چاپ کد خبر: 51948
6 اردیبهشت 1400

جنجال انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف

بخش‌های منتشرشده حاوی بعضی اظهارات ظریف در خصوص مسائل کشور، اختلافات داخلی مسئولان و ناگفته‌های دوران مسئولیت وی است.این فایل مربوط به گفت‌وگوی ۳ ساعته ظریف با سعید لیلاز در ماه‌های اخیر است.

2593197 394

تقطیع‌شده است نظر واقعی ظریف نیست

در پی انتشار محتویات یک فایل صوتی ضبط‌شده از وزیر خارجه ایران، سخنگوی وزارت خارجه، صحبت‌های محمدجواد ظریف در این فایل را تقطیع‌شده و ناقص خواند و آن را روایت کامل نظرات وی در این‌باره ندانست.

ایرنا نوشت: در صحبت‌های منتشرشده ظریف در این‌باره مواضعی بی‌سابقه از او درباره عملکرد سردار سلیمانی، سپاه پاسداران و نیز عملکرد روسیه در صحنه سیاست خارجی ایران نقل می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به انتشار این فایل گفت: «دوستیِ دیرینه و قرابت‌های محمدجواد ظریف با شهید سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست».

سعید خطیب‌زاده عصر یک‌شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره فایل صوتی که وی آن را مخدوش‌شده خواند، گفت: «فایل صوتی منتشرشده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع‌شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی هفت‌ساعته است که به‌هیچ‌وجه منعکس‌کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصربه‌فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست».

وی با بیان این ‌نکته که «دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست»، افزود: این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت ضبط شده بود و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه متأسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، یادآورشد: «باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفت‌وگو و یا موارد مشابه هم باشیم». خطیب‌زاده تأکید کرد: در صورت موافقت نهادهای ذی‌ربط کل گفت‌وگوی هفت‌ساعته منتشر خواهد شد».

توئیت مشاور روحانی درباره انتشار مصاحبه ظریف

2593132 708

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری به انتشار فایل مصاحبه جواد ظریف واکنش نشان داد.

وی در این‌باره در توئیتی نوشت:

‏اللهم وَ من أرادَنی بِسوءٍ فَأرِده وَ من کادَنی فَکِده

انشالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.

مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان هم درباره صوت خبرساز ظریف در توئیتر خود نوشت: صوت ظریف بار دیگر از معضل حاکمیت دوگانه که تنش و اصطکاک بین آنها، ملت را لِه و کشور را در لبه پرتگاه قرار داده، پرده برداشت.

2593200 621

واکنش نماینده مشهد در مجلس به فایل صوتی ظریف

فارس به نقل از پژمانفر نوشت:‌

آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.

 آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد. آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

نظر متفاوت ابطحی درباره انتشار فایل صوتی از ظریف

محمدعلی ابطحی در واکنش به انتشار یک فایل صوتی از ظریف، در توئیتی نوشت: «انتشار فایل صحبت خصوصی ⁧ظریف⁩ کاری مثل دزدیدن اسناد هسته ای توسط اسراییل است.»

روزنامه فرهیختگان هم در مطلبی با عنوان «یک رسوایی آشنا» در این باره نوشت: متاسفانه در این گفت‌وگو جناب ظریف برای جبران افتضاحات تاریخی برجام و ۸سال فرصت‌سوزی دولت روحانی از دهانه گشاد شیپور فریاد زده‌اند. ماست‌مالی شکست دولت روحانی در رفع تحریم‌ها با اظهاراتی ناقص و نادرست امکان ندارد.

2593203 905

این گفت‌وگو تنها پاس‌گل جدیدی برای دولت آمریکا محسوب می‌شود، آنچنان که در همین ساعات اولیه تلویزیون سعودی ایران‌اینترنشنال جشن و پایکوبی راه انداخته و در آینده همین اظهارات دست‌مایه فشار بیشتر به کشور خواهد شد. ظریف در زمان دولت خاتمی وقتی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده بود نیز به البرادعی، رئیس وقت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود درصورت عدم توافق، طرف مقابل ما در کشور رای خواهد آورد.

بعدتر در دولت روحانی همین مضمون ازسوی وزیر امور خارجه در شورای سیاست خارجی آمریکا مطرح شد. این‌بار در آستانه انتخابات حساس خرداد۱۴۰۰ جناب وزیر افتضاح تاریخی دیگری رقم زد. این اتفاق‌ها طبیعی است؟

روزنامه وطن امروز هم انتشار عجیب یک فایل صوتی حاوی اظهارات نسنجیده ظریف را نوعی «خودزنی» خوانده است.

2593202 895

چه کسانی از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف سود می برند؟

محمد مهاجری، فعال اصولگرا در یادداشتی در این خصوص نوشت: 

افسران آگاهی هنگام مواجهه با یک جنایت، یک سوال راهبردی را مطرح می کنند:”چه کسی از این حادثه سود می برد؟” پاسخ درست به این سوال، راه را برای رسیدن به هدف به سرعت هموار می کند.

در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف، صرفنظر از درست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده اند؟

۱. در داخل کشور جناح ضدبرجام و مشخصا دلواپسان و پایداریچی ها از این اتفاق سود می برند. چون مرد اول برجام را می زنند و او را حتی از احتمال بسیارضعیف نامزدی در انتخابات محروم می کنند.

۲. در خارج کشور، مشخصا اسرائیل علاوه بر آنکه به اهداف ضدبرجامش می رسد، از شکرآب شدن روابط ایران و روسیه شاد می شود. اسرائیل که بارها جاسوسی و ترور و خرابکاری هسته ای را در داخل کشور با موفقیت انجام داده حالا در فرایند اخیر یک امتیاز بزرگ هم بدست آورده..

۳. جریان اپوزیسیون و براندازان از جمله سازمان منافقین به خاطر جنجال تازه، با دم شان گردو می شکنند.

سه جریان بالا از انتشار فایل سخنان وزیرخارجه منتفع شده اند. لازم نیست دنبال پرتقال فروش بگردیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی دوشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

در میان تحلیلهای مرتبط با فایل صوتی منتشر شده محمد جواد ظریف تحلیل بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه جدی نمود وآن هم اینکه ظاهرا به نظر میرسد در اقدامی از پیش هماهنگ شده بین دولت روحانی و غرب به تخریب محمد جواد ظریف پرداخته اند و به نظر میرسد برخلاف تحلیلهایی که احتمال سوقصد در مورد خود شخص روحانی بود غلط بوده و برای عبور دولت و اصلاح طلبان از بحران شکست برجام و انتخابات پیش رو تصمیم گرفته اند وزیر امور خارجه ایران را فدای سیاستهای توطئه گونه و خائنانه خود بکنند. حالا به نظر می رسد بعد از این ماجرا هر لحظه خبر ….. را بشنویم که …. پس باید کاملا هوشیار باشیم.

مرضیه دوشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

این فایل هم برای ظریف آبرو نمیاره
……

عماد دوشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۵۹

محمد مهاجری کجاش اصولگراست؟؟؟

آخرین اخبار