چاپ کد خبر: 101806
23 دی 1401

حق طلاق چیست؟ شرایط و مزایای داشتن حق طلاق برای زن

حق طلاق

داشتن حق طلاق چیست؟

پیش از آن که درباره نحوه طلاق با داشتن حق طلاق را توضیح دهیم، باید مفهوم «داشتن حق طلاق» را توضیح دهیم. حق طلاق زن که اصطلاح حقوقی آن «وکالت در طلاق» نامیده می‌شود، یکی از حقوق زن در زمان طلاق است که مرد می‌تواند به اختیار به همسر خود واگذار کند. به این معنا که مرد در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، به همسر خود وکالت می‌دهد که به جای او در تمام امور اداری و قضایی مانند دادگاه و دفترخانه حضور داشته و فرآیند طلاق را به طور کامل پیگیری کند. در حقیقت، در این شرایط حق مرد و زن در طلاق مساوی بوده و نیاز به حضور، اجازه و امضای مرد هنگام طلاق نیست. هرچند معمولاً پیش از این که طلاق به این شیوه انجام شود، مرد و زن به توافق می‌رسند.

شرایط لازم برای داشتن حق طلاق زن

طبق قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، حق طلاق در ایران با مرد است و زن در موارد خاصی می‌تواند درخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. مهم ترین موارد برای داشتن حق طلاق زن عبارتند از:

  • خودداری یا ناتوانی مرد از پرداخت نفقه به همسر
  • خودداری از انجام وظایف زناشویی
  • عقیم بودن مرد
  • دیوانه بودن مرد
  • مبتلا بودن مرد به امراض جسمی و بیماری لاعلاج
  • داشتن شغل ناپسند (بی آبرویی) و غیرقابل قبول در اجتماع
  • محکوم به حبس
  • ترک کردن زندگی از طرف مرد به مدت شش ماه بدون هیچ دلیل قانع کننده ای
  • اثبات رابطه نامشروع و خیانت مرد
  • شرط وکالت در طلاق برای زوجه ضمن عقد نکاح در محضر ازدواج و درج شده در عقدنامه به صورت رسمی

مزایای حق طلاق برای زن

مهم ترین مزیت حق طلاق برای زن، طلاق توافقی بدون نیاز به حضور همسر، به همراه یک وکیل دادگستری بوده که برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر در این زمینه می‌توانید با وکلای متخصص و مجرب مشورت کنید. همچنین اگر زندگی مشترک زن و مردی به بن بست برسد، مرد به راحتی و در هر زمانی که بخواهد با دلایل منطقی و کافی برای طلاق همسر خود به دادگاه خانواده مراجعه کند. اما زن بعد از ازدواج اگر قصد جدایی از همسر خود را داشته باشد، باید دلیل و مدارک کافی برای ارائه به دادگاه خانواده ارائه دهد یا مرد خلاف شروط ۱۲ گانه ازدواج عمل کرده باشد. زن در این صورت می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد. بنابراین زن با گرفتن حق طلاق و داشتن وکالت طلاق به راحتی و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، از همسر خود جدا می‌شود. همچنین یکی دیگر از مزایای حق طلاق زن، کم بودن مدت زمان ثبت طلاق است.

انواع وکالت در طلاق

هنگامی که حرف از وکالت در طلاق می‌شود، منظور اعطای وکالت طلاق به دو شکل حق طلاق در ضمن عقدنامه و حق طلاق محضری است. در ادامه توضیح کامل‌ تری ارائه می‌دهیم.

حق طلاق در ضمن عقد نامه

وکالت طلاق یکی از عقودی است که می‌توان هنگام عقد نکاح مطرح نمود. به این ترتیب، مرد هنگام نوشتن عقد نامه می‌تواند صراحتاً وکالت طلاق را به همسر خود بدهد، هرچند می‌تواند با ذکر شروطی این کار را انجام دهد. برای مثال شاید ذکر شود که زن در صورت بخشش مهریه خود حق طلاق دارد. چنانچه عاقد این مورد را در عقدنامه به ثبت برساند، وکالت طلاق به زن داده می‌شود. لازم به ذکر است که در این حالت، زن یا مرد نمی‌توانند این حق را عزل کنند.

انواع وکالت در طلاق

حق طلاق محضری

یکی دیگر از انواع وکالت طلاق، نوع محضری است. در حالت طرفین با در اختیار داشتن مدارکی مانند شناسنامه و کارت ملی به محضر یا دفترخانه رفته و با تنظیم وکالت‌نامه ای، این نوع حق را به زن بدهند. البته در این نوع از وکالت طلاق نیز، مرد می‌تواند شرط‌های خود را ذکر و ثبت کند. این حق می‌تواند مدت دار یا بلاعزل باشد و همه این موارد بستگی به شروطی دارد که مرد ذکر می‌کند.

تأدیه نفقه در حق طلاق

اگر مردی در پرداخت نفقه همسر خود کوتاهی کرده و در طول زندگی مشترک، نفقه همسر خود را پرداخت نکند، زن به راحتی می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. بنابراین عدم پرداخت نفقه از طرف مرد یکی از روش‌های دادن حق طلاق به زن محسوب می‌شود. زن با داشتن حق طلاق نیز می‌تواند نفقه خود را از همسرش دریافت کند زیرا مهریه و نفقه از حقوق‌ اصلی زن محسوب شده و مرد بر طبق قوانین حمایت از خانواده، ملزم به پرداخت آنها است.

طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی” در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید. همچنین در صورت عجز شوهر از دادن نفقه شرایط به همین شکل خواهد بود.”

حضانت فرزند در صورت داشتن وکالت در طلاق زن

زن با داشتن وکالت طلاق و حق طلاق، قادر به گرفتن حضانت فرزند خود نبوده و حضانت فرزندان به دو روش در قانون انجام می‌گردد.

  • حضانت فرزندان با توجه به سن قانونی آنها و بر طبق انتخاب خود فرزندان
  • بر طبق توافق والدین
  • حضانت فرزندان توسط پدر یا مادر با توجه به نظریه و صلاح دید دادگاه به نفع فرزندان

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

گاهی خانم‌ها بدون داشتن اطلاعات کافی و صحیح برای طلاق اقدام می‌کنند. این در حالی است که در صورتی با حق طلاق می‌توانند طلاق بگیرند که سه ویژگی زیر وجود داشته باشد:

  • وجود وکالت طلاق بلاعزل: به این معنا که دارای تاریخ مشخصی نباشد و خانم در هر زمانی بتواند کار طلاق را انجام دهد.
  • داشتن حق توکیل به غیر: با این حق، خانم می‌تواند از جانب همسر خود، به یک وکیل پایه یک وکالت دهد که در جلسات دادگاه حضور داشته باشد.
  • حاوی حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی: با وجود این شرط، خانم می‌تواند بعد از دریافت دادنامه طلاق، برای ثبت طلاق اقدام کند. در حالی که نیاز نیست منتظر رأی قطعیت باشد.

در صورتی که نتوان با حق طلاق زن، فرآیند طلاق را انجام داد، یک گزینه دیگر همچنان وجود دارد و آن هم طلاق توافقی با داشتن وکالت طلاق است.

حق طلاق، وکالت‌نامه ای است که مرد هنگام عقد یا به صورت محضری به همسر خود می‌دهد. به واسطه وکالت در طلاق، زن بدون اجازه، امضا و حضور همسر خود، برای طلاق اقدام می‌کند.

با داشتن حق طلاق چگونه می‌توان طلاق گرفت؟

شاید این سؤال بسیاری از خانم‌ها باشد که «با داشتن حق طلاق چگونه طلاق بگیرم؟» در پاسخ ترجیح می‌دهیم ابتدا نگاهی کلی به چگونگی انجام این فرآیند داشته باشیم، سپس مدارک و مراحل آن را ذکر کنیم. برای این که فرآیند طلاق با استفاده از وکالت طلاق به درستی پیش رود، ابتدا خانم باید دادخواست «طلاق از طرف زوجه» را ارائه دهد. پس از آن وکیل طلاق به منظور بر عهده گرفتن وکالت همسر آن خانم تعیین می‌شود. با توجه به این نکته، خانم باید در تمام مراحل همراه وکیل در جلسات دادگاه حاضر شود. البته می‌تواند به وکیلی وکالتی بدهد و دیگر در جلسات حضوری نداشته باشد.

مراحل طلاق با حق طلاق

  • در اولین مرحله انجام طلاق با وکالت طلاق، خانم باید با در دست داشتن مدارک ذکر شده به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق از طرف زوجه را به ثبت برساند. توجه داشته باشید که بهتر است زوجه با وکیلی مجرب و کار بلد مشورت کند. او می‌تواند کار تنظیم دادخواست و پیگیری مراحل طلاق را به وکیلی حاذق بسپارد.
  • در مرحله بعدی، زوج و زوجه باید در جلسات مشاوره  حاضر شوند. البته در صورت داشتن وکیل، نیازی به حضور آن‌ها نیست.
  • پس از آن پیامکی حاوی زمان رسیدگی دادخواست زوجه در دادگاه، به زوج یا وکیلش ارسال خواهد شد. در این شرایط زوج باید همراه وکیل خود در تاریخ تعیین شده در دادگاه حاضر شوند و حکم طلاق را از دادگاه درخواست کنند.
  • اکنون قاضی با بررسی دادخواست و با توجه به وجود وکالت طلاق برای زوجه، حکم طلاق را صادر می‌کند.
  • در نهایت، خانم یا وکیل او می‌توانند به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده تا صیغه طلاق جاری شود.
با استفاده از وکالت در طلاق زن می تواند بدون رضایت و حضور همسر خود برای طلاق اقدام کند.

درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق محضری

درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق از لحاظ قانونی امکان‌پذیر است و در صورتی که خانم از همسرش وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را داشته باشد می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کند و درخواست طلاق بدهد. نکته مهم در این موضوع این است که حق طلاق زن باید به صورت رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد و در صورتی که این اجازه از طرف آقا به صورت شفاهی باشد یا در منزل تدوین شده باشد، اعتبار ندارد. حتی در صورتی که دو شاهد هم این سند عادی را امضا کرده باشند، همچنان قابل استناد نیست و باید به صورت رسمی تنظیم شده باشد.

طلاق توافقی با داشتن حق طلاق

تقریبا تفاوت زیادی بین طلاق توافقی و طلاق با داشتن حق طلاق نیست و روال مشابه ای در هر دو نوع طلاق وجود دارد. اما بهتر است که خانم با داشتن حق طلاق درخواست طلاق از طرف مرد و یا طلاق از طرف زوج بکند. این نوع طلاق دارای شرایط بسیار و پیچیده ای است که پیشنهاد می کنیم در این مورد از مشاور حقوقی کمک بخواهید.

تفاوت طلاق توافقی و وکالت در طلاق چیست؟

آسان ‌ترین، سریع ترین و کم‌ هزینه ‌ترین راه برای جدایی زن از مرد، طلاق توافقی است. در طلاق توافقی، زن و مرد با رضایت خودشان برای طلاق اقدام خواهند کرد. وکالت در طلاق، به این منظور است که مرد به زن وکالت داده تا مراحل و امور مربوط به طلاق را خود بر عهده گیرد. در وکالت حق طلاق، مرد به همسر خود اجازه درخواست وکیلی با تجربه و متخصص به عنوان نماینده خود می‌دهد. به این صورت که زن با داشتن وکالت حق طلاق می‌تواند وکیلی را به عنوان نماینده خود تعیین کرده و مسائل مربوط به طلاق را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. همچنین در وکالت حق طلاق، حضور زن و مرد برای جدایی، در دادگاه الزامی نیست. وکالت در طلاق در زمان عقد نکاح و ثبت رسمی ازدواج به زن از طرف مرد داده می‌شود. سپس به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و این وکالت را ثبت می‌کنند.

گرفتن مهریه با داشتن وکالت در طلاق

برای بسیاری از خانم‌ها این سؤال وجود دارد که آیا با وجود چنین حقی می‌توان مهریه را دریافت کرد. همان‌طور که گفتیم، آقایان می‌توانند حق وکالت در طلاق را به شرط بخشیدن مهریه به خانم بدهند. در صورتی که چنین شرطی نباشد، وصول مهریه بر عهده مرد است. در حالت خانم‌ها می‌توانند از یک وکیل مهریه نیز کمک بگیرند تا کار به سهولت انجام شود. خانم باید در همه مراحل همراه وکیل حضور داشته باشد. در صورتی که خانم مایل باشد که در هیچ مرحله‌ای حاضر نباشد می‌تواند به یک وکیل دیگر وکالت دهد تا وکیل دوم به جای خانم حاضر باشد و در هیچ مرحله‌ای از طلاق نیازی به حضور خانم و یا آقا نباشد. در بخشنامه جدید طلاق توافقی، شرایطی مشابه با طلاق با داشتن حق طلاق زن مطرح شده که در صورت نداشتن حق، می‌توانید از آن کمک بگیرید.

مدت زمان طلاق با داشتن حق طلاق

به طور قطعی نمی توان زمان دقیقی برای پرونده طلاق با داشتن وکالت در طلاق تعیین کرد. اما صرف این که شما از همسرتان حق طلاق دارید به این معنی نیست که نباید در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی شرکت کنید و وکالت در طلاق شما برای این امر بی تاثیر است و مراحل گرفتن طلاق با داشتن حق طلاق محضری به همین آسانی ها هم نیست. روال امور بهزیستی تقریبا بین ۳ تا ۵ ماه زمان خواهد برد و حضور همسرتان در این جلسات اجباری است.

به طور دقیق نمی توان زمان دقیقی برای پرونده طلاق حدس زد.

مدارک لازم جهت گرفتن حق طلاق

مدارک مورد نیاز برای گرفتن وکالت (حق طلاق)، شامل: • شناسنامه مرد و زن • کارت ملی مرد و زن • مدارک لازم برای اثبات ازدواج آن‌ها یعنی عقدنامه (دفترچه‌ای که در محضر ثبت می‌شود).

کارت ملی و شناسنامه زن و مرد و عقد نامه برای انجام مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق لازم است. زن با همکاری یک وکیل ماهر و مجرب می‌تواند کار ثبت طلاق را به سهولت انجام دهد.

روش‌های دریافت حق طلاق زن

دو روش برای اخذ حق طلاق برای زوجه وجود دارد:

۱. در همان زمان عقد یا پس از آن.

در دفترخانه ثبت ازدواج حق طلاق از طریق مرد به زن اعطا می‌شود. زوج طی یک وکالت‌نامه در هنگام عقد نکاح توسط عاقد، حق را به زوجه می‌دهد و باید در متن سند ازدواج قید شود. البته باید گفت این وکالت، کامل و قانونی نیست و زوجه هر زمان بخواهد می‌تواند آن را پس بگیرد.

۲. مراجعه زوجین به دفتر اسناد رسمی

در صورتی که زوجین در خارج از ایران باشند، باید به سفارتخانه و در صورت نبود سفارتخانه در کشور محل اقامت، به کنسولگری مراجعه کنند. اعطای وکالت‌نامه در زمانی پس از ازدواج، با ارائه مدارک هویتی زوجین (شناسنامه و کارت ملی) و اصل سند ازدواج که در این مرحله وکالت طلاق تنظیم خواهد.

به زوجه توصیه می‌شود که در هنگام دریافت وکالت حق طلاق، کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه را نیز به وکالت‌نامه پیوست نمایند.

برای این کار پیشنهاد ما این است که ابتدا امور طلاق را به صورت کامل انجام دهید و بعد از ثبت طلاق، در صورت تمایل برای وصول مهریه اقدام بفرمایید.

جمع بندی

طلاق با داشتن حق طلاق یکی از روش‌های مرسوم است که این روزها به کار برده می‌شود. در این شیوه مرد به زن حق وکالت در طلاق را می‌دهد تا در صورت نیاز، بدون حضور مرد، امور طلاق توسط یک وکیل انجام شود. حق طلاق زن باید به صورت قانونی در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود در غیر این‌صورت فاقد ارزش قانونی است. در این روش اجباری به بخشیدن مهریه نیست و زن می‌تواند تمام حقوق مالی خود را دریافت کند.

سوالات متداول

  1. آیا دادن حق طلاق به صورت شفاهی یا در منزل امکان پذیر است؟

خیر. دادن وکالت طلاق به صورت شفاهی یا در محیطی مانند منزل اعتبار ندارد. باید این حق در دفاتر ثبت اسناد رسمی انتقال داده شود.

  1. آیا با داشتن حق طلاق می‌توان مهریه را دریافت کرد؟

بله. در صورتی که مرد هنگام دادن این حق شرط بخشیدن مهریه را ثبت نکرده باشد، باید مهریه را به طور کامل پرداخت کند.

  1. حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

در حقیقت حق طلاق و مهریه با هم ارتباطی ندارند پس نمی‌توان گفت حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ مهریه مالی است که به واسطه ازدواج موقت یا دائمی، حق زن است و هرزمان بخواهد می‌تواند برای آن اقدام کند. اما حق طلاق، حقی است که زن به صورت وکالت نامه از مرد دریافت می‌کند.

  1. مراحل طلاق با داشتن حق طلاق چگونه است؟

برای انجام طلاق با داشتن حق طلاق ابتدا خانم باید مدارک لازم را به دفتر قضایی مراجعه کرده ودرخواست خود مبنی بر طلاق را ارائه دهد.

اشاره 1

فال حافظ امروز ۲۵ دی با تفسیر دقیق و زیبا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار