چاپ کد خبر: 18647
26 آذر 1398

خبری از اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیست

بی‌تدبیری در اجرای قانون خرید تضمینی به اوج خود رسیده و خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی استراتژیک را معرض خطر قرار داده است؛ نمونه اخیر آن قیمت نازل خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته است که موجب شد امسال کشاورزان تمایلی به فروش گندم خود به دولت نداشته باشند و گفته می‌شود که سه‌میلیون تن از گندم تولیدی در انبارها مانده و به دولت فروخته نشده است.

نتیجه تصویری برای کشاورز ناراحت ایرانی"

این در‌حالی است که دولت در قالب بند ۱۴ ماده واحد بودجه سال ۹۹ کل کشور ۱۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان یارانه نان و خرید تضمینی گندم را از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که با وجود افزایش دوبرابری یارانه آرد و نان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، تغییری در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید صورت نگرفته که این امر با واکنش متعدد کشاورزان روبه‌رو شده‌است. بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با وجود افزایش یارانه آرد و نان در بودجه سال آینده، تغییری در اصلاح قیمت تضمینی یا کاهش قیمت کود و سوخت یارانه‌ای حاصل نشده است که بدین‌ترتیب افزایش قیمت خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های تولید تنها راه‌حل استمرار پایداری تولید و خودکفایی گندم به‌شمار می‌رود.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر خودکفایی محصولات استراتژیک و تلاش‌های متعدد کشاورزان طی چهارسال اخیر به خودکفایی رسیدیم که متأسفانه به‌دلیل برخی سیاست‌های نادرست مسئولان در اجرای قانون خرید تضمینی این دستاورد مهم زیرسوال رفته است. علی‌رغم پیگیری‌های متعدد نیز افق روشنی پیش‌روی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیست.

حال به‌سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از تأثیر افزایش دوبرابری یارانه آرد و نان در قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده و پیگیری دست‌اندرکاران بخش کشاورزی از کمیسیون‌ کشاورزی و سازمان بازرسی کل کشور با خبر شویم:

حذف یارانه گندم و نان تنها راه‌حل استمرار خودکفایی گندم

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران با اشاره به این‌که افزایش دوبرابری یارانه گندم در بودجه آینده تأثیری به‌ حال کشاورزان ندارد، اظهار کرد: باوجود پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده حاصل نشده است.

عطاءالله هاشمی قیمت منطقی هر کیلو گندم را دوهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آن‌که یارانه‌ها در برخی مواقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد، از این‌رو دست‌اندرکاران بخش کشاورزی بر حذف یارانه و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تأکید دارند.

هاشمی ادامه‌داد: اگرچه یارانه بخش گندم به کود و مقدار جزئی به سوخت اختصاص دارد، اما کشاورزان خواستار حذف یارانه و آزادسازی قیمت کود و سوخت، همانند سم در بخش کشاورزی به شرط اصلاح قیمت و اعلام منطقی نرخ خرید تضمینی گندم هستند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران با اشاره به این‌که یارانه گندم در بودجه سال آینده با افزایش دوبرابری به ۱۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: با افزایش دوبرابری یارانه گندم باید قیمت سوخت و کود بخش کشاورزی به نصف کاهش یابد که متأسفانه در عمل این امر اتفاق نیفتاده است.

وی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و حذف یارانه را تنها راهکار استمرار پایداری و خودکفایی گندم دانست و گفت: اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مطابق با قانون و هزینه‌های تولید و اختصاص یارانه تولید گندم به مصرف‌کننده تنها راه‌حل پایداری تولید این محصول استراتژیک به‌شمار می‌رود تا درصورت افزایش قیمت آرد و نان زیانی متحمل خانوار‌ها نشود.

هاشمی با اشاره به این‌که سطح زیرکشت گندم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حداقل ۲۰ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: با وجود آن‌که پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی برای سطح زیرکشت گندم در سال زراعی آینده رقمی حدود شش‌میلیون هکتار است، اما بنابر آخرین آمار از استان‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود که سطح زیرکشت حداکثر به پنج‌میلیون هکتار برسد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران ادامه داد: اگر مسئولان شورای اقتصاد در فرصت باقی‌مانده اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نکنند، بدون‌تردید تولید محصول با افت حداقل ۲۰ درصدی به ۵/۱۱ تا ۱۲میلیون تن خواهد رسید که معلوم نیست وزارت جهاد کشاورزی چقدر از این میزان را بتواند خرید تضمینی کند.

رشد دوبرابری یارانه ارتباطی به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ندارد

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران نیز با اشاره به این‌که افزایش دوبرابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده ارتباطی به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ندارد، اظهارکرد: در بودجه سال ۹۹ رقمی بالغ‌بر ۱۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به یارانه گندم، آرد و نان اختصاص پیدا کرده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دوبرابر رشد داشته است.

علی‌قلی ایمانی با اشاره به این‌که در بودجه سال ۹۸ اعتبارات یارانه گندم و نان شش‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رشد دوبرابری یارانه هیچ ارتباطی به اصلاح قیمت تضمینی گندم در سال آینده ندارد؛ چراکه این میزان اعتبار تنها مختص به این محصول نیست.

ایمانی ادامه داد: با توجه به اختلاف معنادار قیمت خرید تضمینی گندم‌ با نرخ آرد نانوایی‌های یارانه‌پز می‌توان گفت بخشی از افزایش دوبرابری بودجه یارانه گندم، آرد و نان در سال آینده به این محل اختصاص دارد.

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران بیان کرد: بخشی از اعتبارات خرید تضمینی گندم در بودجه سنواتی سالانه آمده و بخش دیگر را بانک‌ها و بازرگانی‌های دولتی از محل فروش گندم پرداخت می‌کنند.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها درباره اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به آن‌که قیمت خرید تضمینی دوهزار و ۲۰۰ تومانی با هزینه‌های تولید گندم هم‌خوانی ندارد، بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران شکواییه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور مبنی‌بر اصلاح قیمت مطابق با هزینه‌ها و قانون خرید ارسال کرد که علی‌رغم ورود رئیس قوه قضائیه افق روشنی پیش‌روی اصلاح قیمت نیست.

این مقام مسئول در پایان تصریح‌کرد: با وجود پیگیری‌های متعدد بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران از سازمان بازرسی و نهادهای مختلف، هم‌اکنون موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس درحال پیگیری است و حال نمی‌دانیم که پیگیری‌ها منتج به افزایش نرخ شود یا خیر؟

قیمت خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه کشاورزان نیست

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی هم اصلاح قیمت تضمینی گندم به‌دنبال افزایش دوبرابری یارانه آرد و نان را امری ضروری دانست و گفت: سال گذشته با وجود هشدار‌های مکرر درباره اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندرقند مطابق با هزینه‌های تولید، مسئولان ذی‌ربط توجهی نکردند که در نهایت این امر واردات یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتنی شکر را تا پایان مهر امسال به‌دنبال داشت. حال اگر مسئولان ذی‌ربط برای بار دیگر به اصلاح قیمت گندم توجهی نداشته باشند، داستان کاهش تولید و واردات بی‌رویه تکرار می‌شود.

سیدجعفر حسینی با انتقاد از این مسأله که قیمت دوهزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه کشاورزان نیست، افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد تاکنون قیمت تضمینی گندم اصلاح نشده است و چنانچه مسئولان شورای اقتصاد در فرصت باقی‌مانده اقدام به اصلاح قیمت نکنند، نتایج این امر را سال آینده با وابستگی به تأمین گندم مورد نیاز از کشور‌های بیگانه خواهیم دید که این امر امنیت غذایی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حسینی ادامه‌داد: با توجه به آن‌که مسئولان امر از افزایش دوبرابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده خبر می‌دهند، اما تاکنون خبری از اصلاح قیمت تضمینی و برآورده شدن انتظارات قانونی کشاورزان نیست.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی با اشاره به این‌که معافی‌های واردات بیان کرد: معافی‌های واردات و علاقه‌مندی به واردات محصولات کشاورزی و به‌عبارت دیگر تشکیل وزارت بازرگانی بر تصمیمات شورای اقتصاد و مسئولان دولت سایه انداخته که این امر برای ما نامفهوم است که چرا مسئولان ذی‌ربط افزایش بودجه را در قانون می‌بینند، اما اقدامی برای اصلاح قیمت تضمینی گندم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک نمی‌کنند.

وی کاهش سطح زیرکشت گندم را تهدید جدی برای از بین رفتن خودکفایی دانست و گفت: با وجود بالا بودن قیمت جو در برابر گندم بدیهی است که کشت این محصول استراتژیک در رقابت با جو عقب می‌ماند.

حسینی با انتقاد از این مسأله که هیچ زمانی بذور و سموم یارانه‌دار به اندازه مورد نیاز برای کشاورزان تأمین نشده‌است، اظهارکرد: هم‌اکنون کشاورزان در تأمین بذور یارانه‌دار بسیاری از محصولات با مشکلات متعددی رو‌به‌رو هستند که همین امر به افزایش قیمت بذور منجر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آن‌که تأمین بذور یارانه‌دار همیشه کم‌تر از نیاز کشاورزان بوده است، از این‌رو انتظار می‌رود که با اصلاح قیمت تضمینی، یارانه گندم و نان حذف شود؛ چراکه کمبود بذور تنها به‌سبب نامتوازنی نظام عرضه و تقاضا، قیمت را دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌دهد.

اختصاص ارز گران‌ به واردات گندم شدنی نیست

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نیز با تأکید بر خودکفایی تولید گندم و بی‌نیازی به کشور‌های بیگانه اظهارکرد: در شرایط فعلی تحریم بی‌توجهی به تولید محصولات استراتژیک، وابستگی به کشور‌های بیگانه را به‌همراه خواهد داشت که این امر به‌ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود.

مسعود اسدی افزود: با وجود مشکلات متعدد در تخصیص ارز، نباید شرایط به سمت‌وسویی پیش‌رود که دولت ارز گران‌بها و کم‌یاب را به واردات گندم اختصاص دهد.

اسدی ادامه داد: با وجود افزایش دوبرابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده از مسئولان شورای اقتصاد انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر قیمت گندم را برای سال زراعی آینده تعدیل کنند تا سطح زیرکشت برای سال زراعی آینده افزایش یابد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تأکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده بیان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده تعدیل شود و به‌عبارت دیگر نرخ این محصول استراتژیک از خوراک دام کم‌تر باشد، بدیهی است که کشاورزان درصورت تولید از عرضه محصول به دولت خودداری می‌کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار