چاپ کد خبر: 50599
23 فروردین 1400

جزئیات هولناک قتل ۲ مرد و آتش ‌زدن چند خانه پس از عروسی در چرام

چرام

روزنامه همشهری: حادثه‌ای که جمعه‌شب در شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد نام این شهرستان‌ را بر سر زبان‌ها انداخت. حادثه‌ای که در ابتدا با تیراندازی مرگبار و قتل ۲ مرد بی‌گناه در این شهر آغاز شد و پس از آن با حمله افراد ناشناس به خانه اقوام قاتلان و آتش زدن چندین خانه و خودرو همراه شد و شبی هولناک را در این شهر رقم زد. اما این اتفاق چطور رخ داد و پشت‌پرده شب پر آشوب چرام چه‌کسی بود؟ 

 «مردم شهر چرام ناراحت‌اند. ناراحت از این که ۲ نفر از نخبگان شهر به قتل رسیده‌اند و چهره‌ای ناخوشایند از شهرشان به نمایش گذاشته شده است.» این جمله مشترک بسیاری از ساکنان دلسوز شهر چرام است. قرار است ساعت ۹ صبح امروز پیکر کشته‌شدگان شب پر آشوب چرام به خاک سپرده شود و به‌رغم این که در این شهر رسم است در مراسم عزا و عروسی، برخی اقدام به تیراندازی می‌کنند، بزرگان و ریش‌سفیدان طایفه قربانیان جمعه‌شب از همه خواستند برای حفظ آرامش و امنیت شهر و آرام گرفتن روح قربانیان کسی در مراسم تشییع و خاکسپاری تیراندازی نکند.

حالا دو روز از فاجعه‌ای که در شهر رخ داده می‌گذرد و آرامش در چرام برقرار شده، اما خواسته اصلی خانواده قربانیان و ریش‌سفیدان طایفه آن‌ها رسیدگی جدی به پرونده این جنایت و دستگیری و مجازات هرچه زودتر عامل اصلی آن است؛ جوانی که به‌گفته خانواده قربانیان اگر پیش از این مراجع قضایی چرام با او برخورد قاطعانه‌ای داشتند، هرگز شب پر آشوب چرام رخ نمی‌داد.

روایت یک طرف ماجرا

عباس خانی، پسرعموی محمد خانی، یکی از قربانیان این حادثه است. او در گفت‌وگو با همشهری ماجرای شب حادثه را اینطور شرح می‌دهد: عروسی یکی از اقوام بود. ساعت از ۱۱ شب گذشته بود و پس از پایان مراسم مهمان‌ها در راه رفتن به خانه داماد بودند که در بلوار شهرک شهبازی خودروی پژوپارس یکی از مهمان‌ها از مسیر منحرف و واژگون شد. همین باعث شد مسیر بسته شود. خوشبختانه به سرنشینان ماشین آسیبی نرسیده بود و بقیه مهمان‌ها جمع شده بودند که کمک کنند ماشین را از مسیر بیرون بکشند.

او ادامه می‌دهد: منزل یکی از قربانیان به نام پیروز براتی در نزدیکی محل حادثه بود و راننده پرشیا که از اقوام نزدیک او بود، با وی تماس گرفت و خواست برای کمک بیاید. او دکتری ادبیات داشت و از فرهنگیان و نخبگان شهر بود و خیلی از مردم او را می‌شناختند. پس از تماس پسردایی‌اش خودش را به محل تصادف رساند و همه تلاش می‌کردند مسیر را باز کنند، اما در همین هنگام راننده یکی از خودروهایی که در ترافیک مانده بود بیرون آمد و به‌خاطر بسته شدن مسیر، با اقوام ما درگیری لفظی پیدا کرد. او یکی از افراد شرور شهر بود که اسفند سال ‌۹۸ و در جریان یک درگیری طایفه‌ای با تفنگ شکاری تیراندازی کرده و بیشتر از ۱۰ نفر را زخمی کرده بود، اما مدت کوتاهی پس از دستگیری با وثیقه آزاد شده بود. او جرایم دیگری هم در پرونده‌اش داشت اما عدم‌برخورد قضایی جدی با او باعث شده بود که آزاد باشد.

عباس خانی می‌گوید: این فرد پس از درگیری لفظی با اقوام ما سوار ماشینش شد و میدان را دور زد و وقتی در لاین مخالف قرار گرفت یک اسلحه کلاش از داخل ماشینش بیرون کشید و جمعیت را به رگبار بست. بخت با ما یار بود که دو لاین بلوار با بلوک‌های بزرگ بتنی جدا شده بود و خیلی از گلوله‌ها به بلوک‌ها برخورد کرد. در غیراین صورت عده‌ زیادی کشته می‌شدند. جمعیت همزمان با تیراندازی روی زمین دراز کشیدند اما متأسفانه یکی از گلوله‌ها به سر پیروز براتی اصابت کرد و او که برای کمک به محل حادثه آمده بود جانش را از دست داد.

دومین جنایت

شرور مسلح پس از تیراندازی به سمت جمعیت از محل گریخت. این در حالی بود که عده‌ای از جوان‌های طایفه مقتول برای این که مانع فرارش شوند راهی محلی شدند که احتمال می‌رفت وی در آنجا باشد اما در آنجا با برخی اقوام و دوستان قاتل درگیر شدند.

عباس خانی می‌گوید: آن شب پسرعمویم به نام محمد خانی که مهندسی عمران دارد و از نخبگان ریاضی شهر است، بی‌خبر از همه اتفاقاتی که رخ داده بود به آرایشگاه رفته بود اما پس از خروج از آرایشگاه متوجه درگیری بین برخی از اقوام‌مان با اعضای طایفه مقابل شد. او با دیدن این صحنه، برای میانجیگری و خاتمه دادن به درگیری وارد ماجرا شد اما در همین هنگام یکی از آشنایان قاتل فراری اقدام به تیراندازی کرد و پسرعمویم هدف گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد. پس از این حادثه، آتش درگیری شعله‌ور شد. بزرگان طایفه‌ ما می‌دانستند که ممکن است این اتفاق منجر به بروز فاجعه شود. برای همین با همکاری نیروهای انتظامی و سپاه، از همه جوان‌های فامیل خواستیم دست به انتقام‌جویی نزنند. هر چند ۲ نفر از افراد سرشناس طایفه ما کشته شده بودند اعلام کردیم ماجرا را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم اما با این حال عده‌ای از این ماجرا سوءاستفاده کردند و شهر را به آشوب کشیدند.

در حالی ‌که اقوام قاتلان برای حفظ جان‌شان خانه‌های خود را ترک کرده بودند، عده‌ای به خانه‌های آنها حمله کردند و تعدادی خانه و خودرو را به آتش کشیدند. آن شب، من و برخی بزرگان طایفه، خودمان را به محل زندگی اقوام قاتلان رساندیم و حتی تلاش کردیم مانع حمله به خانه‌های آنها شویم اما متأسفانه عده‌ای ناشناس از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و شهر را به آشوب کشیدند. با این حال با همکاری خوب نیروی انتظامی و سپاه، چند ساعت بعد همه‌چیز آرام شد و ما با جلساتی که با نیروهای انتظامی و امنیتی برگزار کردیم، اعلام کردیم خواسته‌مان را فقط از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌کنیم و از همه جوان‌های فامیل خواسته‌ایم به هیچ‌وجه اقدام به درگیری با اقوام قاتلان نکنند.

عباس خانی و دیگر اقوام قربانیان حادثه می‌گویند اگر از همان ابتدا با شرور سابقه‌دار شهر برخورد جدی و قاطع شده بود، هرگز شاهد چنین حادثه‌ای در شهر چرام نبودیم و حالا خواسته‌شان از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی دستگیری هرچه زودتر شرور فراری و مجازات عاملان این جنایات است. به‌گفته او، پلیس فردی را که ظاهرا قاتل پسرعمویش بوده دستگیر کرده اما متهم و قاتل اصلی همچنان فراری است.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده چرام

«پرونده درگیری مرگبار طایفه‌ای در چرام، خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.»

حسن نگین‌تاجی، رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، دیروز در یک نشست خبری با بیان این جمله اعلام کرد که با متهمان این حادثه در ملأ عام برخورد می‌شود.

به گزارش روابط‌ عمومی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، وی گفت: همکاران من در دستگاه قضایی چه  سال گذشته و چه امسال جهت رفاه حال مردم، به‌صورت شبانه‌روزی تلاش داشتند. وی تصریح کرد: کیفیت در رسیدگی به پرونده‌ها از اهداف مهم دستگاه قضایی بوده است.

وی با اشاره به درگیری مرگبار در شهرستان چرام و قتل ۲ نفر اظهار کرد: رسیدگی و بررسی به پرونده درگیری چرام خارج از نوبت انجام خواهد شد و هرگونه برخورد با متهمان در ملأعام خواهد بود.

نگین‌تاجی در ادامه تصریح کرد: در پرونده درگیری گذشته در شهرستان چرام، شدیدترین مجازات‌ها ازجمله تبعید ۳۲ نفر،  حبس و جریمه را برای مجرمان اعمال کردیم.

وی با اظهار این که نسبت به اراذل و اوباش هیچ‌گونه اغماضی صورت نمی‌گیرد، یادآور شد: به مجرمان خطرناک هیچ‌گونه مرخصی‌ای داده نخواهد شد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار