خداحافظی با کپی کارت ملی با سرویس گواهی «تایید صحت کارت هوشمند ملی»

دیجیاتو: مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خبر از اجرای سرویس گواهی تایید صحت کارت هوشمند ملی در قالب پروژه‌هایی پایلوت در اپلیکیشن دولت همراه خبر داد. قرار است طی چند روز آینده کارهایی همچون ابطال (سلب مالکیت) و صدور سیم کارت و احراز هویت پست بانک با این سرویس انجام بشود و سپس طرح‌های دیگری نیز به آن اضافه شود.

«امیر اصغری» مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعاتدرباره چرایی اجرای طرح سرویس گواهی تایید صحت کارت هوشمند ملی با کمک سازمان ثبت احوال و اطلاعات مندرج در این سامانه می‌گوید: «هزینه‌های زیادی برای صدور کارت هوشمند ملی شده و نزدیک به ۵۰ میلیون ایرانی این کارت را دریافت کرده‌اند اما همچنان از خدمات و پتانسیل آن استفاده نمی‌شود. کارت‌های هوشمند ملی یک تراشه در خود دارند که پر از اطلاعات درباره مالکین آنها است و این اطلاعات در سازمان ثبت احوال ثبت شده و می‌توان از آنها استفاده کرد اما کماکان در اکثر شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی باید فرم‌ها به صورت دستی پر شود و از کارت ملی هوشمند کپی گرفته شود.»

اصغری باور دارد که پتانسیل کارت هوشمند ملی در ایران دست کم گرفته شده و می‌توان در خدمات بسیاری از آن استفاده کرد. او این خدمات را به دو صورت حضوری و غیرحضوری تقسیم می‌کند و تاکید دارد که آنها قصد دارند تا قبل از پایان دولت از خدمات غیرحضوری این طرح بهره‌برداری کنند. اصغری می‌گوید استفاده از اطلاعات تعبیه شده در کارت ملی هوشمند می‌تواند به هوشمندسازی خدمات و تسریع آنها کمک شایانی کند.

کارت ملی 1
او به فناوری NFC در داخل برخی مدل‌های گوشی موبایل اشاره می‌کند و می‌گوید که می‌توان با استفاده از این فناوری کاری کرد که حتی بدون مراجعه حضوری هم از خدمات کارت ملی هوشمند استفاده کرد: «در حال حاضر قصد داریم سه ویژگی ابطال (سلب مالکیت) و صدور سیم کارت و احراز هویت پست بانک را با کمک اپلیکیشن دولت همراه و فناوری NFC و کارت ملی هوشمند پیش ببریم. می‌خواهیم کاربران بتوانند از منزل با کارت هوشمند ملی خود و چسباندن آن به گوشی و البته درج PIN کارت هوشمند، بتوانند این سه کار را بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهند. در واقع دیگر لازم نیست تک تک فرم‌ها پر شود و تمامی این مراحل با اطلاعات داخل کارت هوشمند ملی پیش می‌رود»

مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید دارد چنین چیزی مخاطره آمیز نخواهد بود چرا که PIN کارت هوشمند ملی مختص هر فرد است: «این پین زمان صدور کارت هوشمند به مردم داده شده و اگر کسی آن را فراموش کرده می‌تواند با مراجعه به برخی مراکز ثبت احوال مجددا آن را عوض کند. در این حالت حتی با سرقت گوشی و کارت ملی توامان با یکدیگر، هیچ سواستفاده‌ای نمی‌توان از این خدمات کرد.»

اصغری در پاسخ به این پرسشمبنی بر اینکه آیا این کار را اتمام استفاده از پتانسیل کارت‌های هوشمند می‌داند یا خیر می‌گوید که استفاده‌های متعدد دیگری از کارت ملی هوشمند می‌توان انجام داد که همگی نیازمند پیگیری نهادها و سازمان‌های مربوطه است. او باور دارد دولت با کمک کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند به مدل‌های جدیدی پیرامون بهره‌برداری از کارت ملی هوشمند دست پیدا کند: «از کارت‌های ملی هوشمند می‌تواند برای کارت تردد استفاده کرد، یعنی هرجایی که نیازمند به یک احراز هویت برای تردد داشت به کار بیاید. این تنها یک کاربرد از ده‌ها کاربردی است که کارت ملی هوشمند می‌تواند برای شهروندان داشته باشد.»

اصغری در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی در کشور فراهم است یا خیر به دیجیاتو می‌گوید که زیرساخت نرم‌افزاری تا چند وقت دیگر کاملا فراهم می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد: «برای زیرساخت سخت افزاری نیز شرکت‌هایی که قصد استفاده از پتانسیل‌های کارت‌های هوشمند را دارند باید یک دستگاه مخصوص داشته باشند که تراشه کارت هوشند ملی را بخواند، دستگاهی که پیچیدگی خاصی ندارد و هزینه آن نهایتا به دویست هزار تومان هم نمی‌‌رسد. این هزینه در برابر کاهش هزینه‌های دیگری که برای عدم استفاده از این هوشمندی کارت‌ها به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، بسیار ناچیز است.»

ASGHARIمشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات
مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌گوید که ادامه این مسیر به دولت بعدی واگذار خواهد شد و ابراز امیدواری می‌کند که پیگیری‌ها در دولت بعدی نیز مستمر باشد: «زیرساخت این خدمات فراهم است و تنها پشتکار و مطالبه‌گری برای آن وجود دارد و همچنین همکاری دستگاه‌ها. باور دارم سیستم بانکی تا پایان سال می‌تواند از این خدمات بهره‌مند شود و دیگر دستگاه‌ها نیز اندک اندک به این سرویس اضافه شوند و نهایتا به جایی برسیم که کپی کارت هوشمند ملی به کلی در سیستم اداری ایران فراموش شود و از پتانسیل‌های آن استفاده شود.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار