چاپ کد خبر: 53768
23 اردیبهشت 1400

حسین یقینی اصفهان شناس مشهور بر اثر کرونا درگذشت

حسین یقینی

به گزارش اول فارس، شامگاه گذشته، کرونا جان حسین یقینی را که اصفهان‌شناسی برجسته، هنرمند رشته‌ی صنایع‌دستی و موسیقی، مؤلف کتاب «دانشنامه داروسازی و داروخانه‌داری در اصفهان» و «پیشگامان صنعت، هنر و معدن اصفهان»، همچنین مدرس باسابقه‌ی دانشگاه اصفهان، قائم‌مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی ایرانیان و رئیس هیأت مدیره‌ی بنیاد یادمان نقش‌جهان بود، گرفت و اصفهان را سوگوار کرد.

ابراهیم آذری، رئیس انجمن حفاظت از  میراث فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی ایرانیان با اعلام این خبر گفت: مرحوم یقینی دوستدار راستین اصفهان و ایران بود. او در انواع رشته‌های هنری مثل نگارگری، معماری، گچ‌بری، آیینه‌کاری و… صاحب‌نظر بود و بازسازی بخش‌های مربوط به دوره‌ی قاجار هتل عباسی را نیز بر عهده داشت.

وی ادامه داد: یکی از تخصص‌های او داروسازی بود و سال‌ها در گروه داروسازی دانشگاه اصفهان تدریس می‌کرد. سالنی را هم به سبک قاجار برای این دانشکده تجهیز کرد که مورد بازدید و استقبال گروه‌های مختلف قرار گرفت.

آذری تصریح کرد: کتاب «دانشنامه‌ی داروسازی و داروخانه‌داری در اصفهان» به قلم او موفق به کسب جایزه‌ی کتاب سال شد و علاوه بر داروسازی تبحر او در تاریخ و هنر نیز مثال‌زدنی بود.

رئیس انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی ایرانیان، با اشاره به اینکه دانش و تخصص مرحوم یقینی هم‌سطح و چه‌بسا بالاتر از افرادی چون مرحوم مهریار بود، تأکید کرد که نظیر این شخصیت برجسته را در اصفهان و بلکه در ایران نداریم.

وی افزود: مرحوم یقینی بسیار مردم‌دار و اخلاق‌مدار بود و  خانه‌ی خود را در روزهایی از سال برای برپایی محافلی با حضور صاحب‌نظران و مسئولان اختصاص می‌داد.

آذری، با اشاره به آثار ناتمام این اصفهان‌شناس گفت: مرحوم یقینی اخیراً برای بازسازی حمام شیخ‌بهایی اقدام کرده بود و چندین کتاب در زمینه‌ی معرفی باباها، تکایا، مقابر، مساجد، گرمابه‌ها و دیگر آثار تاریخی اصفهان در دست تألیف داشت که متأسفانه ناتمام ماند.

وی تصریح کرد: دکتر یقینی هم مثل همه‌ی مردم به واکسن کرونا دسترسی نداشت و بعد از ابتلا به کرونا، چندین روز در بیمارستان الزهرا(س) بستری شد اما وجود مراقبت‌های ویژه‌ی پزشکان، شامگاه گذشته او را از دست دادیم.

مراسم تشییع پیکر مرحوم یقینی شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه رأس ساعت ۹ صبح در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود و سپس، جسم او در قطعه‌ی نام آوران آرام خواهد گرفت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۴۴

استاد عزیزم
رفتنت قلب ما رو به درد آورد. مایی که سال ها شاهد نقاشی کردن ها، آیینه کاری کردن ها و دیگر هنرمندی های ظریف تو در سالنت در دانشکده بودیم.
خداوند روحت را مورد رحمت و عنایات ویژه خود قرار دهد.
خدانگهدار استاد.

آخرین اخبار