چاپ کد خبر: 8340
13 خرداد 1398
پیشنهاد فرماندار بندرعباس در تلویزیون

خرید تضمینی ملخ کیلویی ۸هزار تومان!

 حضور گسترده ملخ‌های صحرایی در برخی از استان‌های کشورمان به ویژه در بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، خوزستان، کرمان و … دردسرهای زیادی را به خصوص برای کشاورزان به وجود آورده است. ملخ‌هایی که برای نابودی آمدند و به جان مراتع در شهرهای جنوبی کشورمان افتاده‌اند. گفته می‌شود حضور ملخ‌ها اگر همچنان در مراتع و باغ‌ها تداوم داشته باشد دیگر باغ و مراتعی وجود نخواهد داشت و این یعنی آسیب کاملا جدی به محیط زیست! اگرچه امکاناتی همچون هواپیما و استفاده از سم پاش‌های دستی برای از بین بردن این حشره که برای برخی از اهالی جنوب نوعی نوبرانه به حساب می‌آید، به کار گرفته شده است اما گویا کافی نیست. از همین رو فرماندار بندرعباس پیشنهاد خرید تضمینی ملخ آنهم کیلویی ۸هزار تومان را مطرح کرده است. پیشنهادی که موجب شد شبکه یک سیما بخشی از یک برنامه اقتصادی خود را به این ماجرا اختصاص دهد. اگرچه مجریان این شبکه به تمسخر این موضوع پرداخته‌اند اما آنطور که فرماندار بندرعباس می‌گوید خرید خوراک دام آبزیان هدف خرید تضمینی ملخ‌هاست.
ملخ

ملخ کیلویی ۸هزار تومان
عزیز الله کناری فرماندار بندرعباس در توضیحات بیشتر این پیشنهاد گفته است:« حسب دستور استاندار محترم و برابر هماهنگی انجام شده با مدیر کل جهاد کشاورزی استان، از شنبه مورخ ۱۱ خرداد ۹۸ هر فرد روستایی می‌تواند به ازای تحویل هر کیلو گرم ملخ زنده مبلغ ٨ هزار تومان از دهیار روستای مربوطه دریافت کند و دهیاران نیز ملخ‌های خریداری شده را پس از جمع آوری در پایان هر روز به بخشداران تحویل نمایند و به ازای هر کیلوگرم ٩ هزار تومان دریافت کنند.» فرماندار بندرعباس اظهارداشت: «بخشداران مسئول مبارزه با ملخ در بخش مربوطه هستند. دهیاران باید در این زمینه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در سطح منطقه
خود انجام دهند.» کناری گفت: «دهیاران از طریق نیروهای مردمی محیط را رصد کنند و به صورت آنی به بخشداران اطلاع دهند. جهاد کشاورزی با نظر بخشداران ظرف مدت ۲ روز تمامی دهیاران را آموزش دهد.» فرماندار بندرعباس عنوان کرد: «شوراهای بخش به عنوان نیروهای تشویق کننده مردم در زمینه مبارزه با ملخ در خط مقدم قرار بگیرند.»

سازمان حفظ نباتات: مخالفیم
اما سازمان حفظ نباتات کشور با خرید تضمینی ملخ با قیمت هر کیلوگرم ۸ هزار تومان مخالفت کرد و آن را عملی غیرمنطقی و نادرست دانست. به گزارش تسنیم، رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به اعلام خرید تضمینی ملخ در جنوب کشور اظهار کرد: «این امر نظر شخصی یا سازمانی فرماندار بندرعباس است و سازمان حفظ نباتات با این موضوع موافق نیست و به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کند.» وی افزود: «در صورتی که ایشان یا این سازمان می‌خواهند خرید ملخ انجام دهند خودشان می‌دانند اما ما مسئولیت مبارزه با آفات را به صورت شیمیایی برعهده داریم و این اقدام را منطقی و مناسب نمی‌دانیم.» سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: «این امکان وجود دارد مردم ملخ‌های آلوده به سم را در اختیار فرمانداری قرار دهند و آن را بفروشند که این امر ممکن است مشکلات بعدی ایجاد کند.» وی تصریح کرد: «سازمان حفظ نباتات کشور اعتراض خود را به جهاد کشاورزی و حفظ نباتات استان اعلام کرد و آنها نیز اینطور جواب دادند که این امر تنها نظر شخصی یا سازمانی فرماندار بندرعباس است و از نظر ما نیز مورد تایید نیست.»

واکنش کاربران
اما این ماجرا نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« نفس این پیشنهاد خوب است زیرا موجب مشارکت مردم در فرایند مقابله با این بحران زیست محیطی می‌شود اما اگر مردم ملخ‌های آلوده به سم را جمع آوری کردند چه کسی پاسخگوی خطرات آن خواهد بود!»
فرد دیگری گفته است:« این کار با هدف جلوگیری از سم پاشی غیرضروری و آلودگی محیط زیست و درآمدزایی برای کشاورز و دهیاری صورت می‌گیره و ملخ‌ها به کشورهای اطراف که مصرف غذایی دارند، فروخته میشه»”منبع:آفتاب یزد”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار