چاپ کد خبر: 53100
17 اردیبهشت 1400

فاجعه حذف برنج از سفره خانواده‌ها در ایران

 افزایش قیمت برنج باعث شده حداکثر تا ۱۵ میلیون نفر در کشور که دستشان به دهانشان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند. در شرایطی که وضع قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم خراب است، کاهش مصرف برنج اصلا خبر خوبی نیست.

2600202 464

یک‌سوم از نیاز سالانه بازار برنج ایران از مسیر واردات تامین می‌شود؛ وارداتی که به‌دلیل مشکلات تحریم و تامین ارز از ابتدای پارسال با مشکلات زیادی مواجه شد و تا پایان سال ۹۹ حجم آن به کمتر از نصف میزان نیاز بازار مصرف داخلی رسید و سفره خانوار روز به روز کوچک‌تر شد. طی هفته‌های اخیر قیمت برنج ایرانی با نوساناتی در بازار روبرو شد که بسیاری از فروشندگان از استمرار افزایش قیمت طی ماه‌های آتی خبر دادند که این موضوع نتیجه‌ای جز کوچک شدن سفره خانوار در بر ندارد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان است که در این میان برنج ایرانی به علت کمبود عرضه دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که با درآمد خانوار هیچ‌گونه سنخیتی ندارد و در سرانه مصرف تاثیر بسزایی دارد و مصرف برنج به مرور کمتر می‌شود و سلامتی را هم تحت الشعاع قرار می دهد. همین امر بهانه‌ای شد تا درباره فواید برنج برای بدن و مضرات حذف آن از سفره غذایی خانواده‌ها بپردازیم، یا ما همراه باشید:

برنج را از رژیم غذایی خود حذف نکنید

حذف برنج از برنامه غذایی عوارض بسیاری به دنبال دارد و بعد از مدتی به دلیل کاهش قند خون ناشی از حذف برنج چنان به آن ولع پیدا می‌کنید که دچار افزایش وزن می‌شوید. از طرفی بعضی‌ها برنج را حذف و به جای آن از نان استفاده می‌کنند. ما باید تمام گروه‌های غذایی را که شامل نان، غلات، میوه، سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات می‌شود در برنامه غذایی داشته باشیم.

برخی افراد با نخوردن مواد نشاسته‌ای و حذف آن‌ها در رژیم لاغر‌ی خود، دچار ریزش مو می‌شوند این ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در نان و غلات وجود دارد و افراد باید روزانه ۵ تا ۱۱ سهم از مواد نشاسته‌ای مصرف کنند که این مقدار با توجه به نیاز افراد به دریافت مواد نشاسته‌ای متفاوت است.

۵ سهم مواد نشاسته‌ای شامل ۲ قسمت نان به اندازه کف دست بدون انگشتان در صبح، ظهر ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری برنج و شب نیز ۲ برش نان است.

ریزش مو 1


با خواص بی‌نظیر برنج سفید آشنا شوید

برنج سفید ماده اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان است که بیشتر از ۲۰درصد کالری روزانه را می‎توانید از طریق آن بدست آورید.البته باید گفت که در ابتدا این محصول به رنگ قهوه‌‎ایی است، پس از برداشت و خشک کردن، پوسته رویی آن جداشده و به بازار عرضه می‎شود.

کاهش وزن

براساس تحقیقات انجام شده، از خواص برنج برای کسانی که غلات را به صورت سبوس دار استفاده کنند، کاهش وزن و لاغری در این افراد آشکار است. پس برای لاغر شدن می‌توانید از برنج‌های قهوه‌ای استفاده نمایید.

علاوه براین احساس گرسنگی در افرادی که از غذا‌هایی که حاوی شاخص گلیسمی کمی می‌باشند مصرف می‌کنند، بسیار کمتر است. این غذا‌ها شامل کربوهیدرات‌هایی می‌باشند که سریع جذب نمی‌شوند، از جمله برنج، نان گندم سیاه و دیگر غلات و دانه ها.

هضم آسان

از آنجایی که برنج سفید قسمت مهمی ار فیبر خود را از دست داده، ممکن است برای کسانی که به مشکلات دستگاه گوارشی ابتلا هستند گزینه مناسبی باشد؛ بنابراین افرادی که بعد از صرف غذا تجربه تهوع، ریفلاکس یا سوزش سردل دارند می‌توانند از این خاصیت برنج سفید بهره ببرند.

منبع غنی کربوهیدرات

از آنجایی که برنج سفید سرشار از کربوهیدرات‌ها می‌باشد که موجب جذب سریع می‌وشد برای ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال می‌کنند انتخابی بسیار مناسب است. ورزش شدید موجب شدت کاهش ذخایر قندی بدن می‌شود، بنابراین ورزشکاران به دنبال یک منبع غنی کربوهیدراتی برای جایگزینی سریع کربوهیدرات از بین رفته بعد از ورزش هستند.

برنج خوردن

سم‌زدایی بدن

از خواص برنج می‌توان به سم زدایی و افزایش ادرار اشاره کرد. با استفاده از برنج و پوسته آن می‌توان ادرار خود را افزایش داد و سموم و چربی‌های اضافه بدن را از بین برد. کسانی که دچار چاقی یا چربی اضافه در خون هستند، می‌توانند از طریق پوسته برنج مشکل خود را حل کنند.

درمان بیماری روده تحریک‌پذیر

از آنجایی که برنج حاوی نشاسته می‌باشد، در نتیجه می‌تواند برای درمان بیماری روده موثر باشد. نشاسته موجود در برنج موجب رشد باکتر‌های مفید روده می‌گردد و حرکت روده را بسیار ساده می‌کند. با استفاده از نشاسته برنج روده‌ها حرکت بهتری دارند و بیماری روده تحریک پذیر را درمان می‌کند.

منبع خوبی از انرژی

از آنجایی که برنج کربوهیدرات خوبی دارد می تواند به عنوان سوخت برای بدن عمل نماید و به عملکرد طبیعی مغز کمک کند. همانطور که می دانید کربوهیدرات ها برای متابولیزه شدن توسط بدن ضروری هستند و می توانند به انرژی تبدیل شوند.

عاری از کلسترول

مصرف برنج برای سلامتی شما عالی است زیرا حاوی چربی های مضر، کلسترول و سدیم نیست. این ماده بخش خوبی از رژیم غذایی متعادل محسوب می شود و می تواند افراد را در مقادیر کم سیر کند و سالم نگه دارد. هر غذایی که بتواند مواد مغذی را بدون داشتن اثرات منفی فراهم اورد تاثیرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت.

پیشگیری از سرطان

دانه کامل برنج همچون برنج قهوه ای سرشار از فیبرهای نامحلول است که می تواند از بدن در برابر سرطان های مختلف محافظت کند. بیشتر محققان و دانشمندان بر این باورند که فیبر نامحلول برای محافظت از بدن در برابر توسعه و متاستاز سلول های سرطانی مفید و ضروری است.

مراقبت از پوست

متخصصان بر این باورند که پودر برنج را می توان به صورت موضعی برای درمان برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار داد. در برخی از قسمت های هند، آب برنج برای درمان پوست ملتهب مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت از پوست

اینکه برنج به صورت موضعی اعمال شود یا مصرف گردد زیاد مهم نیست. موادی که از برنج مشتق می شوند می توانند شرایط پوستی مختلفی را بهبود ببخشند و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی برنج می تواند ظهور چین و چروک را به تعویق بیندازد.

جلوگیری از آلزایمر

برنج قهوه ای یکی از موادی است که سطح مواد مغذی بالایی دارد و می تواند رشد و فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک نماید و از پیشگیری از آلزایمر مفید باشد.

بهبود عملکرد گوارش

پوست برنج یک داروی موثر برای درمان دیستانتری است و بیماری شکمی را درمان کند و تمامی مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد. برنج می تواند جلوی یبوست مزمن را بگیرد. فیبر نامحلول در برنج به عنوان یک اسفنج نرم عمل می کند و می تواند به اجابت مزاج کمک نماید.  

برنج به عنوان یک ماده ادرار آور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، سموم را از بدن دفع نماید و وزن اضافی آب را کمتر نماید. محتوای فیبر بالا در برنج می تواند به اجابت مزاج کمک کند و از بدن در برابر سرطان های مختلف محافظت نماید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

سرشار از ویتامین

برنج منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی همچون نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر،آهن، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین ها بنیان و اساس متابولیسم، سیستم ایمنی و عملکردهای کلی اندام‌ها است.

خواص برنج

سلامت قلب و عروق

روغن سبوس برنح خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با کاهش سطح کلسترول خون به سلامت قلبی عروقی کمک کند. قبلا در مورد مزایای قلبی عروقی فیبر صحبت کردیم. برنج وحشی و قهوه ای بهتر از برنج سفید خواهد بود زیرا پوست برنح پر از مواد معدنی است.”برترین ها”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار