چاپ کد خبر: 34625
8 شهریور 1399

خبری از استخدام پرستاران نیست

هنوز خبری از استخدام پرستاران نیست/ نظام پرستاری به سمت پیشگیری حرکت کند

در جهان پرستاران مشتمل بر سه نوع مختلف هستند. نخست پرستاران پیشگیری یا همان پرستاری جامعه که در جهان مهمترین بخش پرستاران هستند اما در ایران تعدادشان اندک است.

به گزارش اول فارس، محمد شریفی مقدم” دبیرکل خانه پرستار” در گفتگو با  ایلنا، در خصوص خبر جذب ۱۰ هزار پرستار که هفته پیش از سوی دولت مطرح شد، گفت: هنوز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. واقعیت آن است که دولت برای امسال مجوز استخدام رسمی ۲۰ هزار پرستار را صادر کرده است اما تاکنون فقط ۴ هزار پرستار استخدام شده‌اند که متعلق به سال قبل است.

شریفی مقدم با بیان اینکه در موضوع استخدام قرار بود از سال ۱۳۹۷ هر سال، تعداد ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند، افزود: متاسفانه ما در سال ۱۳۹۷ هیچ استخدامی در بخش پرستاری نداشتیم. در سال ۱۳۹۸ هم مجوز ۱۰ هزار استخدام در بخش سلامت را دادند که از این تعداد فقط ۴ هزار نفر پرستار هستند. درنهایت در سال ۱۳۹۹ نیز فقط همان چهار هزار نفر سال ۱۳۹۸ استخدام شدند.

شریفی مقدم در ادامه افزود: البته مشکل نظام سلامت ما ساختاری است. مثلا در جهان پرستاران مشتمل بر سه نوع مختلف هستند. نخست پرستاران پیشگیری یا همان پرستاری جامعه که در جهان مهمترین بخش پرستاران هستند اما در ایران تعدادشان اندک است.

دومین نوع پرستاران، همان پرستاران بخش درمان هستند که در ایران حدود ۹۰ درصد پرستاران از این نوع هستند. دسته سوم هم پرستاران توان بخشی هستند که این هم در ایران تعدادشان اندک است.

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد که پرستاران پیشگیری مبتنی بر وجود تیم ‌ای سلامت در محلات است تا بتوانند با پایش مداوم سلامت مردم محلات، از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنند و به شکل رایگان به مردم خدمات ارائه دهند. البته دولت باید هزینه این پرستاران را تامین کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار