چاپ کد خبر: 57174
24 خرداد 1400

حلزون جانداری کشنده تر از کوسه و شیر برای انسان+تصاویر

با این که شاید باورکردنی نباشد، اما مثل خیلی از حیوانات دیگر، زایمان فشار زیادی به حلزون وارد می‌کند. از همین رو، برخی از حلزون‌ها بعد از زایمان می‌میرند. حلزون‌ها از آفتاب بیزار هستند و به غیر از روزهای بارانی، در روز روشن به ندرت بیرون می‌آیند. آن‌ها معمولاً بعد از غروب آفتاب و در شب فعالیت می‌کنند.

حلزون‌ها عموماً در دسته جانورانی که فکر انسان‌ها را به خود مشغول می‌کنند قرار نمی‌گیرند. اما اگر دوست دارید کمی بیشتر راجع به این موجود بدانید، مطالعه مطلب پیش رو را ادامه هید.

حلزون 1

مرگ فجیع انگلی

شاید باور نکنید اما حلزون‌ها سالانه جان بیش از ۱۰ هزار انسان را می‌گیرند. این موجودات با انگلی که درون خود دارند ابتلا به بیماری «شیستوزومیازیس» را موجب می‌شوند. شیستوزومیازیس از طریق آب آلوده به بدن انسان حمله‌ور می‌شود. علائم اولیه این بیماری استفراغ خونی و فلج شدن پاهاست. هر سال ۱۰ هزار نفر با انگلی که حلزون‌ها میزبان آن هستند به کام مرگ می‌روند. این در حالی است که سالانه فقط ۱۰ انسان توسط کوسه‌ها و ۱۰۰ انسان توسط شیرها کشته می‌شوند.

دهانی پر از دندان

در دهان هر حلزون، بسته به نوع و نژاد آن، ممکن است تا ۲۰ هزار دندان هم وجود داشته باشد. در کمال تعجب، قوی‌ترین ماده طبیعی جهان هم از دندان‌های حلزون دریایی مشتق می‌شود. دندان‌های این نوع از حلزون ۵ برابر قوی‌تر از تار عنکبوت است. دندان حلزون حتی در برابر فشارهای بسیاری که کربن را به الماس تبدیل می‌کند هم مقاومت می‌کند!

خواب خوش ۳ ساله

حلزون 2

حلزون‌ها برای زنده ماندن به طور مداوم به رطوبت نیاز دارند. وقتی درجه حرارت هوا بالا می‌رود، حلزون‌ها باید بخوابند تا بتوانند به مقدار کافی و برای حیات، مخاط ترشح کنند. ساعت خواب هر حلزون از چند ساعت تا ۳ سال متغیر است.

حیوان خانگی مناسب

نگهداری حلزون به عنوان حیوان خانگی بسیار آسان است. تمام آن‌چه برای نگهداری حلزون در خانه نیاز می‌شود، یک تراریوم یا آکواریوم و غذای کافی و مناسب است. حلزون‌ها در حالت ایده‌آل، از هر نوع میوه و سبزی تغذیه می‌کنند. البته مرکبات برای حلزون‌ها مناسب نیستند!

دو جنسیتی واقعی

حلزون 4

اغلب حلزون‌های آب شیرین هرمافرودیت هستند، یعنی سلول‌های تخمک و سلول‌های اسپرم را با هم دارند. از این رو، آن‌ها می‌توانند به صورت غیر جنسی تولید مثل کنند. گاهی از حلزون با عنوان آفت یاد می‌شود، چرا که به راحتی قابل تکثیرند. حلزون‌ها در هر تولید مثل ۱۰۰ تخم می‌گذارند که از این تعداد ۲۰ تا ۵۰ تخم به ثمر می‌رسند.

شیشه عمر کلسیمی

بعد از تولد، بچه‌حلزون‌ها صدفی بسیار نرم و شفاف دارند که به مرور با دریافت کلسیم از غذایشان، سخت و محکم می‌شود. صدف حلزون هم خانه‌ اوست، هم اندامی که از گوشته و بدنش محافظت می‌کند. اگر یک حلزون از انواع آسیب‌ها جان سالم به در ببرد، به هیچ عنوان از صدف شکسته‌، زنده نمی‌ماند!

استفاده‌های صنعتی

در صنعت کاغذسازی معمولاً از صدف حلزون برای تقویت جنس کاغذ استفاده می‌کنند. یا برای ساخت محصولات آرایشی، از صدف خرد شده‌ آن برای تولید کرم ‌پودرهای صورت استفاده می‌شود. هم‌چنین از صدف فوق به عنوان ماده‌ تقویت‌کننده برای اتصالات خودرو نیز به کار گرفته می‌شود!

نرم تن و نه حشره

حلزون مثل خیلی از حشرات روی زمین می‌خزد، اما این تنها کافی نیست. حلزون‌ها نه جزء گروه حشرات‌اند، نه جزء گروه خزنده‌ها. راسته‌ نرم‌تنان، از گسترده‌ترین گروه‌هایی است که موجودات متنوعی از جمله صدف، گوش‌ماهی، هشت‌پا و… را در بر می‌گیرد. در این میان، حلزون‌ها بیش از ۸۰ درصد کل جمعیت نرم‌تنان جهان را تشکیل می‌دهند.

حلزون 5

یک پای نامریی

حلزون‌ها در ظاهر شبیه مار حرکت می‌کنند، اما در حقیقت اینطور نیست. در عوض، آن‌ها با استفاده از یک پای عضلانی، بدن‌شان را حرکت می‌دهند. بدن حلزون مخاطی ترشح می‌کند که به عنوان روان‌کننده عمل می‌کند. این ماده از قسمت‌های زیرین حلزون در برابر سطوح سخت یا تیز محافظت می‌کند.

حلزون 1 357x210 1

نمک، قاتل بی‌رحم

نمک به بدن حلزون ضربه‌ مهلکی وارد می‌کند. ترکیب نمک و لجن به مراتب کشنده‌ترین سم برای حلزون‌هاست. این ترکیب، محلول بسیار شوری ایجاد می‌کند که سریعاً به بدن آن‌ها نفوذ می‌کند. بدن حلزون بعد از مسموم شدن حباب می‌زند، جمع می‌شود و به مرور به دلیل کمبود آب می‌میرد!منبع:فکت سایت

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار