چاپ کد خبر: 51630
3 اردیبهشت 1400

حکایت بی سر و سامانی مرغ و قرارگاهش در استان فارس

مرغ استان فارس

خبرگزاری فارس ،شیراز:راه‌اندازی قرارگاه، همیشه یادآور حماسه‌های پر افتخار در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است، چه آن زمان که حماسه مقاومت رقم خورد و دشمن بعثی از خاک کشور به عقب رانده شد و چه آن زمان که قرارگاه سازندگی تشکیل و احیای ایران اسلامی دنبال شد.

 اگرچه قرارگاه همواره یادآور حماسه بوده، اما این روزها و به دلیل هر آنچه قابل بیان و غیرقابل بیان است، فرونشسته و به مرغ تنزل کرده، قرارگاهی که گویا بود و نبودش در استان فارس تغییری ایجاد و دردی را دوا نکرده است.

بی تردید فلسفه راه اندازی قرارگاه مبارک بوده است، چرا که هماهنگی، چابک سازی و افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین محصولات این حرکت هماهنگ است اما زهی خیال باطل، چه اینکه نبود مرغ در ویترین شهر حکایت مفصلی دارد از مجمل سفره و تأمین نیاز مردم!

خبرگزاری فارس در استان فارس در یادداشتی با عنوان «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم! حکایت بی سر و سامان مرغ در استان فارس» به ذکر مقدماتی در باب تولید مرغ در استان پرداخت، با این امید که منشأ اثر و تلنگری بر مسوولان امر گردد، لذا در تکمیل مقدمه مذکور، در یادداشت پیش رو به ذکر تفصیلی چرایی و چگونگی وضع بحران فعلی در بازار مرغ استان واکاوی می شود؛ جهت بررسی دقیق و کارآمد، وضعیت مرغ در استان در بازه یک ماهه قبل از عید نوروز و پس از آن بررسی می‌گردد.

بر اساس آمارهای احصا شده از میزان جوجه ریزی استان فارس در دهه دوم و سوم دی ماه و دهه اول بهمن‌ماه ۹۹ که مرغ تولیدی آن، بازار اسفندماه استان را تأمین می نمود، در حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه به سالن مرغداری ها در استان فارس وارد گردیده که با محاسبات فنی منجر به تولید ۱۴ هزار تن گوشت مرغ می‌شده و با توجه به نیاز تقریبا ۱۱ هزار تنی بازار استان فارس، نه تنها بازار دچار مشکل نبوده، بلکه مازادی نیز بر روی کاغذ به چشم می خورد.

به موضوع فوق می بایست این نکته را اضافه کرد که نهاده مرغداری از اواسط آبان ماه و ابتدای آذرماه ۹۹ و به ادعای دولت، با ارز یارانه ای تأمین گردیده و لذا مرغ استحصالی از جوجه ریزی در استان فارس (با توجه به مازاد عرضه) می بایست با قیمت مصوب وقت یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسید؛ موضوعی که درستی یا نادرستی قیمت مذکوررااز هر مصرف کننده خرد در سطح استان فارس  می توان جویا شد.

با وجود مساعد بودن همه شرایط (به اذعان آمار جهاد کشاورزی)، مرغ مصرف‌کننده استان فارس در اسفندماه ۹۹ با قیمت بیشتر از قیمت مصوب و در حدود ۲۵ هزار تومان به دست مصرف کننده رسید؛ اگرچه همه نگاه ها به سمت مجموعه صمت می رفت اما با بررسی انجام شده، این نکته محرز گردید که مرغ تحویلی به مرغ فروشی با قیمتی به مراتب بالاتر از حد مصوب بوده و حتی در یک مرحله قبل تر، مرغ زنده با قیمتی بالاتر از ۱۴ هزار ۱۰۰ تومان به دست کشتارگاه رسیده است.

بر اساس بخشنامه هیئت دولت و جهت هر گونه پیشگیری از مسئله «کی بود، کی بود، من نبودم» دستگاه های متصدی تأمین معیشت مردم، کلیه امورات کالای مرغ از تولید تا تأمین عمده فروشی بر عهده جهاد کشاورزی قرار گرفت که متاسفانه این مهم در بازه زمانی یک ماهه قبل از عید وجود نداشت.

با عبور از اسفندماه ۹۹ و قرار گرفتن در آستانه عید نوروز ۱۴۰۰ و با توجه به فضای روحی توأم با ناامیدی ناشی از شیوع کرونا و محدودیت‌های در اجرای رسومات عید، منطق بر این قرار می گرفت که معیشت خانوار به نحو مطلوب تأمین گردد و در موضوع پروتئین سفره مردم، اگرچه گوشت با قیمت نجومی مواجه بود، حداقل قیمت مرغ جبرانی در این موضوع گردد که باز زهی خیال باطل …

با آغاز عید و به ویژه پس از تعطیلات نوروز، مردم استان فارس به ناگهان با کمبود و گاها نبود مرغ در بازار استان روبرو شدند؛ حتی در مواردی که کمبود مرغ وجود داشت، قیمت‌ها با آنچه از سوی مراجع رسمی اعلام گردید، قابل قیاس نبوده و با وجود افزایش قیمت مصوب مرغ مصرف کننده به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان همچنان یا مرغی نبود و یا مرغ با قیمت مصوبی نبود!

خبرگزاری فارس برای بررسی چرایی مشکلات مرغ در فروردین ماه، به بررسی آمار جوجه ریزی در دهه دو م و سوم بهمن ماه و دهه اول اسفندماه ۹۹ پرداخت که مرغ بازار استان را در فرورودین ماه ۱۴۰۰ تأمین می نمود؛ بر اساس آمار، تعداد حداد پنج میلیون و ۸۰۰ هزار جوجه به سالن مرغداری ها در استان وارد شده که با محاسبات فنی به تولید حدودا هشت هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ می گردید که با احتساب مصرف حدودا ۱۱ هزار تن گوشت مرغ استان در ماه، کمبود قابل توجهی را نشان می دهد. 

اگرچه این محاسبات بر مبنای آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی بوده و با حسابی سرانگشتی چرایی وضعیت بحراین در بازار مرغ استان روشن گردید اما آنچه پیش روی مخاطب قرار می گیرد این پرسش است که چرا مسئولان امر در استان تدبیر پیشگیرانه برای مشکلات مرغ در استان در پیش نگرفتند؟

به راستی با پیش فرض ضعف یا بی تجربگی در رأس مدیریت جهاد کشاورزی استان فارس، چرا قرارگاه مرغ استان فارس با هدایت معاون هماهنگی امور اقتصادی (که پیشینه هدایت اقتصادی استان مرکزی را نیز در کارنامه دارد)، یارای کنترل بازار مرغ استان را نداشته و ندارد؟ 

خبرگزاری فارس در پایان این گزارش اعلام آمادگی کرده است  تا پاسخ مدیران جهاد کشاورزی فارس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یا هر نماینده دیگری از قرارگاه مرغ استان را در پاسخ به چرایی وضعیت وخیم فعلی مرغ استان فارس منتشر نماید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهسا شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

اگه مردم صف نمیکشیدن چی میشد. ملت عاشق صف

ناشناس جمعه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹

من. ارزانتر بهم. گفتن جای دیگه. ی شهر و هزار نرخ هرچه گفتن باید بخری و دم. هم. نزنی……..‌

ناشناس جمعه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

مردحسابی مرغ کیلویی۲۴۰۰۰تومان توخواب دیدی من دیروز خریدم ۲۹۵۰۰ نردم صف هم کشیده بودن هرکس هم اعتراض میکرد مغازه دارمیگفت خودم خریدم ۲۷۰۰۰ هزارتومن

آخرین اخبار