چاپ کد خبر: 101289
17 دی 1401

شگفت زدگی محققان از تاثیر آرامش بخش موسیقی شاد بر نوزادان

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوزادان به احساسات موجود در موسیقی واکنش نشان می‌دهند و پاسخ به موسیقی در بدو تولد وجود دارد.

موسیقی

به گزارش اول فارس، محققان معتقدند: موسیقی شاد نوزادان را آرام می کند. موسیقی زبان احساسات است چراکه احساسات انسان را برانگیخته و تنظیم می کند. یافته های تحقیقات جدید نشان داده است که نوزادان احتمالا موزیکال هستند و به ویژه موسیقی شاد را آرامش بخش می دانند.

پژوهشگران توضیح می دهند: این یافته شگفت ‌انگیز است زیرا نشان می دهد که فرهنگ نقش مهمی را در زمان و چگونگی درک ما از موسیقی بازی می ‌کند. برای مثال، کودکان پیش دبستانی اغلب نمی توانند تصاویر چهره های شاد یا غمگین را با موسیقی شاد یا غمگین جفت کنند. چنین توانایی معمولاً در اواخر دوران کودکی ایجاد می شود.

دانشمندان اعلام کرده اند: مدتهاست که مشخص نیست که آیا نوزادان و کودکان خردسال موسیقی احساساتی را درک می کنند یا خیر اما می دانیم که نوزادان به جنبه های موسیقی مانند ضرب آهنگ، ساختار و همچنین همخوانی و ناهماهنگی آن واکنش نشان می دهند.

نوزادان خردسال همچنین عاشق صحبت کودکانه هستند که یک نوع گفتار بسیار موزیکال، آهنگین و آهسته است که بزرگسالان اغلب هنگام صحبت با نوزادان از آن استفاده می کنند. حتی آن نوزادانی که از والدین ناشنوا به دنیا آمده‌ اند به چنین گفتار یا آوازی به سبک مادری توجه می ‌کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد: حتی جنین ها نیز به موسیقی واکنش نشان می دهند. نتایج یک مطالعه نشان داده است که وقتی زنان باردار در هفته بیست و هشتم بارداری به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهند، ضربان قلب جنین آنها افزایش می یابد.

در این رابطه یک تیم پژوهشی به چگونگی تأثیر موسیقی بر نوزادان سالم پرداخت. ابتدا یک قطعه موسیقی واقعاً شاد و بعد قطعه ای واقعاً غم انگیز انتخاب شد.

در ادامه این دو آهنگ به ترتیب تصادفی برای ۳۲ نوزاد پخش شد. همچنین محققان تجزیه و تحلیل کردند که چگونه ۲۰ رفتار شامل گریه کردن، خمیازه کشیدن، مکیدن، خوابیدن و حرکات اندام به ترتیب در طول قطعات موسیقی و سکوت، میلی ثانیه به میلی ثانیه تغییر می کنند. در آزمایش دوم، ضربان قلب ۶۶ نوزاد تازه متولد شده را در حالی که به این دو آهنگ یا سکوت گوش می دادند، ثبت شد.

به گفته پژوهشگران، شاید بارزترین نتایج این بود که نوزادان در حین گوش دادن به موسیقی شاد شروع به خوابیدن کردند، اما نه زمانی که به سمت موسیقی غمگین یا سکوت گوش می دادند. همچنین، ضربان قلب نوزادان در طول گوش دادن به موسیقی شاد کاهش یافت، اما در طول موسیقی غمگین یا دوره‌های سکوت، نوزادان کاهش ضربان قلب را تجربه نکردند که نشان می‌ دهد آنها با شنیدن موسیقی شاد آرام‌ تر می ‌شوند.

در پاسخ به موسیقی شاد و غمگین، نوزادان نیز کمتر چشم های خود را حرکت می دادند و در مقایسه با دوره سکوت، مکث های طولانی تری بین حرکات آنها وجود داشت. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که هر دو نوع موسیقی در مقایسه با سکوت، تأثیر آرام بخشی بر روی نوزادان داشتند، اما موسیقی شاد بهترین بود.

دانشمندان توضیح می دهند: نتایج بررسی های ما نشان می ‌دهد که نوزادان به احساسات موجود در موسیقی واکنش نشان می ‌دهند و پاسخ به موسیقی در بدو تولد وجود دارد. آزمایش های قبلی نشان داد که جنین های سه ماهه به صحبت کردن مادر پاسخ می دهند. بنابراین گوش دادن به صحبت کردن، آواز خواندن و موسیقی ممکن است واکنش نوزادان به موسیقی را از قبل در رحم شکل دهد.

همچنین احساسات مادران هنگام لالایی خواندن احتمالاً پاسخ نوزادان آنها به موسیقی را شکل می دهد و این موضوع مانند یک تسکین دهنده عمل می کند. تسکین دادن با موسیقی، نواختن ساز یا لالایی خواندن در سراسر جهان و در زمان‌های مختلف رایج بوده و است. نوزادان با ذات موسیقایی به دنیا می آیند و با حساسیت به موسیقی پاسخ می دهند و اکنون می دانیم که موسیقی شاد، متحرک و سریع باعث آرامش و خواب نوزادان می شود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Psychological Studies منتشر شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار