهترین مدرک برای گرفتن مجوز تردد، داشتن ماموریت کاری است.

این انتقادات در فضای مجازی هم وجود دارد. یکی از کاربران نوشته که مدارک پزشکی خود را آماده کرده اما هنگام مراجعه هیچ مدرکی از او نخواسته‌اند و فقط دو تا سه ساعت در یک صف شلوغ معطل شده است.

فرد دیگری نوشته که از ساعت ۸ صبح در صف دریافت مجوز بوده و ۸۰۰ نفر قبل از او شماره گرفته‌اند و باید ساعت‌ها در صف بماند.

مجوزها جدی است یا نه؟

یکی از مخاطبان به تجارت‌نیوز می‌گوید با مجوز درمانی از اصفهان به تهران آمده اما هم، زمان رفت و هم زمان برگشت در میان راه توسط پلیس متوقف و دو میلیون تومان جریمه شده و نشان دادن مجوز سفر هم مانع جریمه او نشده است و حالا باید با مراجعه به پلیس جریمه خود را صفر کند.

مخاطب دیگری می‌گوید به سادگی مجوز سفر از اراک به تهران برای حل یک مشکل خانوادگی را گرفته است. او می‌گوید در هنگام رفت و برگشت مشکلی در راه نداشته اما در فرمانداری به او تاکید کرده‌اند که اگر دوربین پلاک او را جریمه کرد، بعد از سفر می‌تواند این جریمه را پاک کند.

قاسمپور تاکید کرد که مردم به هیچ وجه برای دریافت  مجوز سفرهای گردشگری و غیر ضروری به فرمانداری و دیگر دستگاه های مسوول مراجعه نکنند، چرا که هیچ مجوزی در این زمینه صادر نخواهد شد.

معاون استاندار البرز گفت : فقط افرادی که دارای مدارک پزشکی قابل استناد ،  ماموریت های اداری و  مواردی از این دست می توانند برای دریافت مجوز سفر برون استانی به فرمانداری کرج مراجعه کنند.

طرح محدودیت های کرونایی از یکم آذرماه سال جاری  در کشور آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. 

ممنوعیت تردد بین استانی تا کی ادامه خواهد داشت؟

حسین قاسمی‌ دبیر کمیته امنیتی ستاد ملی کرونا گفت: در طرحی که از ابتدای آذر اعلام شده، هیچ پیش بینی برای پایان طرح وجود ندارد. فقط در صورتی که شهرها سفید شوند محدودیت‌ها لغو می‌شود.

گروه واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهدی پنجشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

سلام من لوازم خانگی میبرم از بانه به تهران چجوری مجوز بگیرم ای خداااا

رضا جمعه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

برا مراسم سالگرد پدرم به اقلید فارس اومدم و جریمه شدم حالا میخوام با پلاک تهران برگردم تهران.آیا باز جریمه میشم

رضا جمعه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

برا مراسم سالگرد پدرم به اقلید فارس اومدم و جریمه شدم حالا میخوام با پلاک تهران برگردم تهران.آیا باز جریمه میشم

محمد جمعه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸

سلام خونه من همدانه پلاکم تهران .چطور میتونم برگردم ب همدان ؟مجوزمیدن؟

سید ابوطالب هاشمی پنجشنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

جهت دکتر به مرکز استان

رضاجوادزری دوشنبه , ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

من راننده جرثقیل هستم ودرحال حاظر ماشین جرثقیل دراستان فارس شهرستان فسا میباشد چجوری مجوزتردد بگیرم

قاسم اکبریان سه شنبه , ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲:۳۲

من میخواهم به اسنان خراسان بروم چون محل سکونت من هست اما پلاک ماشین تهران هست چکار بایدبکنم

مصطفی یکشنبه , ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰

بنده ساکن دماوندوسرایدارهستم وازانجایی که صاحب خانه من مجوزپایان کارنداردقولنامه وکدرهگیری ندارم وتنها مدارک بیمه خودم وماشین ومعاینه ماشینم ازاین شهرمیباشد.درضمن پلاک بنده شهرستان دیگری است ایا بااین مدارک بنده میتوانم مجوزتردد بگیرم؟؟؟

لروند شنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

من بنا هستم.مشکلات مالی زیادیم دارم پلاکمم نهاونده.خونم تهران.محل کارمم شمال.نمیدونم چه خاکی تو سر کنم برا رفتن به تنکابن.خدا شفامون بده.مسعولین مشگل میسازن راه کار بلد نیستن.سواد کجا بود .ادا داشته باشی مسعول خوبی هستی

ناشناس دوشنبه , ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

این خبر می توانست کوتاه باشد ..جملات تکراری …. کل این موضوع تو ۵ خط اثر بخش تر بود

ناشناس شنبه , ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

یکی به این احمقها بگه اخه اومیدیم حالا حالاها وضعیت سفید نشد ، مردم چیکار باید کنن؟ کار تعطیل ؟ زندگی تعطیل ؟ تا کی آخه ؟

عارف شنبه , ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

آیا فرمانداری تهران ۵ شنبه هم باز هستش ؟

سپهر پنجشنبه , ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

سلام و درود
تشکر از راهنمایی شما
ولی به شدت غلط املایی و کلمات ناقص در متن بودن

آخرین اخبار