چاپ کد خبر: 56413
17 خرداد 1400

آخرین خبر از وضعیت کمبود واکسن کرونا در استان فارس

واکسن

ایسنا: طی روزهای اخیر، اخباری پیرامون توقف واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در بخشی از این اخبار، افرادیکه دوز اول واکسن را دریافت کرده بودند، نسبت به تزریق نشدن دوز دوم(مکمل) ابراز نگرانی می‌کردند؛ حال آنکه معاون علوم پزشکی شیراز تاکید دارد، بیشترین میزان ایمنی با تزریق دوز اول واکسن در افراد ایجاد می‌شود!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با بیان اینکه دوز اول واکسن بیشترین ایمنی را در فرد ایجاد می‌کند، دوز دوم را تکمیل کننده ایمنی دانست و خاطرنشان کرد: نبود واکسن یک موضوع ملی است و مختص استان فارس و شهر شیراز نیست.

دکتر عبدالرسول همتی با یادآوری اینکه طی روزهای آینده و تا پایان این هفته بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد فارس خواهد شد، در خصوص تامین دوز دوم واکسن برای افرادیکه واکسن روسی اسپوتنیک به آنان تزریق شده است، هیچ وعده‌ای نداد.

همتی در پاسخ به این سئوال مطرح شده در فضای مجازی که باید همراه با دوز اول واکسن اسپوتنیک، دوز دوم نیز وارد می‌شده است، تاکید کرد که همراه با دوز اول واکسن‌ها، دوز دوم به میزان کافی وارد نشده است.!

او ادامه داد: به  عنوان مثال؛ دوز دوم واکسن اسپوتنیک به میزان کم وارد شده است؛ اکنون هم که قرار بر واردات این نوع واکسن است، نمی‌دانیم واکسن‌ها تنها شامل دوز اول یا دوز دوم یا هر دو دوز واکسن خواهد بود؟!

همتی در پاسخ به این سئوال که اگر فردی در موعد مقرر دوز دوم واکسن را دریافت نکند، آیا نیاز به تزریق مجدد دارد؟ گفت: کمیته علمی کشوری اعلام کرده که فاصله دوز اول و دوم واکسن کرونا الزاما، بازه زمانی مشخص شده نیست و می‌تواند بیشتر باشد.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مثلا واکسن آسترازنکا تا سه ماه هم مشکلی ندارد یا اسپوتنیک و سینورفام هم می‌تواند در فاصله زمانی بیشتری دریافت شود به همین دلیل کمیته علمی اعلام کرده که زمان دوز دوم در کارت‌های واکسیناسیون درج نشود.!!

همتی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده به جای اینکه دو دوز واکسن را به یک نفر بزنیم بهتر این است که تعداد بیشتری از افراد جامعه یک دوز را زده باشند به دلیل همین وزارت بهداشت سیاست خود را بر تزریق دوز اول گذاشته است.!!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است، گفت: امیدوار هستیم که تا پایان این هفته، با وارد شدن واکسن، این مراکز مجددا به چرخه فعالیت باز گردند.

بر اساس این گزارش ، طی روزهای گذشته شمار زیادی از افردایکه دوز اول واکسن کرونا در انواع اسپوتنیک و سنوفارم را دریافت کرده و در کارت آنان زمان تزریق دوز دوم نیز مشخص شده بود، امکان دریافت این دوز را نیافتند.

مسئولان سیستم سلامت، علت را نبود دوز دوم واکسن اعلام کرده‌اند، حال آنکه بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اعتقاد و تاکید دارند که دوزهای اول و دوم واکسن، همزمان و در قالب یک محموله تامین می‌شود.

نگرانی کسانیکه واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، به دلیل آنکه فاصله دوز دوم آنها بیش از ۱۲ هفته تعیین شده، کمتر است؛ اما روزانه بر تعداد کسانیکه دوز اول سایر واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و نوبت دوز دوم آنها نیز رسیده است، اضافه می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار