چاپ کد خبر: 46218
6 اسفند 1399

روایت هولناک یک امام جمعه از تخریب محیط زیست در فارس

بختگان 1

مهر: شرایط ویژه زیست محیطی نی‌ریز که روزگاری از سرسبزترین مناطق کشور بود، اکنون به نحوی است که بهبود آن به یک مطالبه جدی توسط مردم منطقه و امام جمعه این شهرستان تبدیل شده است.

حجت الاسلام سیدجواد فقیه  در مورد مشکلات زیست محیطی نی‌ریز اظهار داشت: مساحت پوشش گیاهی شهرستان نی‌ریز ۷۵۰ هزار هکتار است که البته قبلاً بیش از یک میلیون هکتار بود و به دلیل جدا شدن یکی از مناطق در راستای تقسیمات جدید، از مساحت نی‌ریز کاسته شده است.

وی با اشاره به تنوع پوشش گیاهی در منطقه افزود: پوشش گیاهی به ویژه مراتع و درختان به حدی قابل توجه است که در برخی از کتب تاریخی، نی‌ریز به «شربتخانه استان فارس» شهرت یافته و شرایط آن در کل کشور منحصر به فرد بوده و بنه، بادام کوهی، گون‌های مختلف و… در این منطقه یافت می‌شود.

فقیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت کنونی دریاچه بختگان بیان کرد: متأسفانه در کنار وضعیت بدی که دریاچه بختگان از سال ۸۴ تاکنون به دلیل اختصاص نیافتن حق آبه‌ها به این دریاچه دارد، مشکلات بسیاری برای تالاب بختگان به عنوان یکی از تالاب‌های معروف دنیا به وجود آمده است.

تخصیص حق‌آبه بختگان محقق نشد

امام جمعه نی‌ریز افزود: حق آبه نیرو باید برای بختگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال باشد که این میزان در شرایط عادی ۷۰۰ میلیون متر مکعب و در خشکسالی ۳۴۲ میلیون مترمکعب است که از سال ۸۴ این موضوع رعایت نشده و بختگان هم اکنون خشک شده است.

وی ادامه داد: این حق مردم و موجودات زنده پیرامون بختگان است و نباید از این نعمت محروم باشند این در حالی است که متأسفانه برای صنایع مختلف و آلاینده، کشاورزی و… آب زیادی تخصیص داده شده و برخی از مسئولان نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت شده‌اند.

امام جمعه نی‌ریز با اشاره به اینکه خشک شدن بختگان باعث بیماری‌هایی همچون بیماری‌های تنفسی شده است، عنوان کرد: حدود ۲۵۰ استعلام معدن به اداره منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز رسیده و حدود ۱۵ مورد آن‌ها واگذار شده و مشکلی که وجود دارد این است که اصل واگذاری با کمیته‌ای به نام کمیته تعامل است.

وی ادامه داد: این کمیته در سطح استان تشکیل شده و سه نفر از اعضای این کمیته از اعضای صنعت و معدن، دو نفر از استانداری و تنها یک نفر از منایع طبیعی هستند و مشخص است با این وضعیت اگر بخواهند معدنی را واگذار کنند، وضعیت آرا به چه شکل خواهد بود و نکته جالب این است اغلب ثبت‌های انجام شده برای این همه معدن، به نام افراد غیربومی است و این یعنی، بهره‌برداری از این ثروت‌های طبیعی در دست افراد غیربومی است.

فقیه یادآور شد: آلایندگی‌هایی که ایجاد می‌شود مضرات زیادی را برای پوشش‌های گیاهی، خاک، کوه، زمین و مردم به همراه دارد و حتی گاهی اوقات مردم این موضوع را بیان می‌کنند که خاک و منابع را می‌برند ولی چیزی به ما نمی‌رسد و کمکی به ما نمی‌شود.

کمبود نیروی حفاظت از منابع طبیعی در نی‌ریز

امام جمعه نی‌ریز در مورد برخی از گونه‌های گیاهی که در این شهر در حال انقراض است، گفت: کارشناسان بهتر می‌دانند که انقراض برخی از این گونه‌ها، آینده طبیعت این شهرستان را دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: منابع طبیعی نی‌ریز با وجود همه این مشکلات، با کمبود شدید نیرو مواجه است به نحوی تنها هفت نیروی کار دارد که شبانه‌روز در حال مراقبت از منابع طبیعی شهرستان هستند و این تبعیض در نی‌ریز کاملاً به چشم می‌خورد؛ زیرا در سایر شهرستان‌ها نیروهای بیشتری به کار گرفته شده‌اند.

فقیه در مورد منطقه حفاظت شده «بهرام گور» که در معرض نابودی است، عنوان کرد: این منطقه که ۴۰۸ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در جوار استان‌های فارس، کرمان و یزد است، دارای ۳۲ هزار هکتار پارک ملی به نام «قطرویه» است که در ۴۰ کیلومتری شرق نی‌ریز واقع شده و حیات وحش آن دارای میش، قوچ، بز، روباه، تیهو و گور ایرانی بوده که به خاطر وجود معادن گوناگون و اکتشافات بیش از ظرفیت منطقه، در معرض نابودی است.

وی بیان کرد: این اکتشافات باعث شده در این منطقه مهم، کوه‌ها خراشیده شده و ماشین‌های سنگین که در حال کار در منطقه هستند به پوشش گیاهی آسیب رسانده و باعث تخریب محیط زیست جانوران منطقه شوند همچنین صدایی که به خاطر این اکتشافات در منطقه ایجاد می‌شود نیز باعث آسیب به سیر بذرافشانی گیاهان و درختچه‌ها شده است.

امام جمعه نی‌ریز ادامه داد: در جوار شهرستان نیز واحدهای سنگ‌بری متعددی ایجاد شده و معادن مختلف در مجموع باعث تخریب پوشش گیاهی شده‌اند.

مسئولان رفع مشکلات محیط زیست را اولویت برنامه‌های خود قرار دهند

وی با اشاره به اینکه انسان از این شرایط متأثر می‌شود، اظهار داشت: ایران جزو کشورهای سراسر سرسبز دنیا محسوب نمی‌شود اما به تعبیری، می‌تواند یک ایران کوچک باشد. ما مناطقی را در نی‌ریز داریم که شرایط چهار فصل دارند ولی با وجود این وضعیت منحصر به فرد، همت و دلسوزی مورد نیاز برای جلوگیری از تخریب محیط زیست را در بعضی از مسئولان نمی‌بینیم.

فقیه تاکید کرد: به عنوان یک روحانی فعال در این شهر از رسانه‌ها و افراد تأثیرگذار دعوت می‌کنم با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد محیط زیست و تاکید ایشان برای داشتن محیط زیست، اولویت خود را بحث در مورد محیط زیست قرار دهند.

بختگان نی ریز

‌وی ادامه داد: در قرآن کریم، روایات و تعابیری زیادی برای منابع زیستی مطرح شده اما به قدری مسائل محیط زیست عادی شده که حتی در پیچ و خم اعتبارات نیز گم می‌شود و حتی نی‌ریز که مُشک ریز ایران بود، امروز با مشکلات جدی در حوزه محیط زیست روبرو شده است.

فقیه با بیان اینکه برخی مردم نیز نسبت به قطع درختان بی‌تفاوت شده‌اند، عنوان کرد: برخی با اینکه به برکت خون شهدا به جایی رسیده‌اند، به جای اینکه مطالبات رهبری و مردم را پیگیری کنند، نسبت به این موضوعات توجه لازم را ندارند.

کارخانه سیمان برای ۱۱۵ نفر شغل ایجاد و ۶۰۰ نفر را بیکار کرد

وی با اشاره به تخریب محیط زیست توسط برخی از کارخانه‌های فعال در منطقه گفت: به‌طور مثال کارخانه سیمان خاکستری در کنار شهرستان قرار گرفته که مدتی پیش به خاطر شرایط بدی که برای مردم ایجاد کرده بود به حکم دادستانی تعطیل شد و با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت، این کارخانه ایجاد شد و حدود ۱۱۵ نفر مشغول به کار شدند اما متأسفانه با شاغل شدن این تعداد از افراد در کارخانه سیمان، حدود ۶۰۰ مرتع‌دار بیکار شدند.

فقیه عنوان کرد: ما با اشتغالزایی مخالف نیستیم، ولی اگر می‌خواهیم کسی را شاغل کنیم نباید شخص دیگری را از کار بیکار کنیم. برخی حتی ما را به پیگیری نکردن این موضوع تشویق می‌کردند و حتی نسبت به مخاطرات احتمالی به ما هشدار می‌دادند.

وی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه که بارقه امیدی را در دل همه علاقه‌مندان به موضوع ایجاد کرد، افزود: ما از مسئولان دادگستری شهرستان نی‌ریز توقع داریم که مدافع محیط زیست باشند. برخی اوقات همکاری‌های لازم به بهانه داشتن مجوز توسط بهره برداران صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال در منطقه ده فاضل که نزدیک شهرستان است، کارخانه‌ای در حال تولید رینگ خودرو است و ایستگاه گاز و ایستگاه برق و شهرک صنعتی نیز در این منطقه فعال هستند.

فقیه ادامه داد: معادنی نیز قرار بود در این مکان راه‌اندازی شود و همه اینها در حالی است که چندین گونه از گیاهی در این منطقه در حال انقراض است. علاوه بر این، زباله و فاضلاب‌های مرکز شهرستان نیز به این منطقه ریخته می‌شود که منظره بسیار بدی ایجاد کرده که امیدواریم با توجه به فرمایشات آیت الله رئیسی، این مجوزها باطل شود.

طرح مشکلات زیست محیطی نی‌ریز در خطبه‌های نمازجمعه

فقیه در مورد عکس‌العمل مسئولان به طرح مشکلات مردم در خطبه‌های نماز جمعه تصریح کرد: بنا بر وظیفه دینی خود چند بار به مسئولان این موضوع را تذکر دادیم اما به خاطر اعتنا نکردن به این موضوع مجبور شدیم در خطبه‌های نماز جمعه این موضوع را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: مردم این منطقه مردمی انقلابی و ولایتمدار بوده و مرتعداری و کشاورزی شغل آبا و اجدادی آنهاست و اگر بخواهیم این طور با روستاها برخورد کنیم، روستاها خالی از سکنه می‌شود و این نقطه ضعفی برای جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در منطقه خواهد بود.

فقیه با اشاره به خوشحالی مردم از طرح مشکلاتشان در خطبه‌های نمازجمعه گفت: در جامعه به خصوص در فضای مجازی مردم نسبت به این موضوع ابراز خرسندی کردند و امیدواریم روحانیون، مبلغان، ائمه جمعه و…. در تریبون‌های مختلف در مورد محیط زیست صحبت کنند.

وی تصریح کرد: همه ما باید این مطالبه رهبری را جدی‌تر دنبال کنیم که مطرح کردن این موضوع نیز باعث دلگرم‌تر شدن مردم می‌شود البته افرادی که منافعی دارند و به عناوین مختلف دنبال تخریب محیط زیست هستند، از این موضوع ناراحت می‌شوند.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ اصل

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار