چاپ کد خبر: 68623
3 مهر 1400

خبری خوب برای شیرازی ها در باره سرنوشت فلکه گاز

 فلکه گاز شیراز، در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی- فرهنگی کشور به ثبت رسید.

میدان آزادی یا فلکه گاز یکی از میدان‌های اصلی شهر شیراز هست که در وسط آن مشعلی به نشان برخورداری شیراز از گاز طبیعی بنا شد.خط ۲ متروی شیراز از این میدان عبور می کند.این بنای یادبود در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فلکه گاز شیراز این میدان از یک سو به تپه تلویزیون و چهارراه چنچنه و از سوی دیگر به باغ تخت و میدان اطلسی و از سوی دیگر به میدان امام حسین ارتباط دارد.

فلکه گاز خبر تازه

به گزارش گروه گردشگری اول فارس از شیراز، برابر ابلاغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران به استاندار فارس و در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور، مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های مرتبط، مراتب ثبت اثر فرهنگی-تاریخی ” فلکه گاز” واقع در استان فارس، شهرستان شیراز، بخش مرکزی، شهر شیراز، خیابان آزادی فلکه گاز، پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۴۵ انجام گرفت و این بنا در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی به ثبت رسید.

1850146 خبر تازه 

علوی اردکانی افزود: بدیهی است اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار خواهد گرفت و هر گونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت مکان فوق گردد، جرم محسوب شده و مرتکبین مشمول مجازات‌های قانونی خواهند شد.

علوی ضمن دعوت از ساکنین محل و اهالی بافرهنگ شهرستان شیراز، به حفظ و نگهداری و مراقبت از اینگونه بنا‌های ارزشمند تاریخی. فرهنگی که به نوعی نماد‌های این شهر محسوب می‌شوند، افزود: هر گونه مرمت و بازسازی و تعمیر اماکن ثبتی تاریخی بایستی صرفا با نظارت و تایید کارشناسان و متخصصان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت گیرد؛ و هر گونه دخل و تصرف در این آثار نیز با تایید و نظارت کارشناسان و متخصصان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ممکن خواهد بود.

اولین استفاده از گاز طبیعی، خارج از مناطق نفت خیز برای تغذیه کارخانه جدید التاسیس مجتمع کود شیمیایی شیراز بود که در سال ۱۳۳۴ واحد مذکور احداث و بهره برداری از آن آغاز شد و برای خوراک اولیه آن نیاز به گاز طبیعی بود. برای این منظور در سال ۱۳۴۲  خط لوله‌ای به قطر ۱۰ اینچ و طول تقریبی ۲۱۵ کیلومتر از گچساران به شیراز احداث گردیدو پس از رسیدن گاز به شهر شیراز این میدان احداث شد و نام آن فلکه گاز گذاشته شد که نام این میدان بعد از انقلاب سال ۵۷ به میدان آزادی تغییر یافت.

مشخصات فلکه گاز

بنای یاد بودی به مناسبت ورود گاز به شهر شیراز طراحی و اجرا شد و در حدود سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی بنا نهاده شد. تندیس شیر برنزی نصب شده دراین میدان را استاد شهیر مجسمه سازی علی اکبر صنعتی ساخته است.

از زمان طراحی این بنا تا به امروز تغییرات قابل ذکری رخ نداده است. ابعاد این فلکه بیضی شکل ۵۶ در۳۸ متر است که در مرکز ان سکویی ذوزنقه ای شکل با سه پله که هر کدام از اضلاع به ترتیب ۸ ، ۳۲ ، ۲۵ و ۲۵ متر است ، بنا گردیده است .

وات 1

مشعل یا علمک گاز در مرکز به ارتفاع ۲۵ متر و دو بازوی منحنی شکل در طرفین به طول ۲۳ متر قرار دارد که در مرکز ان اجرهایی به سبک فخر مدین مزین شده است .

سنگ به کار برده شده در بنا از جنس سنگ پلاک می باشد.این بنای یادبود در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بهزاد یکشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱

خوشا شیراز ووضع بی مثالش

ناشناس یکشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰

خوشا شیراز ووضع بی مثالش

مهدی یکشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

فقر و بیکاری و خیلی خیلی چیزای دیگه هست ولی تو این وضعیت که همه چی داره خراب میشه این خودش ی کار مثبت و خوب بوده چون فلکه گاز یکی از نمادهای شیراز هست، دم هرمی این کارو کرده گرم

علی یکشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱:۲۶

امروزه شیراز شده شهر بی در و دروازه اینهمه مهاجر از شهرستان ها اومدن و پولهای قاچاق اوردن و خونه و زمین میخرند و فرهنگ رانندگی را هم اوردن کطی هم به کسی نیست

شهرام شنبه , ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

سلسله مراتب نیازهای مازلوخواندید؟! یکی میرد، زدردبینوایی، یک میگه خانم زردک(لوازم آرایش) میخواهی؟! (این یک مَثَل قدیمی است)، خبرنگارتون، واقعابه این خبرگزاری یاهرچی اسمتون هست، گندزد! پول نداریدخبرنگارحرفه ایی بیاورید، جمع کنید! مردم ازبیکاری، گرانی و…. مینالنداونوقت شما…..!!!!! ?

ناشناس شنبه , ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

سلسله مراتب نیازهای مازلوخواندید؟! یکی میرد، زدردبینوایی، یک میگه خانم زردک(لوازم آرایش) میخواهی؟! (این یک مَثَل قدیمی است)، خبرنگارتون، واقعابه این خبرگزاری یاهرچی اسمتون هست، گندزد! پول نداریدخبرنگارحرفه ایی بیاورید، جمع کنید! مردم ازبیکاری، گرانی و…. مینالنداونوقت شما…..!!!!! ?

بهنام شنبه , ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

کاش بداد مردم شیراز میرسیدید تا فلکه گازو بهتر نبود بفکر اجاره نشینها وبدبخت بیچارهای بی خانمانان بودید

آخرین اخبار