چاپ کد خبر: 22465
10 اسفند 1398

جزئیات هفته زمان اوج شیوع کووید-۱۹ از زبان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

کرونا در ایران

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هفته آینده در انتظار اوج شیوع ویروس کووید-۱۹ هستیم، از مردم خواست حتما توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش  اول فارس؛ دکتر سعید نمکی ”رئیس ستاد ملی مدیریت و پیشگیری بیماری کرونا“در مصاحبه با خبرنگاران در محل ستاد ملی مدیریت و پیگیری از بیماری کرونا، ضمن تشکر از پیام دیروز رهبر معظم انقلاب، افزود: اگرچه در سراسر کشور تجهیزات بیمارستانی را آماده کرده ایم؛ اما واقعیت این است که هفته نسبتا سختی پیش رو داریم.

وی خاطرنشان کرد: همکاران شرایط این بیماری را در کشور‌های دیگر بررسی کرده اند و روند را به گونه‌ای می‌بینیم که اوج اصلی این بیماری در هفته آینده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: این به معنی باختن خود و وحشت مردم نیست، مطمئنا با هوشمندی مردم، خبررسانی دستگاه‌ها و کمک رسانه‌ها به علاوه اشراف مدیران، ”اوج بیماری“ را هم کنترل می‌کنیم؛ اما مردم باید از روند اوج بیماری آگاه باشند، به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که بیشتر رعایت کنند و در کاهش آلودگی کمک کنند.

دکتر نمکی درباره ساعات کار ادارات هم گفت: قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار‌های محترم به گونه‌ای تنظیم شوند که استانداران محترم حق داشته باشند در تاخیر یا کوتاه کردن دو ساعته خدمت رسانی در استان‌ها تصمیم بگیرند. استان‌هایی که دارای خطر زیادی هستند، می‌توانند به سمت دورکاری بروند و با تشخیص پزشک معتمد سازمان ها، افرادی که دیابت، بیماری‌های تنفسی و زمینه‌ای دارند، به گونه‌ای با مرخصی یا دورکاری از آن‌ها استفاده شود. 

اعتقادی به قرنطینه نداریم
آقای نمکی درباره مقررات رفت و آمد، گفت: قرار شد که در تردد‌ها سختگیری کنیم، ما باز هم به قرنطینه شهر‌ها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم. در صددیم کنترل خود را بر رفت و آمد عزیزانی که به مسافرت می‌روند، تشدید کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از مردم خواهش می‌کنم مسافرت خود را به حداقل برسانند، اگر موردی مشکوک را در ورودی یا خروجی شهر‌ها ببینیم، قطعا آن‌ها را به قرنطینه‌ای می‌بریم که باید ۱۴ روز حضور داشته باشند و رونددرمانی را اجرا کنیم.

مجوز به دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا افزود: قرار شد مجوزی برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شود که بر مبنای آن با دور زدن قوانین دست و پا گیر، کمیته سه نفره‌ای تشکیل دهند و نیرو‌هایی را از بین داوطلبان برای این طرح بگیرند.
مدارس کل کشور تعطیل است
آقای نمکی درباره تعطیلی مدارس گفت: قرار بود در استان‌هایی که آلودگی اعلام نکردیم، آموزش و پرورش را تعطیل اعلام نکنیم. امروز با توجه به مستندات قرار شد که مدارس کل کشور از تصمیم به تعطیلی سه روزه در هفته آینده تبعیت کنند. ضمن اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش با کمک صداوسیما بتوانند آموزش مجازی را برای دانش آموزان فراهم کنند تا مشکلی برای ادامه روند تحصیل دانشجویان نداشته باشیم.
وی افزود: قرار شد سامانه ۴۰۳۰ که راه اندازی کرده ایم، به شکل گسترده تری تکمیل کنیم و مردم بتوانند دسترسی آسانتری به این سیستم داشته باشند.

مرخصی در زندان‌ها و توزیع ماسک
وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین قرار شد در زندان ها، زندانی‌های کم خطر و دارای بیماری‌های قلبی و دیابتی با تشخیص پزشکی بتوانند به تعطیلات نوروزی بروند.
آقای نمکی همچنین درباره توزیع مواد لازم بهداشتی گفت: خوشبختانه امروز یک هواپیما از ماسک‌های ان ۹۵ و لباس‌های موردنظر از خارج از کشور به ایران می‌رسد. ماسک و مواد ضدعفونی بعد از اینکه نیاز ما را در بخش دولتی تامین کرد؛ از شنبه در داروخانه‌ها آزاد می‌شود و داروخانه‌ها این مواد را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهند.
رئیس ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درباره وضعیت دانشگاه‌ها توضیح داد: در رابطه با دانشگاه‌ها تصمیم دو روز قبل جاری است و تا پایان هفته کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل است. پرسنل و اساتید برای آموزش راه دور حضور خواهند داشت و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.
نمکی تاکید کرد: ورزشگاه‌ها و فضای عمومی تا پایان هفته آینده تعطیل خواهد بود. مسابقات فوتبال فقط به شکل بدون تماشاگر تا یک هفته آینده برگزار می‌شود و امسال قرار بر برگزاری اعتکاف نداریم و این موضوع را ابلاغ کرده ایم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار