چاپ کد خبر: 62360
6 مرداد 1400

خبر بد هواشناسی برای کشاورزان: تاخیر در بارش‌های پاییزه

هواشناسی
به گزارش اول فارس، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ، از شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر خبر داد و گفت: امروز با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر، بارش در استان‌های دریای خزر شدیدتر می‌شود.

او افزود: طی روزهای پنج شنبه و جمعه برای استان‌های شمال غرب و استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شمال شرق کشور بارش پراکنده همراه با رگبار و رعد و برق در این مناطق پیش بینی می‌شود.

حقیقت ادامه داد: امروز در استان‌های سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش تشدید می‌شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از کاهش محسوس دما تا پایان هفته در برخی مناطق خبر داد و گفت: از امروز تا پایان هفته دما در شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور به طور محسوسی کاهش می‌یابد، همچنین در مناطق شرقی کشور با وزش باد شدید و گرد و خاک همراه است.

او در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به گرمای هوا در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به گلخانه داران توصیه می‌شود که از شیب و سایه بان بر روی پوشش گلخانه ناشی از تابش زیاد نور خورشید استفاده کنند.

حقیقت ادامه داد: پرورش دهندگان میگو در مناطق جنوبی کشور سعی کنند در ساعات گرم روز از غذادهی به مزارع پرورش میگو اجتناب کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اجتناب از مصرف گوگرد در باغات بیان کرد: پسته کاران مناطق مرکزی و جنوبی کشور، این روزها از گوگرد استفاده نکنند و همواره برای مبارزه با پسیل پسته از صابون‌های کشاورزی و سولو پتاس استفاده کنند، همچنین از مالچ کاه و کلش در باغات به منظور کاهش گرما و تعادل گرما در کف باغ استفاده کنند.

او درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: با توجه به بارش‌های موسمی مناطق جنوبی کشور، متوسط بارش تا چند روز گذشته ۱۳۸.۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خشکسالی در تمامی استان‌ها مشهود است
حقیقت با اشاره به اینکه خشکسالی در تمامی استان‌های کشور مشهود است، افزود: با توجه به شرایط بارش انواع و اقسام خشکسالی از ضعیف، متوسط تا بسیار شدید در مناطق مختلف کشور داریم.

به گفته او، با توجه به شرایط بارش در اکثر مناطق کشور شاهد خشکسالی شدید تا ضعیف هستیم که تاخیر در بارش‌های سال زراعی آینده می‌تواند اثرات منفی در کشت دیم بگذارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش‌های پاییزه، سال خشکی پیش روست و پیش بینی می‌شود که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار