چاپ کد خبر: 59581
12 تیر 1400

جزئیات سرکیسه کردن مردم توسط باند فروش اینترنتی طلسم

سرکتاب

به گزارش اول فارس، اعضای باندی که با راه‌اندازی کانال تلگرامی با عنوان سرکتاب و گره‌گشایی اقدام به کلاهبرداری ۱۰ میلیارد ریالی از شهروندان کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند. با رصد و پایش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین گزارش‌های ارجاع داده‌شده به پلیس فتای استان لرستان مشخص شد اشخاصی با راه‌اندازی کانال تلگرامی با تعداد زیادی عضو از طریق فروش طلسم و فال اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

بر اساس این گزارشات ، با تشکیل تیمی از کارشناسان و استفاده از روش‌های خاص پلیسی، گرداننده اصلی کانال تلگرامی شناسایی شد و با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد. زمانی‌ که متهم در برابر مستندات و ادله به‌دست‌آمده قرار گرفت، به جرمش اعتراف کرد. سپس متهم با معرفی همدستان خود، تحقیقات پلیس را وارد فاز جدیدی کرد. در ادامه تحقیقات هفت نفر دیگر از ادمین‌های کانال شناسایی شدند که با بررسی حساب‌های بانکی آنها و همچنین مدارک دیگر، مشخص شد متهمان با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی و اغفال کاربران، پس از دریافت مبالغی از آنها با گفتن جملات و اطلاعات معمولی از کاربران، آنها را فریب می‌دادند و مبلغی بیش از ۱۰ میلیارد ریال از سوی گردانندگان کانال از طریق فروش فال و طلسم از شهروندان کلاهبرداری شده است.

سرهنگ آرش ابراهیمی، رئیس پلیس فتای استان لرستان، با تأیید این خبر گفت: جرم رمالی و فالگیری در راستای جرائم کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع بررسی می‌شود؛ چرا‌که رمال و فالگیر با فریب و تقلب توانسته است اموال فرد را از دست او خارج کند. نداشتن اطلاع و آگاهی کافی از تهدیدات حوزه سایبری از سوی برخی از شهروندان باعث می‌شود کلاهبرداران در قالب دعانویسی و رمالی دکان‌هایی برای خود باز کرده و از این طریق درآمد کسب کنند. در پرونده‌ای دیگر، شخصی که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، با شگرد رمالی و فالگیری با دادن وعده‌های دروغین، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، به دام افتاد.

بر اساس این گزارش، سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتای استان زنجان، در تشریح این خبر گفت: در پی رصد‌ و پایش مستمر کارشناسان پلیس فتای زنجان در فضای مجازی، کانال مجرمانه‌ای در شبکه اجتماعی تلگرام شناسایی شد که گرداننده آن با درج آگهی رمالی و فالگیری اقدام به کلاهبرداری و دریافت مبالغی از شهروندان می‌کرد.

وی ادامه داد: با اقدامات فنی و تحقیقات خاص پلیسی، متهم دستگیر و به همراه ادله‌های دخیل در ارتکاب جرم، به پلیس فتا انتقال داده شد. این مسئول انتظامی گفت: متهم در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی می‌شد، ولی پس از مواجه‌شدن با دلایل، مستندات و مدارک جمع‌آوری‌شده از سوی کارشناسان ضمن اعتراف به جرمش، انگیزه خود را کسب منافع مالی بیان کرد. وی در ادامه گفت: کسانی که به فالگیری و رمالی مشغول هستند، دارای فن بیان خوبی بوده و با تبلیغات گسترده و فریبنده با سوءاستفاده از سادگی و تحریک احساسات افراد در قبال انجام خواسته‌های نامعقول، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. سرهنگ آدینه‌لو با بیان اینکه بیشتر قربانیان گرفتار در دام این افراد شیاد دارای مشکلات خانوادگی هستند، به شهروندان توصیه کرد: با مراجعه به مشاوران و متخصصان مجرب نسبت به حل مشکلات و معضلات روحی، روانی و جسمی اقدام و از اعتماد بیجا به افراد ناشناس در فضای مجازی و افشای اطلاعات خانوادگی خودداری کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار